• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
اعتراف دولت رئیسی به شکست یک طرح؟!

کالابرگ با اقبال عمومی همراه نشد/ تکلیف یارانه پُردرآمدها چه می‌شود؟

  • کد خبر : 95473
  • 27 بهمن 1401 - 16:30
کالابرگ با اقبال عمومی همراه نشد/ تکلیف یارانه پُردرآمدها چه می‌شود؟
یازاکو - در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه 1402، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز؛ آنگونه که دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد کرده قرار است یارانه نقدی کمافی‌السابق به دست سرپرستان خانوار برسد؛ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان. از آنجایی که دولت تصمیم دارد در سال آینده درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد، ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی این نگرانی جدی را به وجود آورده که قرار است وزن سنگین مالیات بر دوش سرپرستانی باشد که حداقلی‌بگیر هستند و اتفاقا حقوق آنها هم تنها ۲۰ درصد بالا می‌رود.

اما نگرانی دیگر خانوار ایرانی این است که مبادا از گروه یارانه‌بگیران حذف شوند، این نگرانی و دغدغه به‌ویژه بعد از پرداخت یارانه بهمن ماه که یا برای عده‌ای واریز نشد یا اگر هم شد کمتر از میزان سابق بود، جدی‌تر شد.

با اینحال، واکنش مسئولان مربوطه به این نگرانی این بود که قرار نیست هیچ دهکی از دریافت یارانه کنار گذاشته شود. با اینحال امروز یک سوال مهم دیگر هم مطرح شده و آن این است که تکلیف یارانه پردرآمدها در سال ۱۴۰۲ چه می‌شود؟ پاسخ وزیر کار به این پرسش این بوده است: «قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.»

الزام دولت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه

البته در حالی احتمال حذف برخی یارانه‌بگیران مطرح شده است که امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تکلیف این کمیسیون به دولت برای ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط قانونی خبر داد. به گزارش تسنیم، رحیم زارع افزود: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته خود، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق موازین اقدام کند.

وی تأکید کرد: پیشنهاد مصوب‌شده، پیش‌تر در بند (د) تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور لحاظ شده بود اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شد، ازاین‌رو نمایندگان در جریان موافقت با این پیشنهاد، بند (د) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را تنفیذ کردند و به این ترتیب دولت باید سال آینده نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه اقدام کند.

چقدر از طرح کالابرگ استقبال شد؟

بخش دیگری از سخنان صولت مرتضوی به مبحث کالابرگ اختصاص داشت که به دنبال حذف ارز ترجیحی مطرح شد. اما آنطور که وزیر رفاه دولت رئیسی اعتراف کرده است گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که کالابرگ با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسبی هم  در این باره انجام شده است.

گفتنی است؛ دوره آزمایشی طرح کالابرگ در هرمزگان کلید خورد که البته گزارش‌های دریافتی تجارت‌نیوز نشان از این داشت که در این استان هم ترجیح مردم بر گرفتن یارانه نقدی بود تا کالابرگ. در ادامه، حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه این استان به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل شدند. بعد از هرمزگان هم این طرح در سه استان دیگر یعنی گیلان، قزوین و مرکزی دنبال می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=95473

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});