• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

افزایش ظرفیت مخازن آب تبریز به ۴۵۰ هزار مترمکعب

  • کد خبر : 98653
  • 24 اسفند 1401 - 14:30
افزایش ظرفیت مخازن آب تبریز به ۴۵۰ هزار مترمکعب
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افزایش ظرفیت مخازن آب تبریز به ۴۵۰ هزار مترمکعب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، یوسف غفارزاده چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه در نشست خبری، اظهار کرد: بخش آب در سفر ریاست جمهوری به استان در سالجاری پررنگ دیده شد و اعتبار ۳۶۵۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های این بخش مصوب شده که باید ظرف سه سال تخصیص یابد. مبلغ ۱۶۵۰ میلیارد تومان از آن باید در سال ۱۴۰۱ تخصیص می‌یافت که تا به امروز حدود ۱۲۵۴ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز به حساب واریز شده است.

وی با بیان این‌که مصوبات سفر ریاست جمهوری شامل ۱۱ طرح و ۴۰ پروژه نیمه تمام می‌شود، افزود: با واریز بخشی از اعتبار پروژه‌ها، عملیات ۱۸ پروژه آبی به اتمام رسیده که در زمینه شبکه‌های پایاب و تامین آب شرب بوده است. مهمترین پروژه‌های افتتاح شده نیز مربوط شبکه‌های پایاب پروژه پمپاژ کلاله و دارنا و ابراهیم سمیع می‌شود که در مجموع ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیم در نقطه صفر مرزی استان به اراضی آبی تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های دیگر آبی چون آیدوغموش میانه، سهند هشترود و قلعه چای عجب شیر، ادامه داد: در این راستا نزدیک به ۵۰۰۰ هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل شده‌اند.

غفارزاده خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های مهمی که در استان اجرا شد و به عنوان الگویی برای سطح کشور قرار گرفت، طرح مشارکت مردم همراه با سرمایه گذار بوده که بدون اعتبار دولتی، اجرای پروژه‌ها تسریع می‌یابد و بر اساس این طرح، برنامه داریم تا در سال آینده نیز ۵۰۰۰ هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل شوند.

وی در تشریح سایر پروژه‌های آبی استان، اظهار کرد: یک مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی در شهر تبریز افتتاح شده و به ظرفیت مخازن ذخیره آب شهر اضافه شده است. مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی نیز با بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به روز شده ظرف دو ماه آینده در تبریز به اتمام‌ می‌رسد که با افتتاح آن، به پایداری آب شرب کمک خواهد کرد و مجموع ظرفیت مخازن آب تبریز به ۴۵۰ هزار مترمکعب می‌رسد و تفاوت آن با مقدار استاندارد مخزن برای یک شهر با جمعیت تبریز به ۱۰۰ هزار مترمکعب خواهد رسید.

وی در خصوص پروژه تکمیل رینک تبریز نیز افزود: ۶۰ درصد آب تبریز از محل زرینه رود، ۲۵ درصد از چاه‌های دامنه‌ شمالی سهند و ۱۵ درصد از سد نهند تامین می‌شود. اگر رینک گذاری دورتادور تبریز انجام بگیرد که یک کار بسیار بزرگ است، آب این سه منبع به رینک هدایت شده و آب بایک کیفیت به مردم انتقال خواهد یافت. در این راستا رینک جنوبی تبریز با طول ۲۶ کیلومتر را با هزینه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز کردیم که این پروژه، آب زرینه رود را به چاه‌ها وصل می‌کند. ۲۳ کیلومتر آن تمام شده و سه کیلومتر باقی نیز سه ماه آینده تمام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص مزیت این طرح، افزود: وقتی آب در منبع زرینه رود بیشتر شود، برداشت از چاه‌ها کاهش خواهد یافت و آب این چاه‌ها برای روزهای آینده ذخیره می‌شود.

وی، تعویض لوله خط نهند به طول ۷.۵ کیلومتر با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را از دیگر پروژه‌های سالجاری عنوان کرد و ادامه داد: آبگیری اولیه سد گرمی‌چای میانه را با لوله گذاری ۴۵ کیلومتری که یکی از وعده‌های ما برای اوایل سال آینده است، سعی می‌کنیم تا حداکثر فروردین ۱۴۰۲ به اتمام برسانیم.

وی با بیان این‌که میزان تخصیص اعتبار بخش آب استان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: پروژه انتقال آب ارس به تبریز شاید بزرگترین پروژه‌ آبی استان باشد که تاثیرگذاری بالایی در تامین آب شرب و صنایع و اشتغال مسیر انتقال خواهد داشت و آینده استان به این طرح وابسته است. پیگیر هستیم تا بحث تامین مالی این طرح با پیمانکاری خاتم الانبیا به تدریج انجام گیرد و در وقت مقرر به اتمام برسد.

غفارزاده، ادامه داد: پروژه تصفیه خانه تبریز با میزان ۱۲۵ میلیون مترمکعب از دیگر پروژه‌های آب منطقه‌ای بوده که ۸۵ میلیون مترمکعب آن برای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است. این خط انتقال پساب از تصفیه خانه تا دریاچه به طول ۵۰ کیلومتر اجرا شده آب به دریاچه رسیده است . ۱۰ کیلومتر ابتدایی این مسیر لوله گذاری شده و پیشنهاد شده تا ۱۰ کیلومتر بعدی هم حداقل لوله گذاری شود.

وی با اشاره به مشکلات آبگیری سد شهید مدنی، افزود: اقدامات برای رفع مشکلات تملک و راه این سد ادامه دارد. با توجه به نزدیکی این سد به تبریز، افتتاح آن می‌تواند یک ظرفیت بسیار بالای گردشگری در تبریز ایجاد کند. این سد مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام نیاز دارد و برای بحث گردشگری آن به دنبال سرمایه گذار هستیم.

وی با اشاره به انتقال دو الی یک و نیم میلیون مترمکعب از پساب سد عجبشیر به بندر رحمانلو دریاچه ارومیه، گفت: علاوه بر استفاده مردم، آرتمیا نیز در این منطقه پرورش می‌یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98653

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});