• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

لزوم ثبت ملی اوبا و مسیر‌های کوچ دو ایل قره داغ و شاهسون توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و امور عشایر آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 94837
  • 22 بهمن 1401 - 13:30
لزوم ثبت ملی اوبا و مسیر‌های کوچ دو ایل قره داغ و شاهسون توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و امور عشایر آذربایجان شرقی
یاز اکو - معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر بر لزوم ثبت ملی اوبا و مسیر‌های کوچ دو ایل قره داغ و شاهسون توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و امور عشایر آذربایجان شرقی تأکید کرد.

به‌گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، مهدی میزبان معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ضمن بازدید از غرفه گردشگری آذربایجان شرقی، گفت: آذربایجان شرقی گنجینه‌ای از میراث‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و به ویژه گردشگری عشایری است. با توجه به اینکه آذربایجان دارای دو ایل اصیل قره داغ (ارسباران) و شاهسون است، لذا توسعه این حوزه از گردشگری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این دو ایل می‌تواند عاملی مؤثر و مهم در شناخت جامع گردشگران از آذربایجان باشد.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر تأکید کرد: در راستای حفظ اصالت و میراث اصیل به جا مانده از ایلات عشایر، خواستاریم تا اداره کل میراث فرهنگی و امور عشایر آذربایجان شرقی نسبت به ثبت ملی اوبا (چادر‌های عشایری) و مسیر‌های کوچ دو ایل قره داغ و شاهسون اقدام کند تا از هرگونه تسخیر و تصرف این میراث ارزشمند در آینده جلوگیری شود. همچنین هراست از آیین‌های عشایری، غدا‌ها، لباس‌های این دو ایل و همچنین فرآورده‌های لبنی ایل شاهسون که یکی از محصولات بنام شیر آن‌ها، پنیر لیقوان است، می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.

او در ادامه گفت: الگویی که سازمان امور عشایری برای گردشگری در نظر گرفته، گردشگری عشایری جامعه محور است، براساس این الگو این سازمان به آموزش عشایر‌ها خواهد پرداخت تا به هنگام مراجعه گردشگران به عشایر‌ها میزبانی و ارائه خدمات به صورت جامع انجام شود تا به دنبال آن تمامی مزیت‌های گردشگری عشایری به صورت مستقیم در اختیار عشایر‌ها باشد.

میزبان اظهار داشت: این طرح به صورت کامل آماده اجرا است و این سازمان آمادگی لازم را برای همکاری با اداره کل میراث فرهنگی استان و تمامی آژانس‌های مسافرتی که مایل به فعالیت در حوزه گردشگری عشایری هستند، دارد. این سازمان همچنین می‌تواند از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ فعالان این حوزه را همراهی کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94837

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});