• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

بازار سبزرنگ بورس، پس از هفت هفته/ بازار سهام، رنگ سبز هفتگی بورس

  • کد خبر : 82007
  • 24 مهر 1401 - 8:45
بازار سبزرنگ بورس، پس از هفت هفته/ بازار سهام، رنگ سبز هفتگی بورس
یاز اکو - بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را برخلاف هفته‌های پیشین مثبت سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای طی معاملات هفته پس از گذشت ۷ هفته بازدهی منفی، توانست عملکرد مثبت ۰/۴۵ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را برخلاف هفته‌های پیشین مثبت سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای طی معاملات هفته پس از گذشت ۷ هفته بازدهی منفی، توانست عملکرد مثبت ۰/۴۵ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. بر این اساس دماسنج اصلی بازار فاصله خود را از مرز حمایتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد افزایش داد و در سطح یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحد ایستاد.

علاوه بر این روند خروج پول سرمایه‌گذاران خرد نیز با خالص تغییر مالکیت منفی هفته اخیر، بیست و پنجمین هفته متوالی خروج پول را به ثبت رساند. کارشناسان بر این باور هستند که روند صعودی روزهای اخیر شاخص کل می‌تواند عمدتا به دلیل ایجاد فضای حمایتی نسبت به سطح روانی ۱/۳ میلیون واحد باشد. بنابراین انتظار می‌‌رود که با توجه به برخی بلاتکلیفی‌‌ها یا ابهامات بازار روند نزولی با شیب ملایم‌‌تری سپری شود.

بازار سکه/ روند نسبتاً نزولی سکه در هفته گذشته

سکه طلا در دادوستدهای هفته گذشته روند نسبتا نزولی داشت. به‌طوری که سکه امامی در نزدیکی سطح ۱۵ میلیون تومان در نوسان بود. بر این اساس هر قطعه از این مسکوک یاد شده با ثبت عملکرد منفی ۰/۲۷ درصد در کارنامه هفتگی خود، در سطح ۱۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان ایستاد. با وجود تاثیرات مستقیم نرخ دلار آزاد بر قیمت سکه طی روزهای اخیر، افت و خیزهای چشم‌‌گیر بهای طلای جهانی نیز مانع از رشد هر چه بیشتر بهای سکه مذکور شد.

از این رو حباب سکه امامی نیز همچنان در سطوح بالای دو میلیون تومان، معادل دو میلیون و ۲۷۰ هزار تومان است. بنابراین کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که سکه توان جهش قیمتی چندانی ندارد. اما در مقابل برخی معتقدند در صورت شکست قوی سطح ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌توان انتظار دستیابی به سطوح بالاتر را برای سکه داشت.

بازار طلای جهانی/ نوسان در میانه کانال ۱۶۰۰ دلاری

در روز معاملاتی جمعه هر اونس طلای جهانی در میانه کانال ۱۶۰۰ دلاری در نوسان بود و در نهایت در محدوده قیمتی ۱۶۴۶ دلار دادوستد شد. به عقیده برخی کارشناسان قیمت این فلز گرانبها در روزهای آتی می‌تواند تحت تاثیر تقویت شاخص دلار همچنان پایین‌‌تر از سطح کلیدی ۱۷۰۰ دلار باقی بماند. با وجود چشم‌انداز صعودی که کارشناسان برای شاخص دلار متصور شده‌اند، در روز‌‌های اخیر پس از رسیدن این نماگر به بالاترین رقم دو هفته‌ای یعنی ۱۱۳ واحد، تغییر مسیر دادوکاهش یافت. چرا که آخرین آمارهای منتشر شده نشان از این دارد که فدرال رزرو هنوز در سیاست‌های انقباضی خود در برابر فشارهای قیمتی بسیار عقب مانده است.

با این حال، با توجه به چشم‌‌انداز شاخص دلار که نشان می‌دهد می‌تواند طی هفته‌های آینده به محدوده ۱۲۰ واحد نیز برسد، این موضوع بر روند طلا فشار مضاعفی خواهد داشت.

بازار اوراق مسکن/ اندک منفی در عملکرد هفتگی

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند در هفته معاملاتی منتهی به ۲۰ مهر ماه، اغلب در محدوده منفی یک تا مثبت یک در نوسان بودند. در این میان اوراق تسهیلات مسکن مورد بررسی مربوط به اسفند سال ۱۳۹۹ در هفته اخیر از قیمت نزدیک به یکصد هزار تومان آغاز به معامله کرده و در پایان هفته با کاهش بیش از یک هزار تومانی، عملکرد هفتگی منفی بیش از یک درصد را به ثبت رساند.

به عقیده برخی کارشناسان عواملی که بر میزان تورم مسکن سال جاری اثر داشتند در نیمه اول امسال اتفاق افتاده و در قیمت هر متر مسکن نمایان شده‌‌اند. از این رو در نیمه دوم سال افزایش چشمگیری چندان محتمل به نظر نمی‌‌رسد. همچنین به نظر می‌‌رسد که راهکار تاثیرگذار بر بهبود قیمت‌‌ها در این بازار، کنترل تورم عمومی و افزایش ساخت‌و‌ساز است.

بازار نفت/ ثبات نسبی در بهای نفت

روز معاملاتی جمعه قیمت نفت کمتر از یک دلار نوسان داشته و با کاهش اندکی همراه بود. در این روز هر بشکه نفت خام برنت در محدوده ۹۳ دلار و ۵۴ سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در سطح قیمتی ۸۸ دلار باقی ماند. این ثبات نسبی در قیمت طلای سیاه از آن جهت بود که با وجود حمایت اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت، تشدید ترس از رکود جهانی و تقاضای ضعیف نفت در چین، روند قیمتی نفت را برای ادامه صعود تضعیف کرده است.

همچنین یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت نفت در روز معاملاتی اخیر مربوط به کاهش شاخص دلار بوده است. چرا که دلار آمریکا در این هفته از بالاترین سطح اخیر خود کاهش یافته و کالاهای دلاری را برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌‌تر کرد. بنابراین هر دو شاخص نفتی در مسیر ثبت عملکرد منفی نزدیک به ۵ درصد حرکت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});