• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

رونمایی از قرارگاه جدید در دولت/ آماده‌سازی دانش‌آموزان برای نقش مادری

  • کد خبر : 96281
  • 04 اسفند 1401 - 12:15
رونمایی از قرارگاه جدید در دولت/ آماده‌سازی دانش‌آموزان برای نقش مادری
یاز اکو - قرارگاه جدید در دولت سیزدهم رونمایی شد؛ این بار در وزارت آموزش‌وپرورش. مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از تشکیل قرارگاه کوثر با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ایفای نقش همسری و مادری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، وزارت آموزش‌وپرورش از برنامه جدید خود رونمایی کرد؛ ایجاد قرارگاه کوثر برای تربیت دانش‌آموزان در نقش همسری!

دغدغه این روزهای متولیان آموزش‌وپرورش تغییر باور دانش‌آموزان و آماده کردن آنها برای تشکیل خانواده است. اظهارات مقامات آموزشی و تصمیماتی که در این مورد گرفته‌اند، مهر تائیدی بر این ادعاست.

آموزش مذهبی در مدارس به امسال و حتی این دولت محدود نمی‌شود. این موضوع قدمتی دیرینه دارد. پیش از انقلاب ۵۷ هم آموزه‌های دینی در مدارس جایگاه خود را داشت، اما پس از انقلاب از اهداف مهم این وزراتخانه شد. در همین راستا، تغییرات بنیادی در نوع آموزش، محتوای کتب درسی و… صورت گرفت.

با روی کار آمدن یوسف نوری در وزارت آموزش‌وپرورش، این رویکرد با جدیت بیشتری دنبال شد؛ به ویژه بعد از حضور پررنگ دانش‌آموزان در اعتراضات.

اخیرا وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «اگر باور تغییر کرد، رفتار هم تغییر می‌کند و این لایه عمیق باید در آموزش‌وپرورش جدی‌تر گرفته شود.» راهکار یوسف نوری برای تغییر باور دانش‌آموزان، ارتباط بیشتر مدارس با مسجد و نهادهایی مانند حوزه علمیه، تغییر کتب درسی و… است.

رونمایی از طرح جدید با نتیجه کودک همسری

حالا هم مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از تاسیس قرارگاه کوثر با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای نقش همسری و مادری خبر داد. قرارگاهی که به گفته شهره صادقی، به همت وزیر آموزش‌وپرورش و پیگیری رئیس سازمان نوسازی مدارس تشکیل شده است.

صادقی به ایسنا گفت: «کارگروه کوثر با هدف برقراری عدالت تربیتی در حوزه دانش‌آموزان دختر، انسجام خواهران و دختران جهادی برای شناسایی و حل مسائل تعلیم و تربیت با رویکرد انقلابی و جهادی تشکیل شده است.»

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بخشی از جامعه تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرد. این نوع طرح‌ها موجب افزایش کودک همسری در مناطق محروم می‌شود. در واقع کسانی که به لحاظ اقتصادی و فرهنگی ضعیف هستند، قربانی این نوع طرح‌ها هستند.»

این کارشناس ادامه می‌دهد: «ادامه کودک همسری و قتل‌های ناموسی نشان می‌دهد که دست کم با مردسالاری و این‌گونه نگاه مقابله نمی‌شود.»

گفتنی است بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۳۲ هزار و ۵۲۴ دختر کمتر از ۱۵ سال ازدواج کردند.

ضمن آن‌که مرکز آمار ایران به صورت مشخص آمار ازدواج دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله را منتشر نمی‌کند. دسته‌بندی بعدی این مرکز ۱۵ تا ۱۹ سال است که مشخص نیست چند نفر از آنها در سن زیر ۱۸ سال ازدواج کرده‌اند. به نظر می‌رسد یک فرار آماری از موضوع کودک همسری در کشور باشد.

