• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
رییس سازمان بورس در جمع خبرنگاران:

«اتاق شکنجه» تعبیر عشقی از سازمان بورس

  • کد خبر : 86817
  • 08 آذر 1401 - 19:14
«اتاق شکنجه» تعبیر عشقی از سازمان بورس
یازاکو- رییس سازمان بورس گفت: رفتن از سازمان برای همه مدیران شیرین و دلپذیر است و این اتاق مانند اتاق شکنجه می‌ماند خصوصا طی یکی دوسال اخیر.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز (سه شنبه) طی یک نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران است.

رییس سازمان بورس در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: فضای روانی باعث شد که بازار دو دو سال اخیر با فراز و فرودهایی همراه باشد. شفافیت و مطالبه گری خوبی از سوی رسانه‌ها به عمل آمده و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. از اواخر مهرماه که کار خود را آغاز کردیم در سه محور کار خود را دنبال کردیم.

وی افزود: ۱۰ برنامه کلان تعریف کردیم و برنامه‌های تفضیلی برای آنها در نظر گرفتیم. نگرانی‌هایی مربوط به بودجه وجود داشت که با پیگیری بسته ۱۰ بندی، تصمیماتی گرفته و برخی از آنها اجرا شد تا بازار به آرامش نسبی برسد.

عشقی تصریح کرد: بحث نمایش عمق مظنه، یکی از تابوهای بازار بود که فقط کارگزاری‌ها از آن اطلاع داشتند. با بررسی‌ها و پیگیری‌هایی که داشتیم، عمق مظنه برای همه نشان داده شد و دیدیم که اتفاقی هم نیفتاد. تشویق گزارش ناهنجاری هم وجود دارد که فعلا کم است اما رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه فعال باشند.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما اینکه در سامانه و با ارائه اسناد صورت بگیرد، کم است.

رییس سازمان بورس گفت: سازمان به تنهایی از پس آموزش ۶۰ میلیون سهامدار برنمی‌آید و سند راهبردی آموزش طراحی شده که باید عملیاتی شود. توسعه آزمون‌ها در شهرهای دیگر جزو برنامه‌های ماست که تا پایان سال به ۱۰ استان خواهیم رسید. این حوزه جای کار زیادی دارد.

عشقی تاکید کرد: در راستای بحث اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جلسات زیادی با نمایندگان مجلس داشتیم و تقریبا نهایی شده و در نوبت صحن علنی قرار دارد. رویکردمان این است تا بخش عمده‌ای از تخلفات را رفع و تخلف زدایی کنیم. ایم دستورالعمل در حال تدوین است که به زودی برطرف خواهد شد.

وی افزود: دستورالعمل پذیرش شرکت‌های استارتاپی می‌دانیم که سخت‌گیرانه بود اما امیدواریم بتوانیم آن را اصلاح و شرایط ورود شرکت‌های حوزه دیجیتال را تسهیل کنیم.

رییس سازمان بورس گفت: دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی تدوین شد و با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهادهای مالی هم منتشر خواهد شد. بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که ۱۳ سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد.

عشقی درباره عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: امیدوارم به جایی برسیم که همه عرضه‌ها از بورس کالا انجام و بساط بخت آزمایی جمع شود. قیمت گذاری دستوری یکی از مشکلات خودروسازهاست که با ورود به بورس این مشکل تا بخش زیادی حل شد. این روند توقف ناپذیر است و باید ادامه پیدا کند.

عشقی گفت: سازمان بورس، نهادی حرفه‌ای و تخصصی است. با توجه به کارهای زیادی که در سازمان داریم خواهش می‌کنم رسانه‌ها هم کمک کنند به کارهای اصلی‌مان بپردازیم. این موضوع تمام شده است. یک اشنباه خبری هم رخ داد که اتفاق خوبی نبود.

وی درباره فشار مجلس برای استعفایش گفت: با مجلس تعامل خیلی خوبی داریم. اینها بحث‌هایی است که به خاطر جذابیت به آن پرداخته می شود اما این طور نیست. من فرض کردم کناره گیری من از سازمان شاید به نفع بازار سرمایه باشد اما تمام اعضای شورا با این استعفا مخالفت کردند و منتفی شد و به همین دلیل هم اسمی در شورا برده نشد و اشتباه خبری بود.

رییس سازمان بورس ادامه داد: رفتن از سازمان برای همه مدیران شیرین و دلپذیر است و این اتاق مانند اتاق شکنجه می‌ماند خصوصا طی یکی دوسال اخیر.

عشقی اظهار داشت: گواهی صرفه جویی انرژی ابزار بسیار ارزنده است اما متاسفانه ناشناخته است. این گواهی میتواند به تامین مالی پروژه های انرژی و نیز صرفه‌جویی انرژی منتج شود.

وی تاکید کرد: کامیودیتی محور بودن شاید یک عارضه برای بازار سرمایه به حساب بیاید. یکی از مباحثی که در این خصوص باید انجام شود، حرکت به سمت پذیرش و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است.

رییس سازمان بورس گفت: سازمان بورس مسئول سیاستگذاری صنایع در خصوص فروش و سود صنایع نیست. اما برخی متغیرهایی ممکن است در کلیت بازار اثرگذار باشد؛ برای همین برخی اوقات سازمان بورس مجبور است فراتر از وظایف و اختیارات خود، هشدارهایی را به نهادهای تصمیم‌گیر میدهد.

