• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

کاهش ذخایر آب زیرزمینی در دشت اردبیل منجر به کاهش کیفیت این آب‌ها شده است

  • کد خبر : 97042
  • 10 اسفند 1401 - 15:00
کاهش ذخایر آب زیرزمینی در دشت اردبیل منجر به کاهش کیفیت این آب‌ها شده است
یاز اکو - رئیس گروه مطالعات آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: کاهش ذخایر آب زیرزمینی در دشت اردبیل منجر به کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، اسدالله دیندار سوها ۱۰ اسفند در نشست مشترک با کشاورزان و بهره‌برداران با هدف تبیین وضعیت آبخوان دشت اردبیل اظهار کرد: بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی است به طوری که حدود ۹۲ درصد مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی می باشد که در این حوزه نیز نیازمند مدیریت و مصرف بهینه آب هستیم.

رئیس گروه مطالعات آب‌های زیر زمینی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۱۵۰ حلقه چاه‌ در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: کاهش ذخایر آب زیرزمینی در دشت اردبیل منجر به کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی شده و بالا رفتن شوری (سطح املاح و نمک) در آب‌های زیرزمینی به جهت افزایش برداشت‌ها و مصارف علاوه بر افت تراز آبخوان و کسری مخزن منجر به از بین رفتن خاک مساعد برای کشاورزی خواهد شد.

وی به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جدید نسبت به سال آبی گذشته و بلند مدت اشاره کرد و گفت: میزان بارش ها از ابتدای پاییز تاکنون ۷۵ و ۷۰ میلی متر به ترتیب در سطح استان و در محدوده مطالعاتی اردبیل بوده که نیازمند همکاری بیش از پیش بهره‌برداران و کشاورزان در مدیریت این بحران هستیم.

به گفته وی، ۷۵۰ میلیون متر مکعب در آبخوان دشت اردبیل بر اثر استمرار اضافه برداشت‌ها طی ۵۰ سال گذشته کاهش یافته است.

دیندار سوها با بیان اینکه سالانه به طور متوسط بالغ بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آبخوان دشت اردبیل آب برداشت و در مصارف آبیاری و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: بطور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب از این مقدار اضافه برداشت و مصرف مازاد است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97042

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});