• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

ارسال ۱۱ هزار تن بذور اصلاح شده به شهرستانهای آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 84289
  • 14 آبان 1401 - 16:00
ارسال ۱۱ هزار تن بذور اصلاح شده به شهرستانهای آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها 11 هزار تن بذور اصلاح شده و کود بذرمال به شهرستان‌های استان ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اکبر فتحی، در وبینار جهش تولید در دیمزارها، سطح زیرکشت در این طرح در گونه‌های مختلف را ۵۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان تا امروز ۲۰۲ هزار هکتار زیر کشت رفته است.

وی در خصوص اقدامات معاونت تولیدات گیاهی قبل از آغاز اجرای این طرح گفت: قبل از آغاز کشت، این معاونت استان را منطقه بندی کرد و جلساتی را در هر منطقه تشکیل داده و در همایش هایی که در ابتدای شروع سال زراعی برگزار می‌شود نیز شرکت کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از ارسال ۱۱هزار تن بذور اصلاح شده و کودهای بذرمال به شهرستانهای این استان خبر داد و افزود: تا ۱۱ آبان‌ماه ۶ هزار و ۳۵۴ تن بذر گندم و ۲۰۰ تن بذر جو توزیع شده است که در خصوص بذر جو با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در قالب این طرح ۱۴۶ کشاورز را برای دریافت تسهیلات جهت خرید ادوات دنباله بند به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بانک ملی معرفی کرده‌ایم که در این خصوص خوشبختانه مشکلی وجود ندارد.

فتحی افزود: با ۷۰ نفر از کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی استان نیز برای همکاری در اجرای این طرح قرارداد امضا شده است و این کارشناسان به مدت یک هفته آموزش‌های لازم را سپری کرده‌اند.

اقدامات انجام گرفته در قالب اجرای طرح جهش تولید

وی در ادامه ضمن تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب اجرای این طرح از تامین و ارسال کودهای شیمیایی از انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به شهرستانهای استان و انعقاد قرارداد با ۴۸ دستگاه خودرو استیجاری خبر داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی عدم دسترسی به بذر جو و عدم افزایش قابل توجه سطح مشمول بیمه را از مشکلات اجرای طرح در این استان دانست و اضافه کرد: یکی از کارکردهای این طرح افزایش سطح پوشش بیمه و گسترش فرهنگ آن بود که در این خصوص به علت عملکردی که صندوق بیمه داشته است نتوانسته ایم به توفیقی دست پیدا کنیم.

وی عدم پرداخت غرامت‌های سال گذشته توسط صندوق بیمه را یکی از دلایل عدم استقبال کشاورزان از بیمه دانست و خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ما نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت داریم اما تنها ۹۵ هکتار تحت پوشش بیمه شده قرار دارند که عامل اصلی آن عدم پرداخت غرامتهای سال گذشته است و این مشکلی است که تنها محدود به طرح جهش تولید در دیمزارها نیست و در کل سطح زیر کشت استان با آن موجه هستیم.

فتحی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با توجه به درخواست کشاورزان، سقف تسهیلات پرداختی برای خرید ادوات دنباله بند افزایش یابد تا امکان خرید ادوات دنباله بند دیگر را نیز برای کشاورزان مهیا کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84289

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});