• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

کلانشهر ارومیه و اتوبوس‌هایی که جای سوزن انداختن ندارند

  • کد خبر : 82496
  • 27 مهر 1401 - 13:00
کلانشهر ارومیه و اتوبوس‌هایی که جای سوزن انداختن ندارند
یاز اکو - به جرأت می توان گفت همیشه وقتی چند نفر دورهم جمع می شوند ترافیک و کلافگی های آن یکی از موضوعات داغ هر بحث و گفتمانی در شهرها است معضلی که با آغاز سال تحصیلی بیش از فصول تعطیلی مدارس خودنمایی می کند. براستی مشکل اصلی کجاست ؟!

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، وقتی علت امر را از مسئولین راهنمایی رانندگی جویا می شویم آنها کم عرض بودن خیابان‌ها و معابر، تمرکز برخی مراکز پر مخاطب از جمله مدارس و مراکز درمانی و نکته مهمتر عدم رغبت مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و استفاده از خوروی شخصی را از علل ترافیک شهری عنوان می کنن که پر بیراه هم نیست.

کافی است در خیابانهای ارومیه لحظه ای سر خود را برگردانیم و شاهد خیل عظیم خودروهای تک سرنشین باشیم، حال آنکه شهروندان نیز علت عدم استقبالشان از ناوگان عمومی را فرسودگی سیستم حمل و نقل و جابجایی خیل عظیم مردم بواسطه کمبود این ناوگان را از دلایل عدم استقبالشان از ناوگان عمومی عنوان می کنند.

جای سوزن انداختن در اتوبوسها نیست

احمدی از شهروندان ارومیه گفت: به ارومیه کلانشهر می گویند اما خبری از امکاناتی که باید در یک کلانشهر برای شهروندان فراهم شود نیست نمونه اش همین اتوبوسهای شهری است که در زمستان یک جور، در تابستان هم جور دیگری مردم در مضیقه هستند .

وی از کمبود تعداد اتوبوسها در شهر گلایه کرد و ادامه داد: همیشه خدا اتوبوسها از جمعیت اشباع است خدانکند یک نفر عقب نشسته باشد و بخواهد بین این همه مسافر پیاده شود …مثل معروف “جای سوزن انداختن نیست “مصداق اتوبوسهای شهری ارومیه است..این وضعیت واقعا وضعیت اسفناک است.

این شهروند گفت: ساعات پرتردد هم که بچه ها دانش آموزان به مدرسه می روند یا کارمندان از سرکار برمی گردند هم که قیامت می‌شود مسئولین چرا به این وضع رسیدگی نمی‌کنند؟!

این بانوی ۵۵ ساله اظهار کرد: همه گلایه داریم که چرا هرکس از خودروی شخصی برای تردد استفاده می کند و باعث ترافیک و آلودگی هوا می شوند اما کسی حق به شهروندان نمی دهد که با این وضعیت فرسودگی اتوبوسها چرا باید مردم بخواهند ساعتها وقت خود را تلف کنند..

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری در دستور کار وزارت کشور است

مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور۲۳ مهر امسال در مراسم بهره‌برداری از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری تهران از توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری در کشور خبرداد که امید است تمرکز این ناوگان فقط منوط به تهران نباشد.

از سال ۹۳ هیچ اتوبوس جدیدی به ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه اضافه نشده است

مهدی زاده، شهردار کلانشهر ارومیه نیز با بیان یانکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی دارای کاستی‌های است که در کلانشهرارومیه بیشر احساس می‌شود به‌طوری که از سال ۹۳ هیچ اتوبوس جدیدی به ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه اضافه نشده است، افزود: براساس نرم‌های تعیین شده کشوری، ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر ارومیه با توجه به آمار جمیعتی آن باید از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برخوردار باشد درحالیکه که ارومیه کمتر از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دارد و برنامه‌ریزی برای خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس جدید با لحاظ همین نیازسنجی در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت.

شهردار کلانشهر ارومیه با بیان اینکه باید با تغییر نگرش‌ها به سمت توسعه‌های انسان محور در حوزه‌های مختلف حرکت کرد، افزود: در حال حاضر یکی از الزامات توسعه در سطح کشورهای دنیا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است؛ توسعه‌ای که بتواند در لایه‌های مختلف تقسیم بندی شهری به شهروندان ارایه خدمات کند.

وی به احیاء سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل این شهرداری اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این سازمان، انتظار می‌رود اثرات آن در ماه‌های آتی بصورت یک سازمان کاربردی و اجرایی با هم‌افزایی با پلیس راهنمایی و رانندگی به شکل تحقق اهداف خود در حوزه ترافیک و حمل و نقل شهری بروز پیدا کند.

۵۵ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر به ناوگان حمل و نقل ارومیه اضافه می شود

علی مصطفی زاده، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: ۵۵ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر توسط شهرداری ارومیه خریداری شده و طی ماههای آینده به سیستم حمل و نقل عمومی شهر ارومیه اضافه می‌شود.

وی با اشاره به خرید ۲ مرحله‌ای این تعداد اتوبوس جدید، اظهار کرد: در مرحله اول ۲۷ دستگاه اتوبوس و در مرحله دوم نیز ۲۸ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر از کارخانجات عقاب و ایران خودرو دیزل توسط شهرداری ارومیه خریداری شده است.

سخنگوی شورای شهر ارومیه همچنین به اتمام بازسازی کامل ۱۰ دستگاه اتوبوس در ارومیه اشاره کرد و افزود: ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در نوبت بازسازی کامل قرار دارند که در مجموع ۲۰ اتوبوس بازسازی شده نیز به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود.

وی در رابطه با میزان اعتبار هزینه شده برای نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر ارومیه، گفت: معتقدیم هزینه در نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری برای کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و بخشیدن زیبایی بصری به شهر است که در همین راستا نیز حدود ۹۰۰ میلیارد ریال طی ۷ ماه گذشته برای نوسازی این ناوگان هزینه شده است.

برنامه ریزی و هماهنگی برای خرید اتوبوس های برقی

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه همچنین از برنامه ریزی و هماهنگی برای خرید اتوبوس های برقی جهت تسهیل در رفت و آمد شهروندان خبر داد.

وی با انتقاد از بی توجهی به نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی شهرداری ارومیه در یک دهه ی گذشته ادامه داد: فرسوده بودن سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی سبب عدم استقبال شهروندان از این سیستم و استفاده از خودروهای شخصی شده که این موضوع نیز نقش بسزایی در آلودگی هوا و افزایش ترافیک در سطح شهر دارد.

مصطفی زاده افزود: برای تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی باید ایستگاه‌ها و اتوبوس هایی در شأن شهروندان را در اختیار آنها قرار دهیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارومیه با قدردانی از تلاش‌های شهردار ارومیه در نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی، اضافه کرد: در حال حاضر شاهد یک هم افزایی بین اعضای شورای شهر و مدیریت شهری هستیم که این امر یکی از لازمه‌های توسعه شهری است.

بر اساس این گزارش، کمبود ناوگان و فرسودگی خودروها از عمده‌ترین چالش‌های سامانه حمل‌ونقل عمومی در بیشتر کلانشهرهای ایران است ، افزایش جمعیت و استفاده از خودروهای شخصی و آلودگی هوا معضلات تکراری کلانشهرهایی است که گویا تمامی ندارد امید است با تزریق ناوگان جدید و افزایش تمایل مردم به این سیستم حمل و نقل باری از ترافیک شهری در کلانشهرها به خصوص کلانشهر ارومیه نیز برداشته شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82496

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});