• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
6

تولید سالانه بیش از ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 76835
  • 07 شهریور 1401 - 17:00
تولید سالانه بیش از ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان سالانه با تولید شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی یکی از قطب‌های مهم این بخش در کشور به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، اکبر کرامتی، سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان را ۷۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت:از این میزان بالای ۳۹۵ هزار هکتار زیر کشت محصولات دیمی رفته است.

کرامتی ادامه داد: آذربایجان غربی در بین محصولات کشاورزی مانند چغندرقند، افتابگردان و کدو آجیلی رتبه اول کشوری و در سایر محصولات زراعی نیز دارای رتبه های برتر در سطح کشور است.

تولید بیش از چهار میلیون تن محصولات زراعی در سالجاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی،با اشاره به اینکه، امسال چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات زراعی در استان تولید شده است گفت:در تولید بسیاری از محصولات زراعی کشاورزی، رتبه های برتر کشور مربوط به آذربایجان غربی است.

به گفته وی ۲۳۰ هزار خانوار بهره‌بردار در استان در زمینه کشاورزی مشغول به کار هستند به طوری که این بخش، اشتغال ۳۶ درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در کل کشور را ۸.۶ درصد عنوان کرد و افزود: این میزان در آذربایجان غربی ۱۷.۸ درصد است.

کرامتی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در رتبه پنجم تولید محصولات کشاورزی (باغی، زراعی، شیلات و دامی) در کشور قرار دارد، تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی استان شامل شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن با ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان است.

ه ۱۱۷ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۱۷ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد، گفت: ۴۷۷ سردخانه با ۹۶۰ هزار تن ظرفیت در استان فعال است.

کرامتی گفت: همچنین،۷۰ هزار هکتار از مساحت باغی استان متعلق به سیب درختی است که سالانه بیش از یک میلیون محصول از این باغات برداشت می‌شود.

وی اظهار کرد: پیش بینی امسال در تولید سیب درختی ۱.۹ میلیون تن است که ۸۰۰ هزار تن آن در سردخانه‌ها ذخیره و قسمتی به مصرف تازه خوری می‌رسد.

کرامتی تصریح کرد: ۳۰ درصد از باغ‌های سیب درختی آذربایجان غربی قدیمی است که باید جایگزین و با کشت پایه های رویشی جدید به روز شوند.

وی با تاکید بر عدم تکرار مشکلات بخش سیب استان از سال گذشته مذاکراتی در جهت شناسایی بازارهای هدف جدید و تهاتر سیب با میوه های گرمسیری پاکستانی انجام شده است گفت:پاکستان خواهان تهاتر ۱۰هزار تن سیب استان با میوه‌های گرمسیری خود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اذعان کرد: سال گذشته ۱۸۰هزار تن سیب در سردخانه های استان مانده بود اما امسال با بازاریابی‌های جدید تا زمستان هیچ سیبی در سردخانه‌های استان باقی نخواهد ماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: ۳۴ شرکت تعاونی روستایی و ۸۲ واحد خصوصی خرید سیب به صورت مجاز در استان مسئول خرید سیب هستند.

وی تاکید کرد: امسال نیز همانند سال گذشته، برپایی مرکز خرید و جمع آوری سیب صنعتی بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی در حاشیه جاده ها ممنوع بوده و با متخلفان طبق مقررات قانونی برخورد می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});