علم‌آموزی در مدارس رها شد؟

اما رویکرد یوسف نوری در آموزش‌وپرورش و تاکید او بر دینی‌سازی مدارس، چه تاثیری روی علم‌آموزی دانش‌آموزان دارد؟

نیک‌نژاد در این مورد می‌گوید: «سوادآموزی از اهداف مهم آموزشی است، هدف مهم دیگر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است. یعنی آماده کردن افراد برای آینده تا بتوانند گلیم خود را از آب بکشند.»

او ادامه می‌دهد: «با توسعه ارتباطات، افراد با جوامع و فرهنگ‌های دیگر آشنایی بیشتری پیدا کرده‌اند، تا جایی‌که می‌توان گفت به یک جهانِ واحد نزدیک شده‌ایم. آماده کردن افراد برای ورود به چنین جهانی از وظایف مهم آموزش‌وپرورش است. اما برنامه‌ها و عملکرد این وزارتخانه در این زمینه مشکل دارد.»

نیک‌نژاد می‌گوید: «آموزش‌وپرورش در مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کاملا شکست خورده است. یکی از ابعاد مهارت‌آموزی، مهارت‌های اقتصادی برای ورود به بازار کار است. اما آموزش‌وپرورش از همان ابتدا خانواده را گمراه می‌کند که فرزندانشان بدون کنکور و قبولی در دانشگاه خوب نمی‌توانند زندگی خوبی داشته باشند.»

آموزش‌وپرورش شکست خورده است

روز گذشته نیز مشاور وزیر آموزش‌وپرروش با اشاره به حضور ۲۴ هزار روحانی در سیستم آموزشی، گفت: «فرزندان ما در آموزش‌وپرورش آماج حمله‌های متعدد دشمن هستند و باید آنها را دریابیم.» آماری که نشان از حضور گسترده روحانیون در مدارس می‌دهد.

نیک‌نژاد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «جامعه ایران، ملی و مذهبی است، در دهه‌های اخیر آرام آرام تبلیغات به‌گونه‌ای صورت گرفت که بُعد مذهبی آن پررنگ‌تر شد. اما این روند، چندان موفق نبود. اصرار بر این سیاستگذاری و آموزه‌ها کمکی نمی‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «نه‌تنها نوری، که بخشی از حاکمیت اصرار دارند که این آموزه‌ها را به دانش‌آموزان القا کنند. اصرار بر این روش موجب گریزان شدن جوانان شده است. اثرات آن را هم می‌توانیم ببینیم. دانش‌آموزان ما به دنبال یک نگاه جهانی هستند.»

او می‌گوید: «آموزه‌های دینی آموزش‌وپرورش حتی به آموزه‌های مذهبی در خانواده‌ها هم آسیب زده است. ضمن آن‌که این آموزه‌ها در مدارس هم تنها بخشی از دین اسلام را در برمی‌گیرد. در واقع نگاه خاصی از اجتهاد در سیستم آموزش‌وپروش القا می‌شود.»

به گفته این کارشناس حوزه آموزش این نوع سیاستگذاری در آموزش‌وپرورش شکست خورده و اگر بخشی از آن مانده به دلیل نگاه امنیتی است.

نیک‌نژاد می‌گوید: «البته باید بدانیم که این نتیجه تک عاملی نیست. جوانان امروزی ارتباطات گسترده و هوش اجتماعی بسیار بالایی دارند. آنها برای حوزه خصوصی خود ارزش بیشتری قائل هستند و ورود به حریم خصوصی خود را چندان برنمی‌تابند.»

او در پایان می‌گوید: «یوسف نوری یکی از ضعیف‌ترین وزیران آموزش‌وپرورش نسبت به دوره‌های قبل است.»

با همه این تفاسیر یوسف نوری اولویت خود را همان دینی کردن مدارس می‌داند. او با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین، به دنبال افزایش ارتباط وزارت آموزش‌وپرورش و حوزه علمیه است. برنامه‌ای که خروجی آن طرح‌ها و قرارگاه‌هایی مانند قرارگاه کوثر می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96281

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});