• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

دیوان محاسبات پیگیر مصوبات دولت درباره مس سونگون است

  • کد خبر : 83954
  • 11 آبان 1401 - 11:00
دیوان محاسبات پیگیر مصوبات دولت درباره مس سونگون است
یاز اکو - مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌ شرقی گفت: این مجموعه مصوبات هیات دولت درباره مجتمع مس سونگون و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص هزینه کرد درآمدهای این معدن را به دقت پیگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، محمدرضا کردلو روز چهارشنبه، اختصاص یک سوم درآمدهای معادن مس کل کشور به مس سونگون در شهرستان ورزقان را بسیار پراهمیت و دارای ارزش مالی فروان برای ایران و آذربایجان شرقی دانست و افزود: طبق برآوردهای کارشناسی هم اکنون ۳۳ درصد منابع مالی مس ایران از مس سونگون تامین می شود و این رقم به دلیل جوان تر بودن معدن طی سال های آینده به ۴۵ درصد قابل افزایش خواهد بود.

وی پیگیری های دیوان محاسبات در خصوص منابع مالی معدن مس سونگون را در چهار حوزه شامل گردش مالی در قالب مالیات بر عملکرد و ارزش افزوده، اعتبارات مربوط به مسئولت های اجتماعی، منابع مالی برای آلایندگی زیست محیطی و بند ۵ ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه کشور اعلام و اضافه کرد: این دیوان با تمام امکانات و به کارگیری تیم های کارشناسی از ماه های قبل بررسی های خود پیرامون موارد مزبور را شروع کرده است.

کردلو اظهار داشت: بر همین اساس تاکنون دیوان محاسبات آذربایجان شرقی مکاتبات مختلف با دستگاه های استانی و مرکز به انجام رسانده و در این مسیر از کمک های استانداری و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز بهره برداری کرده است.

پیگیری مصوبات سفر هیات دولت به استان 

وی یکی از موضوعات مهم پیگیری شده از سوی دیوان محاسبات درباره مس سونگون را مربوط به مصوبات سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی بیان کرد و ادامه داد: در این سفر توافق نامه ای در ۱۴ بند به امضا رسید که طی آن شرکت ملی صنایع مس ایران مکلف شد اقداماتی همچون ساخت کمپ باشگاه مس سونگون، ایجاد چمن مصنوعی، آزادراه، اجرای سامانه فاصلاب در شهر ورزقان، تکمیل سد حاجی لار و تامین آب را در آذربایجان شرقی انجام دهد.

کردلو یادآور شد: بر همین اساس اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث کمپ ورزشی، پنج میلیارد تومان برای چمن مصنوعی، یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آزادراه، ۲۰۰ میلیارد تومان برای سیستم فاصلاب شهر ورزقان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد حاجی لار، ۴۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب شهرستان و همچنین اجرای سه واحد کنسانتره در مجتمع مس سونگون طی پنج سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی ایجاد شرکت مس آذربایجان را از دیگر مصوبات سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی بیان کرد که طی آن شرکت ملی صنایع مس ایران مکلف است تا مدت ۲ ماه نتیجه اقدمات خود را اعلام کند که این فرصت هم اکنون در حال به پایان رسیدن است و دیوان محاسبات به جد پیگیر این موضوع می باشد.

کردلو ایجاد هلدینگ صنایع مس ایران در قالب سه مجتمع مسی کشور را از جمله بندهای مربوط به قانون ایجاد شرکت مس آذربایجان بیان کرد که مس سرچشمه، شهربابک و سونگون شرکت های ادواری آن به شمار خواهند رفت.

وی پیگیری انتقال حساب های بانکی و مالیاتی از کرمان به تبریز را یکی دیگر از اولویت های دیوان محاسبات آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: در این زمینه نتیجه پیگیری های انجام شده از طریق رسانه های رسمی از جمله خبرگزاری ایرنا اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مس سونگون جزو اولویت های اقتصادی و اجتماعی استان و این مجموعه است که باید مصوبات آن به زودی اجرایی شود، یادآور شد: باید توجه داشت که اجرایی شدن این مصوبات می تواند اقتصاد کل منطقه را متحول کند و از نظر اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی متعدد و نیز افزایش درآمدهای استانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود که متاسفانه تاکنون از این نظر آذربایجان شرقی بهره چندانی نبرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=83954

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});