• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

آیا سلامت روان جامعه در رفتارهای تنش‌زا تاثیرگذار است؟

  • کد خبر : 84789
  • 18 آبان 1401 - 21:54
آیا سلامت روان جامعه در رفتارهای تنش‌زا تاثیرگذار است؟
یازاکو- مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سلامت روان از موضوعات بسیار مهم و اساسی جوامع است که در بروز رفتارهای تنش‌زا تاثیر فراوانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، دکتر وهاب اصل رحیمی گفت: حفظ سلامت روان در تحکیم بنیان خانواده را مهم دانست و افزود: باید توجه داشت که بی توجهی به این امر در میان مدت و درازمدت منجر به بروز انواع ناهنجاری ها، رفتارهای تنش زا و بروز مشکلات اخلاقی و رفتاری بین خانواده ها می شود و کل جامعه را درگیر می کند.

وی یکی از عناصر بسیار مهم در تحکیم بنیان خانواده را بررسی های عمیق کارشناسی و علمی سلامت روان برشمرد و با اشاره به اقدمات دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تدوین سند پیشگیری از خودکشی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: طی ماه های اخیر و با همکاری سازمان ها و نهادهای استانی اولین ویرایش سند پیشگیری از خودکشی استان ارایه شده است.

اصل رحیمی ادامه داد: این سند ۶ اصل دارد که بر مبنای برنامه سند ملی و کشوری تهیه و تدوین شده است و می توان ادعا کرد حتی کامل‌تر و عملیاتی‌تر از سند ملی است و دبیرخانه پیشگیری از خودکشی و مدیریت عوامل خطر استان چندین سال است که از طریق  امور اجتماعی استانداری پیگیری و توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رصد می شود.

وی با بیان اینکه عنوان سند فوق “پیشگیری از خودکشی و مدیریت عوامل خطر مرتبط با آن” است که چاپ شده و به‌ عنوان سند استانی تصویب می‌شود، اظهار کرد: همچنانکه رهبر انقلاب تاکید داشته اند اگر در حوزه سلامت روان جامعه قدم های مناسبی برداشته شود، در تحکیم بنیان خانواده و رفع موارد تنش آفرین و ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی تأثیر دارد.

اصل رحیمی با بیان اینکه این سند چندین تفاهم نامه دارد که نمونه‌ آن مشارکت دستگاه‌های مختلف اجرایی آذربایجان شرقی است، یادآور شد: باید توجه داشت که  موضوع ناهنجاری اجتماعی و پدیده رو به رشد خودکشی فرابخشی است و همه باید همکاری کنند.

وی اولویت سندپیشگیری از خودکشی و مدیریت عوامل خطر مرتبط با آن را کودکان و نوجوانان، زنان خانه‌دار و در معرض خشونت خانگی، جوانان به‌ ویژه مردان جوان تازه ازدواج کرده، زندانیان، افراد بیمار، بی‌خانمان‌ها، تبعیدشدگان و افراد دارای سابقه خودکشی اعلام کرد.

اصل رحیمی، تسریع شاخص‌ها در پیشگیری از خودکشی از طریق عوامل حفاظتی و کاهش عوامل خطر را جزو اهداف محوری سند یاد شده بیان و اضافه کرد: هم اکنون باورهای غلطی در خصوص پدیده خودکشی در جامعه وجود دارد که چنین القا می شود نباید در خصوص آن سخن گفت، اما این تصورات درست نیست.

وی خودکشی را معضلی جهانی دانست و افزود: در گذشته آمارهای مربوط به اقدام به خودکشی‌ و خودکشی کنندگان ایران پنج در ۱۰۰ هزار نفر بود که اکنون این رقم به ۱۰ در ۱۰۰ هزار رسیده است و با افزایش خودکشی مواجهیم، در حالیکه در اروپا و جنوب شرق آسیا خودکشی روند کاهشی داشته است.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه به ازای هر خودکشی ۲۵ نفر در جامعه درگیر می‌شوند، گفت: در آذربایجان شرقی نیز این آمار حالت افزایشی داشته و خودکشی منجر به فوت بالاست و شهرستان های اسکو و تبریز بالاترین آمار خودکشی‌کنندگان استان را داشته و خودکشی منجر به فوت نیز در شهرستان بناب بالا است.

وی با بیان اینکه خودکشی موضوعی زیستی، اجتماعی و روانی است که باید به طور کامل و همه جانبه بررسی شود، اظهار داشت: عوامل بیولوژیکی، محیطی و وقایع مختلف در بروز آن تأثیرگذار است و سازمان بهزیستی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش بزرگ ترین نقش را در پیشگیری از آن دارند.

اصل رحیمی تحقق اهداف حوزه سلامت را نیازمند همکاری بین بخشی و ارگان‌های متعدد و همکاری و همراهی سازمان‌های مردم نهاد دانست و گفت: برای ارتقای سلامت روان جامعه باید به سازمان‌های مردم نهاد به عنوان زبان گویای مردم بها دهیم و مسئولیت‌پذیری آن‌ها در حوزه سلامت روان را افزایش دهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});