• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

افزایش قیمت خودرو از تورم جلو می‌زند؟

  • کد خبر : 99531
  • 06 فروردین 1402 - 14:15
افزایش قیمت خودرو از تورم جلو می‌زند؟
یاز اکو - قرار است در سال جاري قیمت خودروهای کارخانه‌ای افزایش پیدا کند. حالا این سوال وجود دارد که با این افزایش، قیمت خودرو به چه سمتی می‌رود و آیا سال ۱۴۰۲ بازار خودرو از تورم جلو می‌زند یا نه؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، چندی پیش بود که حمید منطقی، معاون وزیر صمت از افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو خبر داد. خبری که شورای‌ رقابت هم آن را تایید کرد و گفت قیمت خودروهایی که تولید آنها زیان‌ده است افزایش پیدا می‌کند.

حالا دو نگرانی عمده وجود دارد، اول اینکه افزایش قیمت کارخانه‌ای، خودروهای اقتصادی را از لیست خرید خارج کند و نگرانی دوم این است که افزایش قیمت خودرو درب کارخانه باعث افزایش بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد شود. این نگرانی درباره خودروهایی که قیمت کمتری دارند، بیشتر است. خودروهایی مانند تیبا، ساینا، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵. چراکه این خودروها اکنون جزو ارزانترین خودروهای موجود در بازارند و به نظر می‌رسد که خودروسازان اتفاقا قصد افزایش قیمت همین خودروها دارند.

به عبارتی در سال جاری یا قرار است خودروهای اقتصادی از سبد تولید خودروسازان حذف شود و یا چون تولید آنها با زیان‌ همراه است قیمت آنها هم در کارخانه و هم در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. اما این افزایش قیمت چقدر است؟

حسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرآنلاین به افزایش قیمت خودرو در سال جاری اشاره کرده و گفته در سال جدید با رشد ۶.۵ برابری‌ هزینه‌های تولد خودرو مواجهیم و بارد دعا کنیم که رشد قیمت خودرو از تورم جلو نزند.

پیش‌فروش کل محصولات خودروسازان در سال ۱۴۰۲

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «در پیش فروشی که برای خودروهای داخلی در اواخر سال گذشته صورت گرفت نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر شرکت کردند و به طور تقریبی تمام تولید سال آینده پیش‌فروش شد، به این معنا که در سال آینده دست دولت برای عرضه بیشتر و اضافه خودرو خالی است و در صورتی که بازار هیجانی شود، دولت نخواهد توانست هیچ اقدامی کند و از طرفی ۵۰ درصد تولید داخل نیز به طرح جوانی جمعیت تخصیص پیدا کرده‌است و در نهایت چیزی در دست دولت نخواهد ماند.»

اما این تنها مساله‌ای نیست که بر قیمت خودرو اثر می‌گذارد. کاکایی می‌گوید دولت برنامه‌ریزی تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری را دارد در حالی که بعید است بتواند این تعداد خودرو را تولید کند. زیرا در زمانی که تحریم‌ها نبود و ارتباط ما با دنیا بر سر جایش بود، ما توانستیم تنها یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در یک سال تولید کنیم.»

بازار خودرو از تورم جلو خواهد زد؟

اما به نظر می‌رسد که خودروسازان چالش‌های دیگری هم دارند. به گفته این کارشناس،‌ قیمت تمام شده خودرو در سال آینده ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، چراکه هزینه انرژی و حداقل دستمزد کارگر برای سال آینده بالا خواهد رفت و به طور حداقل هزینه‌های تولید در سال آینده ۶.۵ برابر خواهد شد و ما شاهد یک انفجار قیمتی در هزینه تمام شده خواهیم بود. از طرفی کمبود آب و گاز که سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد، تولید را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.»

اما میزان رشد قیمت خودرو چقدر‌ است؟ کاکایی می‌گوید: «به طور قطع بازار خودرو تورم را تجربه خواهد کرد و باید دعا کنیم که از تورم جلو نیفتد؛ کافی است که در سال آینده یک تنش کوتاه ایجاد شود و از آنجا که دست دولت خالی است، تبعات سنگینی برای بازار خودرو خواهد داشت و از آنجا که با تنش ایجاد شده، به عنوان مثال خروج سرمایه‌گذاران از بورس و ورود به بازار خودرو، تقاضا برای خودرو بالا خواهد رفت و از طرفی دست دولت برای عرضه بیشتر خودرو خالی است و قیمت‌ها به صورت جهشی بالا خواهد رفت.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99531

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});