وی ادامه داد: سازمان بورس یک نهاد تنظیم‌گر است. سازمان بورس باید در خصوص افشای اطلاعات و حاکمیت شرکتی باید نظارت کند؛ ما تصمیمگر در بسیاری از موارد نیستیم، اما در این خصوص سعی میکنیم فضا را روشن کنیم و نظرات مشورتی میدهیم.

عشقی با اشاره به طرح جوانی جمعیت متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: آیین‌نامه این موضوع نوشته شده است و هماهنگی‌های آن با ثبت برای اجرا انجام خواهد شد. منابع این موضوع در دست سازمان نیست و تنها ساز و کار و نحوه انتخاب صندوق‌های این موضوع برعهده سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص سهام عدالت باید گفت که این موضوع در دست دولت نیست و در شورای عالی بورس این موضوع مطرح شد و از سال گذشته تصمیم بر این شد که در میان مدت به کانون سهام عدالت منتقل شود و سهامداران می‌توانند در مجامع شرکت‌ها حاضر شوند.

وی افزود: محور تصمیم‌گیری در خصوص سهام عدالت غیرمستقیم، کانون سهام عدالت است و برای دوره گذار که مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار شود، برنامه‌ریزی در شورا انجام شد تا کمیته سه نفره باشد.

وی با اشاره به جهش در صدور مجور نهادهای مالی در یک سال گذشته افزود: نزدیک به ۱۶۰ مجوز موافقت اصولی، مجوز تاسیس، مجوز پذیره‌نویسی و مجوز فعالیت صادر شده است. پس از ۱۲ سال عدم صدور مجوز کارگزاری، این سازمان ۱۳ موافقت اصلی و ۵ مجوز فعالیت کارگزاری را صادر کرد.

رئیس سازمان بورس همچنین با اشاره به پیگیری سازمان بورس برای افزایش گام به گام دامنه نوسان، بیان کرد: افزایش ۴ درصدی دامنه نوسان، علاوه بر افزایش نقدشوندگی، صفوف خرید و فروش را کاهش داد.

وی ادامه داد: بیمه‌ سهام برای صندوق‌های درآمد ثابت و سهامداران حقیقی نیز یکی از ریسک‌های بازار بود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت و سهام خود را با سود ۲۰ درصد برای یک سال از طریق صندوق تثبیت، بیمه کردند.

وی افزود: گواهی صرفه جویی انرژی ابزار بسیار ارزنده است اما متاسفانه ناشناخته است. این گواهی می‌تواند به تامین مالی پروژه های انرژی و نیز صرفه‌جویی انرژی منتج شود.

عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص بسته ده بندی حمایت از بازار گفت: مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه حمایت از بازار بیمه سهام و انتشار اوراق اختیار فروش سهام موجود در سبد سهام صندوقهای درآمد ثابت بود که به ثبات بازار کمک بسیاری کرد و همانطور که دیدیم عرضه سهام به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

وی در خصوص تخصیص منابع از سوی صندوق توسعه و صندوق تثبیت به بازار سرمایه گفت: هم صندوق توسعه و هم دولت بودجه ای را برای حمایت از بازار اختصاص دادند در عین حال خوشبختانه شرایط به گونه ای رقم خورد که بازار خودش روی پای خودش ایستاد و صفهای فروش کاهش پیدا کرد البته ما همچنان پیگیر تجهیز منابع هستیم تا در زمان لزوم بتوان از این منابع بهره برد.

مجید عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص سهام عدالت متوفیان: بحث‌هایی درباره گواهی انحصار ورثه متوفیان قبل از سال ۹۷ داریم. با قوه قضائیه در حال رایزنی هستیم تا کار با دقت انجام شود. بیش از ۱۵ میلیون نفر درگیر مباحث سهام عدالت متفویان هستند که باید با دقت حل شود؛ بسیاری از گواهی انحصار ورثه نسخه الکترونیکی ندارند و یا بسته به مذاهب افراد، ممکن است این گواهی تفاوت‌هایی داشته باشد.

رئیس سازمان بورس گفت: شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش دارند، با توحه به اولویت سهام‌عدالت در اولویت قرار می‌گیرند و در خصوص درخواست شرکت‌ها، به سرعت بررسی می‌شود و در بازارهای بورس و فرابورس پذیرش می‌شوند.

مجید عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار شهر بورس مبنی بر اینکه حمایت صندوق تثبیت و صندوق توسعه از بازار سرمایه تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت: معاملات همواره در حال انجام است اگر شوک در سمت عرضه و تقاضا ایجاد شود صندوق های حمایتی در آن زمان وارد بازار می شوند.

وی افزود: صندوق های تثبیت بازار سرمایه و بازارگردان ها در شرایط تلاطمی وارد عمل می شوند و اکنون بخش اصلی معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت می گیرد. در نهایت تنها ۱۵ درصد صندوق های حمایتی برای حمایت از بازار سرمایه در شرایط بحرانی وارد عمل می شوند.

رییس سازمان بورس در پایان با اشاره به نقش پر رنگ رسانه ها در بازار سرمایه گفت: برگشت اعتماد به بازار سرمایه با حمایت اصحاب رسانه و فعالان بازار سرمایه امکان پذیر است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=86817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});