• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

بانک مرکزی اروپا علیرغم آشفتگی بانکی، نرخ بهره را به شدت افزایش داد

  • کد خبر : 98864
  • 26 اسفند 1401 - 20:30
بانک مرکزی اروپا علیرغم آشفتگی بانکی، نرخ بهره را به شدت افزایش داد
یازاکو -بانک مرکزی اروپا (ECB) با وجود نگرانی های اخیر در مورد وضعیت بانک ها که باعث ناآرامی بازار شده است، مطابق با برنامه های قبلی خود، نرخ بهره خود را نیم واحد افزایش داده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل ازدیلی صباح کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا و همکارانش، نرخ اصلی بازپرداخت را از ۳ درصد به ۳٫۵ درصد افزایش دادند که دومین افزایش نیم واحدی متوالی را رقم زد.

 

بانک مرکزی اروپا اولین بانک مرکزی بزرگی است که پس از فروپاشی بانک سیلیکون، تصمیم بر افزایش نرخ بهره گرفته است و فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) و بانک انگلستان (BoE) قرار است به زودی تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

 

 

 

بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: شورای حاکم تنش های فعلی بازار را از نزدیک زیر نظر دارد و آماده است تا در صورت لزوم برای حفظ ثبات قیمت و ثبات مالی در منطقه یورو واکنش نشان دهد و بخش بانکی منطقه یورو انعطاف‌پذیر است و موقعیت‌های سرمایه و نقدینگی قوی دارد.

 

سقوط هفته گذشته بانک سیلیکون در ایالات متحده نگرانی‌ها را در مورد استرس در سراسر بخش بانکی افزایش داده و سهام را به جهش انداخته است.

اکنون بانک مرکزی اروپا تصمیم دارد اعتبار مبارزه با تورم خود را با نیاز به حفظ ثبات مالی در مواجهه با آشفتگی‌های وارداتی تطبیق دهد.

بانک مرکزی ۲۰ کشوری که از ارز یورو استفاده می‌کنند، با پیچیده‌تر کردن وظایف خود، متعهد شده اند که نرخ سپرده خود را ۵۰ واحد در ثانیه به ۳ درصد افزایش دهد.

 

 

پیت هاینس کریستینسن، اقتصاددان دانسکه بانک، پیشتر گفت: «اگر بانک مرکزی اروپا چشم انداز تورم را به طور قابل توجهی متفاوت از یک هفته پیش ببیند، هر چیزی جز حرکت ۵۰ واحد پایه اشتباه بزرگی خواهد بود و به اعتبارآن آسیب می رساند.

 

تورم منطقه یورو در ماه فوریه ۸٫۵ درصد بود که کمتر از نقطه اوج خود در پاییز گذشته بود، اما بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا بود، و چشم انداز احتمالاً بد باقی خواهد ماند.

 

 

 

یک منبع آگاه به رویترز گفت، اگرچه پیش‌بینی‌ها برای تورم اصلی به دلیل کاهش قیمت انرژی کاهش می‌یابد، اما ارقام جدید همچنان رشد قیمت‌ها را به طور قابل‌توجهی بالاتر از هدف در سال ۲۰۲۴ و کمی بیشتر از آن در سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهند.

 

 

 

 

در همین حال، پیش‌بینی‌ها برای تورم زمینه‌ای، که نشان‌دهنده دوام رشد قیمت است، افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد کاهش تورم طولانی خواهد شد و سیاست‌های پولی باید برای مدتی محدود بماند.

 

 

 

این چشم‌انداز آنقدر نگران‌کننده است که قبل از آشفتگی در بخش بانکی، بسیاری از سیاست‌گذاران را نیز در خصوص ادامه افزایش نرخ‌ها پس از ماه مارس نگران کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});