• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

استقبال خوب کشاورزان از کشت قراردادی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 84426
  • 16 آبان 1401 - 8:30
استقبال خوب کشاورزان از کشت قراردادی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در استان گفت: در استان ما کشاورزان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و کشاورزی قراردادی علاوه بر حوزه زراعت در بخش‌های دیگر مثل باغبانی و دام و طیور انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اکبر فتحی، در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: در آذربایجان شرقی کشاورزی قراردادی از طریق تشکل‌های مربوطه برای تولید عسل نیز انجام می‌گیرد بطوریکه اتحادیه استانی خرید قراردادی را در دستور کار خود قرار داده است. در مورد محصولی مثل گوجه فرنگی نیز کشت قراردادی از طریق یکی از شرکت های تولید رب گوجه فرنگی در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی نسبتاً سردسیر است و حدود ۴۰ درصد اراضی قبل از اینکه دستورالعمل کشاورزی قراردادی ابلاغ شود زیر کشت رفته بود با این حال ما این اراضی را نیز رها نکردیم و با کشاورزان صحبت شده است که برای بعد از این قرارداد ببندند.

وی با بیان اینکه هدف عمده از طرح کشت قراردادی این است که بخش خصوصی وارد عمل شود ادامه داد: بخش خصوصی نهاده های تولید را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و در زمان برداشت نیز محصول را خریداری می‌کند و تسویه حساب با کشاورز نیز در زمان برداشت انجام می‌گیرد.

فتحی گفت: در مورد گندم نیز در آذربایجان شرقی کشاورزان با انجمن آردسازان قرار داد بسته‌اند و کشت قراردادی برای این محصول هم انجام شده است.

یکی از مشکلات، بازرگانی محصولات کشاورزی است

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما، بازرگانی محصولات کشاورزی است گفت: اگر کشاورزی قراردادی را نهادینه بکنیم، توانستیم مشکل اساسی بخش کشاورزی را حل کنیم. در آذربایجان شرقی تناقضاتی بین تجار سیب و باغداران سیب وجود داشت، تجار همیشه اعلام می‌کردند سیبی که قابلیت صادرات داشته باشد تولید نمی شود و باغداران هم می گفتند که سیب تولیدی ما خیلی بیشتر است. برای رفع حل این مسئله، امسال در اتاق بازرگانی تبریز نشستی با تجار انجام گرفت و ما زمینه ارتباط و مشارکت بین تجار صادرکننده مخصوصا به روسیه، اتحادیه و باغدران را فراهم کردیم و قرار شده است که باغداران سیب استاندارد تولید بکنند و در زمان برداشت نیز محصول نهایی توسط کارشناسان ناظر کنترل شود تا مطابق با استانداردهای کشور مقصد باشد. از طرفی تجار نیز این سیب ها را از باغداران خریداری و صادر بکنند.

وی اضافه کرد: در گذشته نیز برای باغات سیب، هلو و زردآلو چنین کارهایی وجود داشته ولی الان سازماندهی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ترویج توانسته کشاورز را در راستای کشاورزی قراردادی برای افزایش بهره‌وری و کاهش میزان مصرف آب و غیره همراهی کند افزود: کشاورزی قراردادی حسنش این است که طرف قرارداد و پشتیبان قطعات بزرگتر به طور مثال ۲۰۰ یا ۵۰۰ قطعه را قرارداد می بندد و اینکه توجیه اقتصادی وجود ندارد از بین می رود. از طرفی اقتصادی بودن، برای کشاورز انگیزه بوجود می آورد تا تغذیه مناسب، مبارزه با آفات، بیماری ها و علف هرز را به موقع انجام دهد.

وی تاکید کرد: در کشت قراردادی، اقتصادی شدن باغات و واحد تولیدی باعث می‌شود باغدار این تمایل را پیدا کند که توصیه های فنی مروجان را قبول می کند و عملکرد در واحد سطح را افزایش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: کشاورزان این استان از سال قبل معوقات و طلبی از بابت کشت قراردادی ندارند و همه مبالغ پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته در آذربایجان شرقی تمام سطح زیر کشت کلزا به صورت کشاورزی قراردادی بود و در عرض ده روز وجوه مربوط به کلزا پرداخت شد و این پرداخت به موقع حسنی که داشت انگیزه بیشتر در کشاورزان برای بستن قرارداد امسال به وجود آورد.

فتحی، با بیان اینکه تمهیداتی در استان برای توانمندسازی بخش خصوصی جهت انجام کشت قراردادی اتخاذ شده است گفت: بخش خصوصی که ما می‌گوییم به عنوان پشتیبان وارد قرارداد شود نیازمند توانمندسازی است و مقرر شده است بر اساس قراردادی که خواهند بست برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شوند. ما حتی اتحادیه های مربوط را هم مکلف کردیم در قالب تعاونی روستایی همکاری لازم را با طرح کشت قراردادی داشته باشند. در مورد کشت قراردادی محصول پنبه نیز در شهرستان خداآفرین با قراردادی که بین کارخانه و کشاورزان بسته شده است این کار انجام می گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84426

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});