• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
8

۱۲۶ هزار تن سیب‌زمینی از استان اردبیل صادر شد

  • کد خبر : 13268
  • 12 اردیبهشت 1400 - 17:00
۱۲۶ هزار تن سیب‌زمینی از استان اردبیل صادر شد
یاز اکو - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل از صدور ۱۲۶ هزار تن سیب‌زمینی تولیدی این استان در سال گذشته و امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، ارژنگ عزیزی روز یکشنبه در جلسه رسیدگی به مشکل فروش سیب‌زمینی‌های باقی مانده در انبارهای استان افزود: این مقدار سیب‌زمینی صادراتی نسبت به سال ۹۸ سه برابر افزایش داشته است.

وی بیان کرد: با تجدید نظر در ارزش صادراتی سیب‌زمینی در سال گذشته که با پیگیری مسئولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی عملی شد، گشایش  خوبی در صادرات سیب‌زمینی  انجام شده و هم‌اکنون نیز صادرات این محصول از انبارهای سرد مکانیزه ادامه دارد.

 وی گفت: در بازار داخلی هم علیرغم اینکه مصرف خوراکی این محصول بواسطه شرایط خاص کرونایی و نیمه‌فعال بودن رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته ولی میزان جذب واحدهای فرآوری این محصول افزایش داشته است.

وی با اشاره به وجود مقادیری از سیب‌زمینی تولیدی در انبارها گفت:  با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با واحدهای فراوری روند خرید ادامه دارد ولی برای تحریک تقاضا و امکان عرضه مستقیم محصول توسط خود تولیدکنندگان و یا شبکه تعاونی و روستایی هماهنگی لازم بعمل آمده و قرار است فرمانداران با همکاری شهرداری‌ها مکان‌های مناسب را برای عرضه مستقیم در اختیار افراد متقاضی قرار دهند.

عزیزی افزود:  شبکه‌های تعاون روستایی نیز برای توزیع در قالب روستا بازار و یا در اختیار قرار دادن غرفه‌های رایگان در کنار روستا بازار اعلام آمادگی کرده‌اند تا مشکل سیب‌زمینی‌کاران حل شود.

بر اساس این گزارش، به تازگی فیلم‌هایی در شبکه مجازی در حال پخش است که در آن سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی در حال فروش محصول خود به قیمت نازل به دامداران هستند.

پارسال  در ۲۱ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی این استان محصول سیب‌زمینی کشت شده بود و  حدود ۸۵۰ هزار تن محصول تولید شد.

براساس برآوردها نیاز استان اردبیل به سیب‌زمینی حدود ۲۰۰ هزار تن است و مازاد آن به استان‌های دیگر و نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب‌زمینی کشور، مهم‌ترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود.

سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13268

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});