• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
همه‌چیز درباره حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان

حذف ردیف بودجه برای معلولان دقیقا به چه معنا است؟

  • کد خبر : 92995
  • 06 بهمن 1401 - 12:30
حذف ردیف بودجه برای معلولان دقیقا به چه معنا است؟
یاز اکو - یک مدیر سازمان بهزیستی می‌گوید در واقع اعتبار حمایت از حقوق معلولان حذف نشده ولی یک فعال حقوق معلولان می‌گوید دولت خلاف قانون انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یک مدیر سازمان بهزیستی حذف ردیف اعتباری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تأیید کرد، اما مدعی شد با توجه افزایش بودجه سازمان بهزیستی «اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده است».

علیرضا آنجلاسی، معاون توسعه منابع سازمان بهزیستی، تأیید خبر حذف این ردیف اعتباری از بودجه را تایید کرد و از قول او افزود: «این سؤال ما از سازمان برنامه و بودجه نیز هست که چرا این ردیف اعتباری حذف شده است.»

آنجلاسی در عین حال گفت که بودجه سازمان بهزیستی «از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان رسیده، بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و در این لایحه ارقام به‌صورت کلی آمده است».

اما بهروز مروتی، مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان، با اشاره به این‌که اجرای قانون حمایت از معلولان «دست‌کم ۶۰ هزار میلیارد تومان» بودجه نیاز دارد و در سال‌های گذشته تنها در حد سه هزار میلیارد تومان به آن تخصیص داده‌اند، تأکید می‌کند که خواست معلولان «تنها بازگرداندن ردیف اعتباری نیست که تخصیص بودجه درخور معلولان هم هست».

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، هم با تأیید غیرقانونی‌بودن حذف این ردیف بودجه گفت: «وقتی برای معلولان قانون دائمی گذاشته‌ایم، دولت مکلف است ردیف‌های موردنیاز برای اجرا را معین و رعایت کند».

او همچنین افزود که انجام این کار ضرورت دارد و «نیاز به بیان دلیل و توجیه نیست چون این امر لازم و مبتنی بر قانون است‌».

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب اسفند ماه سال ۱۳۹۶ بود که در اردیبهشت ۱۳۹۷ به‌طور رسمی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، هم ابلاغ شد و از آن زمان دولت موظف است ردیف اعتباری جداگانه برای این قانون در بودجه در نظر بگیرد.

طبق قانون حمایت از معلولان، این قانون باید دارای ردیف اعتبار باشد و به‌گفته مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان، الحاق اجرای آن به اعتبار سازمان بهزیستی غیرقانونی است.

ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول با اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی، استانداردسازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی برای تردد معلولان و بیمه خدمات درمانی و مکمل از جمله موارد قانون ۱۶ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان در ایران است .

با این حال بسیاری از تشکل‌ها و حامیان حقوق افراد دارای معلولیت در سال‌های گذشته از تحقق‌نیافتن مواد این قانون و بی‌توجهی مسئولان انتقاد و حتی تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

سال گذشته نیز دولت بودجه اختصاصی به اجرای این قانون را که پیش از آن دو هزار میلیارد تومان بود، ۱۳۰ میلیارد تومان کاهش داده بود که منجر به شکل‌گیری تجمعات اعتراضی معلولان هم شد.

سازمان بهزیستی نزدیک به دو میلیون فرد دارای معلولیت را به‌طور رسمی تحت پوشش دارد و به‌گفته رئیس سازمان بهزیستی، سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر نیز فقط به‌واسطه تصادفات رانندگی به آمار افراد دارای معلولیت در ایران اضافه می‌شود و این جدا از شمار کودکانی است که با معلولیت به دنیا می‌آیند و آمار رسمی درباره آن‌ها منتشر نشده است.

بد نیست توجه داشته باشیم که در لایحه بودجه سال آینده دولت سهم صداوسیما را ۴۲درصد و سازمان تبلیغات اسلامی را ۵۳درصد افزوده است و از جمله سهم سازمان زندان‌های کشور هم به اندازه قابل توجهی افزوده شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92995

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});