• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

تداوم قطعی برق شهرک‌های صنعتی/ کالاهای صنعتی گران می‌شوند؟

  • کد خبر : 94774
  • 21 بهمن 1401 - 14:30
تداوم قطعی برق شهرک‌های صنعتی/ کالاهای صنعتی گران می‌شوند؟
یاز اکو - قطعی برق و افت شدید فشار گاز همچنان گریبان‌گیر تولید در شهرک‌های صنعتی حوالی پایتخت است. این در حالی است معاون استاندار تهران وعده پایان مشکل را در هفته سوم بهمن داده بود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، علی‌رغم قول معاون اقتصادی استانداری تهران، برق شماری از شهرک‌های صنعتی اطراف پایتخت همچنان قطع می‌شود. علاوه بر قطعی برق، قطع یا افت شدید فشار گاز نیز مانع دیگری بر سر راه تولید در این شهرک‌هاست. با این حال دامنه مشکل تنها به تهران محدود نمی‌شود.

محمدعلی ‌مهری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، در نشستی که هفته دوم بهمن سال جاری با شماری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشت از پایان قطعی برق صنایع به دلیل افزایش سرما در هفته آینده خبر داد.

با این حال پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد در هفته سوم بهمن نیز هرچند شماری از شهرک‌های صنعتی از قبیل خوارزمی، عباس‌آباد، پایتخت، پرند، قرچک و چرمشهر قطعی برق نداشتند، اما شماری دیگر همچنان با این مشکل در کشمکش هستند.

قطعی برق در کجا برقرار است؟

سهیل رستگارپور، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان تهران، به تجارت‌نیوز گفت: برنامه قطعی برق هفته سوم شهرک‌های صنعتی تهران در هفته دوم اعلام شد؛ با این حال گاه قطعی برق در ساعاتی غیر از ساعات اعلام‌شده اتفاق افتاد. به طور مثال در شمس‌آباد قرار بود یک روز در هفته برق از ساعت هشت صبح تا شش عصر قطع باشد، اما از ۱۰ صبح وصل شد. در نصیرآباد روز یکشنبه از ساعت هشت صبح تا هفت عصر برق قطع بود و در همان روز شهرک‌های دهک و آینه‌ورزان نیز از هشت تا ۹ صبح برق نداشتند.

وی افزود: علاوه بر برق، شهرک‌های صنعتی همچنان با مشکل قطعی گاز روبه‌رو هستند. واحدهایی که ایستگاه تی‌بی‌اس با ظرفیت بیش از دو تن در آنها مستقر است به دلیل افت شدید فشار گاز تنها می‌توانند به اندازه تامین گرمایش، گاز داشته باشند.

دولت‌ها برنامه‌ای برای تولید برق و گاز ندارند

اصغر آهنی‌ها، رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزیینی ایران نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز از قطعی برق شهرک‌های صنعتی اطراف قزوین و کاهش شدید فشار گاز آنها گفت و توضیح داد: این قطعی گاز و برق در حالی اتفاق می‌افتد که هزینه‌های ثابت تولیدکنندگان همچنان برقرار است. وقتی تولید متوقف می‌شود اما هزینه‌های تولید باقی می‌ماند قیمت تمام‌شده تولید کالا افزایش می‌یابد.

وی افزود: زیرساخت‌های تولید در شهرک‌های صنعتی باید اصلاح و تقویت شود تا واحدهای تولیدی بتوانند با بیشترین ظرفیت خود تولید کنند، این اتفاق به عرضه کافی کالا و پایین آمدن قیمت محصولات نهایی می‌انجامد.

آهنی‌ها تصریح کرد: دولت‌ها برنامه‌ای برای تولید برق و گاز در کشور ندارند. این در حالی است که در یک دهه گذشته در تلاش بودند به محروم‌ترین نقاط کشور هم برق‌رسانی و گازرسانی کنند. این یعنی مصرف بالا رفته پس تولید هم باید افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران اضافه کرد: صنایع در حالی در اولویت قطعی گاز و برق هستند که طبق آمار رسمی دو درصد آب، پنج درصد برق و ۱۰ درصد گاز تولیدی در کشور را مصرف می‌کنند. این اتفاق از جذابیت صنایع برای سرمایه‌گذاری می‌کاهد.

او با اشاره به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار در زمان کمبود برق یا گاز گفت: واحدهای صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطعی باشند و براساس قانون یادشده اگر دولت به شرکت‌های عرضه‌کننده برق و گاز دستور دهد به طور موقت برق و گاز واحدهای تولیدی را قطع کنند، موظف است چگونگی جبران خسارت‌های وارد به این شرکت‌ها را نیز تعیین و اعلام کند.

ناگفته پیداست تداوم مشکل قطعی برق و افت فشار گاز می‌تواند تهدید جدی برای تولید و صادرات به شمار آید و با توجه به برخورداری ایران از ذخایر عظیم گاز مشکل نه از نبود ذخایر که از تولید گاز است. بخشی که به طور انحصاری در اختیار دولت است. در این شرایط تنها راهکاری که دولت تاکنون برای رفع چالش انرژی صنایع در زمان های اوج مصرف اتخاذ کرده توقف تولید آنهاست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94774

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});