• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

ضرر و زیان، این‌بار برای سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها

  • کد خبر : 83859
  • 10 آبان 1401 - 9:45
ضرر و زیان، این‌بار برای سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها
یاز اکو - اخیرا استارتاپ‌ها سعی دارند در شرایط کنونی از یکدیگر حمایت کنند. اما اکوسیستم استارتاپی ایران نیازمند راه‌حلی جدی‌تر برای ادامه‌ حیات خود است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، اختلالات اخیر اینترنت، علاوه بر اینکه خسارت‌های سنگینی را به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، فریلنسرها و استارتاپی‌ها وارد کرد، بسیاری از سرمایه‌گذاران را نیز با چالش‌ها و ابهاماتی مواجه کرد. این اتفاقات بسیاری از استارتاپ‌ها را به حمایت از یکدیگر فراخواند.

استارتاپ‌ها به یاری یکدیگر شتافتند
برای مثال، استارتاپ شیپور براب حمایت‌ از استارتاپ‌ها بیانیه‌ای صادر کرد. طبق این بیانیه، بخشی از دفترکار شیپور می‌تواند در اختیار تیم‌های استارتاپی قرار بگیرد.

استارتاپ لندین نیز در تلاش است تا مجموعه‌ای از کسب‌وکارها را در صفحه‌ای کنار یکدیگر قرار دهد تا دسترسی به خدمات رایگان برای همه کسب‌وکارهایی که این روزها به حمایت نیاز دارند، ساده‌تر باشد.

این اتفاقات در چنین شرایطی، اتفاق خوب و مثبتی است. اما آیا می‌تواند در طولانی مدت مشکلات به‌ وجود آمده در اکوسیستم استارتاپی ایران را حل کند؟ در چنین شرایطی اکوسیستم استارتاپی ایران حال و روز خوبی ندارد و قاعدتا نیازمند تدابیر ریشه‌ای تری البته از سوی دولت و نهادهای دولتی است.

یونس حمیدی، کارشناس فناوری پیرامون وضعیت استارتاپ‌ها و چالش‌هایشان به تجارت‌نیوز گفت: کمک استارتاپ‌ها به یگدیگر قطعا می‌تواند مثبت و کمک‌کننده‌ باشد ولی موقتی است؛ زیرا تازمانی‌که اختلالات اینترنت رفع نشود، چیزی حل نمی‌شود. به صورت کلی این مشتریان هستند که از طریق اینترنت از استارتاپ‌ها خدمات دریافت می‌کنند. برای همین این اتفاقات تاثیرات بلندمدتی ندارد و حتما باید اختلال اینترنت رفع شود و کار به اینجا نکشد. در حقیقت این کمک‌ها در این شرایط خیلی نمی‌تواند کمک‌کننده و اثرگذار باشد.

سرمایه‌گذاران هم ضرر کردند

او درباره تاثیرات بی‌ثباتی اقتصاد بر تصمیات سرمایه‌گذاران افزود: بی اعتمادی‌های به وجود آمده هم سرمایه‌گذاران وهم سرمایه‌پذیران را نگران کرده است. بسیاری از استارتاپ‌ها به تعدیل نیرو روی آوردند و خیلی از فعالان این حوزه نیز، روی بحث مهاجرت متمرکز شده‌اند. این مسائل همگی روی اکوسیستم استارتاپی اثر منفی دارند.

حمیدی ضمن اشاره به اینکه چالش‌هایی از قبیل تامین مالی و مشکلات رگولاتوری همواره از چالش‌های جدی اکوسیستم استارتاپی است، ادامه داد: سرمایه‌گذارهای حامی استارتاپ‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، متزلزل شدند و حتی راند دوم بسیاری از سرمایه‌گذاری ‌های انجام شده، با تاخیر انجام شد. یعنی سرمایه‌گذاران نیز در این وضعیت متضرر شدند ونتوانستند تعهدات‌شان را اجرایی کنند.

سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها چه مشکلاتی دارند؟

این کارشناس فناوری، نبود یک قانون مشخص برای حمایت از سرمایه‌گذاران را یک مشکل جدی خواند و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری مشکلاتی مثل تنطیم‌گری نهادهای دولتی، عدم پشتیبانی و عدم وجود یک قانون حمایتی برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر وجود دارند. قانون جهش توسعه دانش‌بنیان نیز دارای ابهامات بسیار زیادی است. این قانون به صورت کلی قانون خوبی است اما در بحث آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی بعد آن به درستی عمل نمی‌کند و از شفافیت‌های لازم نیز برخوردار نیست. قانونی که نه سرمایه‌گذار و نه سرمایه‌پذیر از جزییات و دستورالعمل‌های آن با خبر نیستند. دلیل دولت خودش باید از سرمایه‌گذاری استقبال کند.

او همچنین افزود: نوعی بلاتکلیفی نیز برای خود صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر از جانب سهامداران دولتی‌شان وجود دارد. منابعی که باید به این صندوق‌ها اختصاص داده شود، با محدودیت و پروسه‌های طولانی‌تری به دستشان می‌رسد.

در این شرایط حتی خود سرمایه‌گذاران نیز نیرو از دست دادند. و تعدیل داشتند.

تصمیماتی که یک شبه همه‌چیز را خراب می‌کند

حمیدی با اشاره به اینکه گمانه‌های مبنی بر فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ وجود دارد اظهار داشت: این اتفاق احتمال رفتن به سمت استفاده از پلتفرم‌های داخلی را بالا می‎برد. چنین اتفاقی زمان زیادی لازم دارد. زیرساخت‌های جدید باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند.

او همچنین افزود: پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام، بستر ارائه خدمات استارتاپ‌ها بودند و تصمیماتی که یک شبه مبنی بر فیلتر کردن این پلتفرم گرفته شد؛ همه زحمات اعضای یک تیم را بی اثر می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=83859

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});