• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

نهضت ملی مسکن در تبریز به کجا رسیده؟

  • کد خبر : 91852
  • 26 دی 1401 - 10:00
نهضت ملی مسکن در تبریز به کجا رسیده؟
یاز اکو - طرح نهضت ملی مسکن یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در زمان به دست گرفتن فرمان هدایت کشور بود که امروز شاهد عملی شدن بخشی از این طرح و خانه دار شدن تعدادی از مردم آذربایجان شرقی در ذیل آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، امروز خانه دار شدن برای مردمی که زندگی خود را با حقوق کارمندی و یا کارگری سپری می‌کنند بیشتر تبدیل به آرزو شده تا هدفی برای پس انداز کردن. از طرفی یکی از وظایف و اولویت‌های هر دولتی که به روی کار می‌آید، مهیا کردن فرصتی برای خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف مردمی است.

به گزارش ایسنا، طرح‌های مختلفی در دولت‌های قبلی برای خانه دار کردن مردم اجرا شده است. از مسکن مهر معروف به مسکن ۹۹ ساله که عده زیادی را در شهر جدید سهند تبریز خانه دار کرد تا طرح اقدام ملی دولت دوازدهم که بیشتر تبدیل به خسرانی برای مردم شد.

دولت سیزدهم نیز بر اساس وظایفی که بر خود محول داشته است، اجرای طرحی برای احداث واحدهای مسکونی مردم را در اولویت قرار داد و طی این موضوع، طرح نهضت ملی مسکن را اجرا کرد. طرح نهضت ملی مسکن که بیشتر با طرح اقدام ملی اقدام شد، کورسوی امید دیگری را برای خانه دار کردن مردم زنده کرد اما این طرح نیز مشکلاتی برای خود دارد.

با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش قیمت مواد اولیه ساخت و ساز و بالا بودن قیمت تمام شده ساخت و سازها، متقاضیان این طرح بایستی در مرحله نخست ۴۰ میلیون تومان واریز کنند و سایر آورده شخصی بر اساس هزینه‌های ساخت باشد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز با همراهی بانک به صورت تسهیلات اعطا می‌شود.

در تبریز، دو شهر جدید سهند و شهریار به عنوان محل احداث واحدهای مسکونی جدید طرح نهضت ملی مسکن اعلام شد و هر یک از این شهرها متقاضیانی مربوط به خود را داشتند که حال آنچه که به نظر می‌رسد شهر جدید شهریار فعلا مساعد احداث واحدهای این طرح نیست.

تایید شرایط ۳۹ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی

امیر بخشی زاده، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌ شرقی در نشست خبری که اوایل دی ماه برگزار شد، اظهار کرد که تاکنون ۲۷۴ هزار نفر در سطح استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که بعد از بررسی شرایط، ۳۹ هزار نفر از متقاضیان تایید نهایی شده‌ و در مجموع ۱۵ هزار نفر اولین مرحله واریزی خود را انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد که دولت و مجموعه راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن وظیفه تامین زمین رایگان و هم‌چنین معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات را بر عهده دارند و در یک سوی ماجرا نیز متقاضیان بخشی از هزینه را متقبل می‌شوند که در مرحله اول ۴۰ میلیون تومان و در باقی مراحل نیز به نسبت پیشرفت پروژه و تعیین بانک، واریزی‌ها را انجام می‌دهند.

تعهد آذربایجان شرقی برای احداث ۲۰۰ هزار واحد

وی با تاکید بر این‌که عملیات اجرایی در راستای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با موفقیت چشمگیر از ابتدای سال شروع کرده و از ابتدای خرداد نیز ۲۵۰ درصد از زمین مورد نیاز را تامین کرده‌ایم، افزود که متعهد به احداث ۲۰۰ هزار واحد در استان طی چهار سال هستیم که سهم هر سال ۵۰ هزار واحد است، در حالی که بیشتر از میزان تعهد خود زمین تامین کرده و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی بیش از ۵۹ هزار واحد در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن را شروع کرده‌ایم.

واگذاری ۱۶ واحد به متقاضیان

بخشی‌زاده از واگذاری تعداد ۱۶ واحد به متقاضیان طرح نهضمت ملی مسکن در استان خبر داده و گفت: که تاکنون ۱۳۴ هکتار از طریق ماده ۱۰ و شش هزار هکتار نیز از طریق ماده ۹ به نام راه و شهرسازی استان سند خورده است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که طبق سیاست دولت، در شهرهایی که امکان آن وجود داشته باشد، قطعات تک واحدی بالای ۲۰۰ متر به متقاضیان واگذار می‌کنیم که در این رابطه حدود ۱۰۰۰ قطعه در شهرهای مختلف استان، واگذار یا در حال واگذاری است، تاکید کرد که شهرهایی چون هشترود، قره‌آغاج، صوفیان، ورزقان خمارلو، خواجه، هریس، عجب شیر، گوگان، بناب خامنه در این رابطه ظرفیت داشته و در سایر شهرها نیز به استحصال زمین ادامه می‌دهیم.

