به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نقل از روابط عمومی شرکت تراکتوررسازی تبریز، فرشاد مقیمی، روز پنجشنبه، ۱۲ آبان ماه، در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی آذربایجانشرقی و گروه صنعتی تراکتورسازی ایران تاکید کرد: هرچند وزارت صمت و به تبعه آن سازمان گسترش و نوسازی صنایع بدنبال تقسیم منابع مالی جهت تحقق اهداف مورد نظر نیست اما به این موضوع نیز واقف است که برای اجرایی شدن این اصل تامین منابع مالی از ضروریات میباشد و به همین دلیل اخیراً تفاهمنامهای بین وزارتخانههای صمت، اقتصاد و بانک مرکزی امضاء شد که براساس آن ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از منابع تسهیلات بانکی به موضوع نوسازی و بازسازی صنایع اختصاص داده شود.
وی افزود: در کنار این میزان اعتبار، وزارت صمت ردیف کمک فنی اعتباری نیز برای نوسازی صنایع تعریف کرده تا واحدهای صنعتی و صنعتگران را در راستای نوسازی صنایع همراهی کند.
نوسازی و بازسازی صنایع
مقیمی با اشاره به اینکه نوسازی و بازسازی صنایع به عنوان یکی از پروژههای دهگانه وزارت صمت در دولت فعلی تعریف شده اظهار کرد: بند (ه ) ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت صمت را مکلف به انجام اقداماتی در راستای نوسازی صنایع کرده و در همین راستا بنابه مصوبه هیات وزیران، کارگروهی تشکیل شده که در حال تدوین و ابلاغ دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع در این کارگروه هستیم تا ارکان و نیازمندیهای را که برای همراهی صنعتگران به منظور نیل به این هدف لازم است شناسایی و عملیاتی کنیم.
وی افزایش رقابت پذیری، افزایش کیفیت، شدت و میزان مصرف انرژی و کاهش آلایندگی را اصلیترین اهداف نوسازی صنایع اعلام و تصریح کرد: تلاش می شود در قالب سفرها و بازدیدهای این چنینی نقطه نظرات و دیدگاههای صنعتگران را برای محقق شدن این اهداف به منظور نوسازی صنایع را دریافت و اجرایی کنیم.
وی با اذعان به جایگاه و موقعیت صنعت آذربایجان شرقی در کشور و منطقه گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از قطبهای صنعتی کشور و منطقه محسوب میشود که در دل خود مجموعه های عظیمی چون تراکتورسازی ایران را دارد و باتوجه به حجم تولیدات، صادرات، مجموعه محصولات و رضایتی که از تولیدات آن در کشور وجود دارد این امر نشان از وضعیت ایده آل این واحد صنعتی تاثیرگذار دارد که زنجیره تولیدی متشکل از ۶۰۰ واحدی در کشور را در خود پرورش داده است.
معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش صنایع ایران در پایان خاطر نشان کرد: گستره نوسازی در واحدهای مانند تراکتورسازی با زنجیره تامین یاد شده باید به این واحدهای پایین دستی نیز منتقل گردد تا به معنی واقعی نوسازی و بازسازی صنایع در کشور اتفاق بیفتد.