• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
1

منتظر این اتفاق در بازار ارز باشید

  • کد خبر : 157215
  • 15 مهر 1403 - 17:00
منتظر این اتفاق در بازار ارز باشید
یازاکو - یک پژوهشگر اقتصادی با بیان این که اقتدار بانک مرکزی عامل اصلی کنترل نرخ ارز در برابر شوک‌های سیاسی، ضمن تشریح ۴ دلیل برای پایدار نبودن افزایش قیمت دلار گفت: تلاطمات این روزهای نرخ ارز ریشه اقتصادی ندارد و فقط مربوط به اتفاقات سیاسی می‌شود که زودگذر است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، حمیدرضا جیهانی؛ پژوهشگر اقتصادی و کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی به هیچ یک از اصول انسانی پایبند نیست، گفت: البته از این رژیم که ماهیت‌ش برپایه جنایت بوده، انتظاری بیش از این نمی‌رود اما در داخل کشورمان عده‌ای به دنبال این هستند تا با کوچکترین اتفاق سیاسی، بازارهای مختلف از جمله ارز را بهم بریزند تا اندکی سود بدست آورده و به شکل دیگری دست به جنایت بزنند.

وی ادامه داد: با شروع جنگ لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله و در نهایت عملیات وعده صادق ۲، شاهد افزایش تلاطمات بازارهای مالی از جمله ارز بودیم که در این بین دلالان نیز تمام تلاش خود را در راستای افزایش قیمت‌ها کردند؛ اما بی‌نتیجه بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته در عملیات وعده صادق ۱ هم این تجربه تکرار شد و نرخ ارز حتی تا مرز ۷۰ هزار تومان بالا رفت و شاهد نرخ‌سازی شبانه در کانال‌ها بودیم ولی طی چند روز، قیمت‌ها به سطح قبلی بازگشت که می‌توان اقتدار بانک مرکزی را عامل کنترل نرخ ارز در برابر شوک‌های سیاسی دانست.

جیهانی مطرح کرد: مردم باید بدانند متغیرهای کلان اقتصاد همچون نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی که از عوامل مهم کنترل نرخ تورم هستند، در مسیر بهبود قرار گرفته است و افزایش فروش نفت نیز دست بازارساز را برای کنترل نرخ‌ها باز گذاشته است.

این پژوهشگر بازارهای مالی افزود: تلاطمات زودگذر این روزهای نرخ ارز نیز ریشه اقتصادی ندارند و فقط مربوط به اتفاقات سیاسی می شود، البته در یک سال و نیم اخیر نیز با وجود تعدد تنش‌های سیاسی، دیگر هر چالشی در منطقه به عنوان یک شوک بر اقتصاد در ذهن مردم در نظر گرفته نمی‌شود و به نوعی انتظارات تورمی در این حوزه به خوبی کنترل شده است.

جیهانی گفت: به نظر می رسد حتی اگر این اتفاقات سیاسی ادامه‌دار باشد، دیگر تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت و مردم به خوبی می‌دانند که نباید در تلاطمات، اقدام به خرید و فروش کنند و عامل سوددهی به دلالان باشند.

وی در پایان مطرح کرد: دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید به کمک بانک مرکزی آمده و با افراد و کانال‌هایی که به هر نحوی به دنبال نرخ‌سازی و برهم ریختن بازار هستند، برخود کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=157215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});