وی هم‌چنین در خصوص احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید شهریار تبریز نیز گفت که حدود ۷۸ هزار نفر متقاضی مساکن ملی شهر جدید شهریار بودند که ۷۵۰۰ نفر از آنان تایید نهایی شده و حدود ۲۲۰۹ نفر واریز مرحله اولیه داشته‌اند که به تدریج منصرف شده و به عنوان جایگزین، شهر جدید سهند را انتخاب کرده‌اند.

ماجرای شهر جدید شهریار در طرح نهضت ملی مسکن

فرهاد سعیدی، سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران، در خصوص شهر جدید شهریار، گفت: در زمان پیشنهاد شهر جدید شهریار در قالب طرح نهضت ملی مسکن به این گونه نگاه می‌شد که این شهر هم‌چون سایر شهرهای جدید دارای یکسری زیرساخت‌ها و بسترهایی بوده و می‌توان از این زیرساخت‌ها برای توسعه شهر در قالب این طرح اقدام کرد.

وی افزود: وقتی طرح نهضت ملی مسکن به مرحله اجرایی رسید، مشکلاتی را در خصوص پروژه احداث واحد در شهر شهریار مشاهده کردیم. از جمله اینکه شهر شهریار همچنان نیاز به اجرای برخی زیرساخت‌های اولیه داشته و البته این شهر جدید یک شهر جدید خصوصی است.

وی ادامه داد: پس از تعاملات و صحبت‌هایی که با متولیان این شهر خصوصی و متولیان اجرایی انجام گرفت، مقرر شد تا زمان تکمیل آماده سازی‌ها و مهیا ساختن شرایط محیطی، قسمتی از شهر را برای طرح نهضت مسکن در اختیار شرکت عمران قرار دهند. این منطقه‌ای که معرفی شده بود، در قسمت انتهایی شهر و نزدیک به روستا بود و موقعیت کالبدی و زیرساخت‌های چندان خوبی نداشت لذا پس از بررسی‌های بیشتر منطقه دیگری را شناسایی کردیم.

سعیدی گفت: با توجه به این‌که شناسایی یک منطقه مناسب برای احداث واحدهای مسکونی طرح در شهر جدید شهریار و سپس تکمیل آماده سازی‌ها و مقدمات لازم طول می‌کشد، نخواستیم که مردم از این موضوع رنج ببرند لذا در قالب پیامکی به متقاضیان واحد در این شهریار توصیه کردیم که می‌توانند در شهر جدید سهند در مدت زمان کوتاه تری واحد تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: تحویل واحدهای مسکونی افرادی که برای شهر شهریار تقاضا کرده‌اند، منتفی نیست اما نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای این امر اعلام کنیم.

وی با بیان این‌که در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۶۰۰۰ واحد مسکونی در شهر سهند آغاز شده است، اظهار کرد: مدت زمان تکمیل این واحدها دو ساله بوده و برخی از واحدها که زمان شروع آن‌ها به اوایل سالجاری و یا سال گذشته بازمی‌گردد، زودتر تحویل داده می‌شوند.

بر اساس گفته‌ی سعیدی، میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی این طرح در شهر سهند به میزان پرداختی‌های مردم بستگی داشته و متقاضیان هرچقدر که زودتر سهم خود را پرداخت کنند، واحدهای خود را زودتر از موعد تحویل می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، روز گذشته تور رسانه‌ای شرکت عمران سهند با هدف بازدید خبرنگاران استان از وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهر برگزار شد.

پروژه‌هایی که در حال ساخت و ساز بودند، از اسکلت بندی تا نازک کاری در مراحل مختلفی قرار داشته و به طور میانگین کل پروژه‌های طرح نهضت مسکن در شهر سهند، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. برخی از واحدهای این طرح که از طرح اقدام ملی نیمه کاره رها شده بود، به تازگی نازک کاری آن‌ها به اتمام رسیده و در هفته‌های آتی به اتمام رسیده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اغلب پروژه‌های ساخت و ساز در حدود ۳۹۰ و ۳۲۰ واحدی و در چهار یا هشت طبقه بودند که عملیات احداث برخی از آن‌ها در اردیبهشت و برخی دیگر در شهریور ماه شروع شده و پیشرفت خوبی نسبت به شرایط آب و هوایی در زمان کنونی دارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91852

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});