• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

تحرکات تازه علیه ایران / جبهه جدید بین المللی تشکیل می‌شود؟

  • کد خبر : 95657
  • 29 بهمن 1401 - 13:30
تحرکات تازه علیه ایران / جبهه جدید بین المللی تشکیل می‌شود؟
یاز اکو - آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز پنجشنبه خود ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه خاورمیانه خواندند. به نظر می‌رسد آمریکا و عربستان اختلافات خود را بر سر تولید نفت اوپک‌پلاس کنار گذاشته و همکاری خود را افزایش داده‌اند. در همین حال برخی منابع خبری از بسته جدید تحریم‌های اروپایی علیه ایران خبر داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، دولت ایالات متحده آمریکا و ۶ کشور حوزه خلیج فارس نسبت به آنچه همکاری بیشتر ایران با «بازیگران دولتی و غیردولتی» نامیده‌اند، ابراز نگرانی کردند. آنها به طور غیرمستقیم به حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین اشاره کردند و تهران را تهدیدی فزاینده برای امنیت منطقه خواندند.

در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه منتشر شد، ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایران را به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای و اشاعه تسلیحات در سطح جهانی محکوم کردند.

در حالی که این پیام در مورد ایران بود، در این دیدارها همچنین بر تلاش‌های ایالات متحده برای بازگرداندن اتحاد به داخل شورا تأکید شد. اتحادی که با محاصره قطر به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ و اختلاف نظر بر سر سیاست نفتی عربستان از بین رفت.

در این راستا قرار بود کارگروه شورای همکاری آمریکا و خلیج فارس در ماه اکتبر در ریاض تشکیل شود، اما به دلیل تنشها بر سر کاهش تولید نفت اوپک پلاس، این نشست به تعویق افتاد.

بر اساس این بیانیه که پس از جلسه کارگروه روز چهارشنبه درباره ایران منتشر شد، ایالات متحده آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس «برای محدود کردن توانایی ایران برای انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و بازدارندگی آن از انجام اقدامات تجاوزکارانه آینده» همکاری‌های خود را گسترش خواهند داد.

این بیانیه بخشی از مجموعه‌ای گسترده‌تر و چند روزه از تعاملات بین مقامات دفاعی و امنیت ملی ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس بود.

آمریکا و عربستان اختلافات را کنار گذاشته‌اند؟

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که پس از سفر ماه جولای خود به عربستان سعودی انتظار افزایش تولید نفت را داشت، در زمان کاهش تولید اوپک پلاس به عربستان هشدار داد که این کار آنها عواقبی خواهد داشت. اما «دانا استرول»، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، طی یک نشست مطبوعاتی روز دوشنبه، هرگونه تنش با احتمال ادامه‌دار شدن را از بین برد.

او گفت که این نشست‌ها یک پیام قدرتمند به همراه دارند و آن هم این است که ایالات متحده خاورمیانه را از اولویت‌بندی خارج نکرده یا تعمال خود را با این منطقه قطع نکرده است.

او همچنین افزود: «یک هم‌راستایی از درک تهدید وجود دارد» و افزود که ایالات متحده در توانایی خود برای «ائتلاف‌سازی و گسترش مشارکت‌ها» بی‌رقیب باقی مانده است.

بلومبرگ می‌گوید که ایالات متحده سال‌ها تلاش کرده است تا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به اشتراک‌گذاری اطلاعات به صورت زنده و آنی وادار کند و کاری کند تا این کشورها سیستم‌های دریایی و دفاعی خود را با استفاده از «پیشرفته‌ترین» فناوری‌های ایالات متحده مانند کشتی‌های سطح آب به اصطلاح بدون سرنشین که در آب‌های خلیج فارس تا دریای سرخ گشت‌زنی می‌کنند، یکپارچه‌سازی کنند.

همچنین تئا کندلر، دستیار وزیر بازرگانی آمریکا در امور مدیریت صادرات روز پنج‌شنبه به خبرنگاران در توکیو گفت: «روسیه به کشورهای دیگر از جمله ایران و کره شمالی روی آورده است تا خلأهایی را در خرید خود پر کند که ناشی از خروج محصولات آمریکا از بازار روسیه است».

بلومبرگ گزارش داد، کشورهای عضو گروه ۷ در حال بحث در مورد تحریم شرکت‌های چینی، ایرانی و کره شمالی هستند که معتقدند قطعات و فناوری‌هایی را با اهداف نظامی به روسیه ارائه می‌کنند. بر اساس این گزارش هدف این است که این کشورها بسته‌ای از اقدامات را تا ۲۴ فوریه یعنی دقیقا یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین، هماهنگ کنند.

دولت جو بایدن، توافقی را با هلند و ژاپن برای محدود کردن صادرات برخی از ماشین‌آلات پیشرفته ساخت تراشه به چین تضمین کرد. جزئیات این توافقنامه و محدودیت‌ها، با هدف کاهش جاه‌طلبی‌های نظامی و داخلی پکن در ساخت تراشه، هنوز به طور عمومی توضیح داده نشده است.

تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ۷ نهاد وابسته به سپاه

از سوی دیگر همچنین منابع آگاه خبر داده‌اند اتحادیه اروپا بنا دارد شماری از نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را مورد تحریم قرار دهد.

به گزارش پایگاه آکسیوس، دو مقام اتحادیه اروپا می گویند این اتحادیه به بهانه ادعایی ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، بنا دارد شمار دیگری از نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم قرار دهد.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا، صرف نظر از جنگ افروزهای بروکسل در اوکراین، مدعی شد که حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه بر نگرانی های اتحادیه اروپا افزوده است.

به نوشته آکسیوس، سپاه پاسداران بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته و در حال حاضر یک تغییر ذهنیت واقعی در این باره شکل گرفته است؛ این در حالی بود که تا همین اواخر، بیشتر تمرکز اتحادیه اروپا بر برنامه هسته ای ایران قرار داشت و نه فعالیت نظامی سپاه پاسداران.

به گزارش مهر، آکسیوس به استناد گفته مقامات آگاه اروپا نوشته است که تصمیم در مورد تحریم نهادهای وابسته به سپاه می‌تواند در این هفته اعلام شود. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: بسته تحریم‌های جدید سپاه به طور رسمی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون اروپا با سفرای اتحادیه اروپا مطرح شد.

به نوشته آکسیوس نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نهادهایی است که به ادعای واهی تحویل پهپاد به روسیه و آموزش اپراتورهای روسیه‌ای قرار است مورد تحریم قرار گیرد. سازمان تحقیقات و خودکفایی سپاه نهاد دیگری است که در فهرست تحریم اروپا قرار خواهد گرفت.

شرکت اوج پرواز ما دو نفر، شرکت پراور پارس، صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی شاهد از دیگر نهادهای هستند که به نوشته آکسیوس تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که ایران هر گونه ارسال پهپاد به روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین رد کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=95657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});