• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

آب شرب میانه ظرف ۲۰ روز آینده از سد گرمی چای تامین می‌شود

  • کد خبر : 99566
  • 06 فروردین 1402 - 17:30
آب شرب میانه ظرف ۲۰ روز آینده از سد گرمی چای تامین می‌شود
یاز اکو - مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به مشکل کمی و کیفی آب شرب میانه، گفت: برای رفع این مشکل، پروژه آبرسانی به این شهرستان از سد گرمی چای در مراحل پایانی قرار گرفته و در ۲۰ روز آینده، ۵۰ درصد از نیاز آب شرب مردم به وسیله این سد تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، آب شرب میانه در زمان حاضر از منابع زیر زمینی با سختی بالا و سد کندوان که کیفیت نامطلوبی دارد تامین می شود و مردم شهرستان حدود ۲۰ است منتظر بهره برداری از سد گرمی چای و حل مشکل شان هستند.

یوسف غفارزاده، با عذرخواهی از مردم شهرستان میانه بابت تاخیر در بهره برداری از این طرح، اظهار کرد: یکی از مهمترین پروژه هایی که در سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی نیز بر آن تاکید شده است، وزیر نیرو و استاندار نیز پیگیر آن هستند و مساعدت های زیادی در این زمینه کردند، پروژه تامین آب شرب میانه از طریق سد گرمی چای است که خوشبختانه مراحل آن شامل آبگیری اضطراری، ساخت تصفیه خانه و خط انتقال ۴۵ کیلومتری آن به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه آبگیری اضطراری این سد در ۲۸ اسفند آغاز شده است، افزود: این خط انتقال در مرحله نصب شیرآلات قرار دارد که با بهره برداری از مرحله نخست آن، ۵۰ درصد از آب شرب شهرستان میانه از طریق این سد تامین خواهد شد.

غفارزاده با تشکر از استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی که با پیگیری های خود منابع مالی این طرح بزرگ را تامین کردند، گفت: انتظار ۲۰ ساله مردم میانه رو به پایان است و آب شرب سالم حداکثر تا ۲۰ روز آینده به این شهرستان خواهد رسید.

وی همچنین به طرح های آبی اجرا شده در سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: تبدیل چهار هزار هکتار زمین کشاورزی دیم به آبی، افزایش مخازن ذخیره آب تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب، اصلاح شبکه پایاب سدها، انسداد چاه های غیرمجاز، مهندسی رودخانه ها و تعادل بخشی به آب های زیر زمینی از جمله این طرح ها بود.

۱۴ پروژه آبی آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید

غفارزاده با اعلام اینکه اعتبار در نظر گرفته از مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آب استان برای سال ۱۴۰۱، یکهزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ حدود یکهزار و ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است، گفت: با جذب این اعتبارات، ۱۴ پروژه بزرگ آبی در آذربایجان شرقی تکمیل و بهره برداری شد.

وی اضافه کرد: برای سال جاری هم پروژه های خوبی در نظر داریم که از آن جمله می توان به آبگیری چند سد و راه اندازی شبکه پایاب این سدها اشاره کرد.

کاهش ۲۸ درصدی بارش ها در آذربایجان شرقی

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین به وضعیت منابع آبی استان در سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱ تا کنون) نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت بارش ها در استان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۸ درصد کمتر شده و به تبع آن روان آب ها و آب ذخیره شده در پشت سدها نیز کاهش محسوسی پیدا کرده است.

غفارزاده افزود: در حال حاضر متوسط آب ذخیره شده در پشت سدهای بزرگ استان حدود ۳۰ درصد ظرفیت طبیعی آنهاست که امیدواریم با بارش هایی که در ماه جاری و ماه های آینده خواهیم داشت این کمبود تا حدودی بهبود یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99566

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});