• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

جلفا رتبه اول آذربایجان شرقی در زمینه کشت و تولید انار و انجیر

  • کد خبر : 82373
  • 26 مهر 1401 - 17:00
جلفا رتبه اول آذربایجان شرقی در زمینه کشت و تولید انار و انجیر
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شهرستان جلفا با 458 هکتار باغات انار و 106 هکتار باغات انجیر رتبه اول استان از نظر سطح زیرکشت و تولید را دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اکبر فتحی، در جشنواره انار و انجیر در جلفا گفت: جشنواره های برداشت محصول با هدف شناساندن محصول مورد نظر در هر منطقه برگزار می شود و سنت نیکویی است که از دیرباز در بین کشاورزان ما رایج بوده است و به نشانه قدردانی از نعمت های الهی برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره رویداد مبارکی است که کمک می‌کند تا انجیر و انار جلفا در استان و کشور شناخته شده و این منطقه به عنوان محلی مستعد برای محصولات نیمه گرمسیری معرفی شود.

فتحی، برگزاری جشنواره های کشاورزی را فرصتی مناسب برای شناسایی دیگر ظرفیت های شهرستان ها دانست و ادامه داد: این جشنواره‌ها می‌تواند ظرفیت های اقتصادی، گردشگری و سایر ظرفیت های شهرستان ها را نیز به مردم معرفی کند.

وی، در خصوص سطح زیرکشت انار در آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت انار در استان ۶۸۵ هکتار می باشد که ۶۳۰ هکتار از این باغات بارور و ۵۵ هکتار نیز غیر بارور است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه باغات انار استان عمدتاً در سطح شهرستان های، جلفا، خداآفرین، میانه، هوراند، ورزقان و مرند پراکنده است ادامه داد: سطح باغات انار شهرستان جلفا ۴۵۸ هکتار است و قریب به ۷۰درصد از سطح باغات و ۸۲درصد از محصول انار تولیدی استان مربوط به این شهرستان می باشد که این شهرستان رتبه اول در استان را در تولید انار به خود اختصاص داده است، شهرستان خداآفرین با ۱۹۴ هکتار و میانه با ۲۵ هکتار سطح زیر کشت حائز رتبه های بعدی می باشند.

عمده ارقام انار استان

وی عمده ارقام انار استان را ارقام بومی، ساوه، ترش، خونین، ملس و آق شاور دانست و افزود: میزان محصول انار تولیدی سالانه استان ۶ هزار تن می‌باشد که به صورت تازه خوری و یا تهیه کنسانتره و رب انار مصرف می شود.

فتحی، با بیان اینکه سطح زیر کشت انجیر در استان ۱۳۵ هکتار است که ۱۳۰ هکتار از این باغات بارور و ۵ هکتار نیز غیر بارور است ادامه داد: باغات انجیر استان عمدتاً در سطح شهرستانهای جلفا، خداآفرین، میانه، هوراند و مرند پراکنده است که سطح باغات انجیر شهرستان جلفا ۱۰۶ هکتار است و قریب به ۸۰درصد از سطح باغات و ۸۵ درصد از محصول انجیر تولیدی استان مربوط به این شهرستان می باشد که در خصوص این محصول نیز، جلفا رتبه اول را در اختیار دارد و شهرستانهای خداآفرین و میانه با ۸ هکتار سطح زیر کشت، حائز رتبه های بعدی می باشند.

وی عمده ارقام انجیر استان را بنفشه، آق بی دانه ( سفید بی دانه) ، سیاه و سفید اعلام نمود و گفت: میزان محصول تولیدی سالانه انجیر استان ۱۱۰۰ تن می باشد که محصول انجیر به صورت خشک، تازه خوری، شربت انجیر، مربا، مارمالاد ، کمپوت و پوره ، قابل مصرف می باشد.

فتحی، در پایان سخنان خود گفت: برگزاری این جشنواره فرصت خوبی را برای شناسایی مشکلات کشاورزان در حوزه مختلف از قبیل صنایع تبدیلی، توزیع و متعادل سازی قیمت است که با همکاری شرکت تعاونی روستایی اجازه نخواهیم داد افزایش محصول باعث متضرر شدن کشاورزان شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82373

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});