• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

مهم ترین علل و علائم زایمان زودرس

  • کد خبر : 84371
  • 15 آبان 1401 - 11:30
مهم ترین علل و علائم زایمان زودرس
یاز اکو - عضو ه‍یئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حاملگی نرمال حدود ۴۰ هفته طول می‌کشد، با بهترین شرایط تجهیزات بیمارستانی، در بارداری ۲۷ هفته‌ای که جنین حداقل۷۰۰ گرم وزن داشته باشد، در صورت زایمان زودرس، نوزاد احتمال زنده ماندن در محیط خارج از رحم را خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از رکنا، نورزاده ادامه داد: نارسایی حفره رحمی، پارگی کیسه آب، جفت سرراهی، مسمومیت بارداری و مادران مبتلا به فشار خون بالا از مهم ترین علت‌های زایمان زودرس است، در این بین، مادرانی که سابقه زایمان زودرس دارند، بیشتر در معرض خطر این نوع زایمان در بارداری‌های بعدی قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال، که چه علائمی نشان دهنده شروع زایمان زودرس است، گفت: احساس فشار در لگن همراه با افزایش ترشحات، لکه بینی، آبریزش، خونریزی، انقباض و درد‌های رحمی از علائم زایمان زودرس محسوب می شوند و فرد حتما برای انجام درمان‌های به موقع، باید سریعاً به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.

وی تاکید کرد: انجام سونوگرافی از جنین و اجزای حاملگی وهمچنین اندازه گیری طول دهانه رحم، پزشک را در تشخیص سریع زایمان زودرس یاری می‌کند.

پیشگیری از زایمان زودرس

فلوشیپ ناباروری در پاسخ به این سوال که پیشگیری از زایمان زودرس در مادرانی که قبلاً دچار زایمان‌های طبیعی بوده اند، چگونه صورت می‌گیرد، گفت: پیشگیری باید قبل از بارداری صورت گیرد، در مادران دیابتی، مادران مبتلا به فشار خون بالا، مادران چاق و همچنین مادران مبتلا به مسمومیت بارداری و…، اقدامات لازم چون کاهش وزن، کنترل دیابت و فشار خون و…، باید قبل از بارداری صورت گیرد. خانم‌ها حتما قبل از بارداری، باید به وزن ایده آل خود نزدیک شوند.

وی گفت:خوشبختانه اکثر بانوان، با داشتن انواع بیماری ها، قادر به بارداری خواهند بود، به شرط آنکه قبل از بارداری، بیماریشان تحت کنترل قرار گرفته باشد.

این فوق تخصص مراقبت‌های بارداری گفت: بانوان برای آگاهی از احتمال زایمان زودرس می توانند، در هفته ۱۶ الی ۱۸ بارداری، با انجام سونوگرافی و اندازه گیری طول دهانه رحم، از این احتمال آگاهی یابند، اگر اندازه طول دهانه رحم از حد استاندارد کوتاهتر باشد، یا نیاز به مصرف دارو خواهد بود و یا با انجام عمل سرکلاژ، می‌توان از درصد زیادی از زایمان‌های زودرس، جلوگیری کرد.

وی گفت: مصرف آسپرین نیز یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از زایمان زودرس است، این درمان برای بانوان مبتلا به چاقی، سن بالای ۳۵ سال، مادران با سابقه مسمومیت بارداری و یا در مادرانی که بیش از ۱۰ سال از بارداری قبلی شان می‌گذرد توصیه می‌شود.

نورزاده گفت: این مادران باید از هفته ۱۲ بارداری، روزانه یک عدد قرص آسپرین مصرف کنند. از دیگر روش‌های درمان برای این مادران، مصرف آمپول یا قرص یا شیاف پروژسترون میباشد.

فلوشیپ ناباروری گفت: یکی از مهم ترین عوامل زایمان زودرس، استرس است. استرس بخصوص در مبتلایان به فشار خون بالا، یکی از محرک‌های زایمان زودرس محسوب می شود.

ارتباطی بین چندقلویی و زایمان زودرس

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال، که آیا ارتباطی بین چندقلویی و زایمان زودرس وجود دارد، گفت: حاملگی های چند قلو، حاملگی‌های پرخطر محسوب می‌شوند و عوارض زیادی جنین‌ها را تهدید می‌کند که اغلب منجر به زایمان زودرس می شود. خانم‌هایی که از قرص‌های کمک باروری استفاده می‌کنند معمولاً دچار چندقلویی می‌شوند.

فلوشیپ ناباروری، سابقه ژنتیکی در ابتلا به زایمان زودرس را بسیار مهم دانست و گفت: در خانواده‌هایی که مادر یا خواهر آن‌ها مبتلا به زایمان زودرس بوده اند با احتمال بیشتری به زایمان زودرس مبتلا خواهند شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84371

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});