• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

احتیاط معامله‌گران در بازار ارز

  • کد خبر : 106478
  • 06 خرداد 1402 - 16:00
احتیاط معامله‌گران در بازار ارز
یاز اکو - در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی در سطوح قیمتی کانال‌های ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی به نوسان پرداخت. به گزارش یازاکو به نقل از تسنیم، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت از ورود یک تن شمش طلا به کشور طی سه ماه گذشته در قالب بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان خبر داد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ هفته‌ی کم‌نوسان بازار ارز

در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی در سطوح قیمتی کانال‌های ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی به نوسان پرداخت. هر برگ اسکناس آمریکایی در نخستین روز‌های کاری هفته گذشته را در نیمه نخست کانال ۵۱ هزار تومانی آغاز کرد. با نزدیک شدن به روز‌های میانی هفته نرخ ارز مذکور روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد که در راستای این روند نرخ دلار آزاد وارد کانال قیمتی ۵۲ هزار تومانی شد. سقف روند افزایشی مذکور رقم ۵۲ هزار و ۳۵۰ تومان در روز دوشنبه یکم خرداد ماه بود. روز سه‌شنبه نیز نوسان دلار در کانال بالاتر صورت پذیرفت، اما با نزدیک شدن به روز‌های پایانی هفته نمودار نرخ ارز مذکور تغییر فاز داد و کاهشی شد. روز چهارشنبه قیمت دلار به کانال ۵۱ رسید و در رقم ۵۱ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. گفتنی است که همزمان با افت قیمت ۷۰۰ تومانی نرخ دلار آزاد در بازار روز پنج‌شنبه، به‌صورت کلی دیگر ارز‌های بازار غیررسمی نیز دچار افت قیمت شدند. به‌طور مثال هر برگ اسکناس یورو اروپا در این روز با حدود ۷۶۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه از کانال ۵۶ هزار تومانی خارج شده و در رقم ۵۵ هزار و ۴۴۰ تومان به ثبت رسید. طی هفته گذشته خبری از فروش های هیجانی در بازار دلار نبود. عده ای از تحلیل‌گران می‌گفتند که قیمت دلار در بازار پنجشنبه فریز شد تا سلطان عمان وارد تهران شود.

بازار سهام/ رشد متعادل بورس تهران

بورس تهران هفته‌ای مثبت اما متعادل را پشت سر گذاشت و با رشد یک درصدی شاخص کل و ۳.۵ درصدی شاخص هم‌وزن همراه بود. در روز پایانی هفته نیز اگرچه در نهایت نماگرهای تالار شیشه‌ای با رنگ سبز کار خود را به پایان رساندند اما در انتهای معاملات، بیش از نیمی از سهام در محدوده منفی قرار گرفتند. شاخص کل بورس در روز چهارشنبه توانست بازدهی مثبت ۰.۶۵ درصدی را به ثبت برساند که عمده دلیل آن نیز معاملات سبز دو گروه پالایشی و پتروشیمی بود و این نماگر را به ارتفاع ۲.۳۴۶ میلیون واحدی رساندند. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت و به یک افزایش ۰.۱۸ درصدی بسنده کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز در روز چهارشنبه عدد ۱۲۴۰۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند تا همچنان نسبت به اوج‌ ماه‌های اخیر خود فاصله داشته باشد و در کنار این موضوع شاهد خروج پول ۱۳۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

شروع معاملات در آخرین روز بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، با بیم و امید زیادی در رابطه با نامه رئیس مجلس در رابطه با نرخ تسعیر ارز صنایع همراه بود و بسیاری امیدوار بودند که این موضوع بتواند محرک جدیدی برای شروع یک روند صعودی قدرتمند باشد اما نه تنها در شروع، قدرت مورد انتظار دیده نشد بلکه به مرور رو به تحلیل رفت.

بازار سکه و طلا/ صعود هفتگی طلا

در هفته گذشته بازدهی سکه دوباره پس از مدتی از بورس پیشی گرفت و توانست بازدهی بهتری در مقیاس هفتگی هم از شاخص کل و هم از شاخص هم وزن داشته باشد.

در معاملات هفته گذشته سکه بدترین بازدهی را در بین بازارهای مالی به خود اختصاص داده بود اما روند معاملات سکه در این هفته دوباره صعودی شد و بیشترین بازدهی را در بین بازارهای مالی به خود اختصاص داد و با رشد ۵.۲ درصدی توانست بخشی از کاهش هفته گذشته که ناشی از کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بود را جبران کند.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارم خرداد ۱۴۰۲، ۳۱ میلیون ۵۰۱ هزار تومان است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، چهارم خرداد ۱۴۰۲، ۳۱ میلیون ۵۰۱ هزار تومان بود.
همچنین قیمت نیم سکه ۱۶ میلیون ۸۷۰ هزار تومان؛ قیمت ربع سکه ۱۱ میلیون ۴۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶ میلیون ۷۰۵ هزار تومان بود.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۶۲.۴۴ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۵۰۷ هزار تومان بود.

به گزارش یازاکو به نقل از تسنیم، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت از ورود یک تن شمش طلا به کشور طی سه ماه گذشته در قالب بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان خبر داد.

بر اساس تصمیم دولت، صادرکنندگان می‌توانند به ازای تعهد ارزی خود مبنی بر بازگشت ارز صادرات، شمش طلا وارد کنند.

پیمان پاک در فضای مجازی نوشت: “با همراهی بانک مرکزی طی سه ماهه گذشته بیش از یک تن شمش طلای استاندارد در قالب بازگشت ارز صادرکنندگان خرد به کشور وارد شده است.

این عدد طی ۳ سال گذشته تنها ۸۰ کیلوگرم بوده است.

تسهیل شرایط بازگشت ارز در شرایط فعلی بهترین را خنثی سازی تحریم‌هاست. ”

بازار مسکن/ مسکن تحت تأثیر تورم

تورم و گرانی، امسال بازار مسکن را به‌گونه‌ای مخرب، تحت تاثیر قرار داده است. اکنون به همان‌ اندازه که دیگر ساخت و ساز برای انبوه‌سازان سودی ندارد، برای مردم نیز دیگر توانی برای خرید مسکن نمانده است.

با شروع فصل معاملات، برخی معتقدند خرید و فروش‌ها تحت تاثیر تقاضای سرمایه‌ای در بازار جریان پیدا کرده است و برخی دیگر نیز به رکود در این بازار مولد اعتقاد دارند.

محمود اولاد، کارشناس اقتصاد مسکن در این خصوص می‌گوید: اگر منظور از رکود، رکود در ساخت و ساز است، بله این مورد اکنون وجود دارد؛ اما اگر بحث خرید و فروش است با تولید فرق می‌کند و معاملات بیشتر، به معنای تغییر مالکیت است.

او ادامه داد: البته در اثر رکود چند ساله در ساخت و ساز، حجم معاملات نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.این کارشناس اقتصاد مسکن در مورد محدودیت در عرضه زمین نیز بیان کرد: اکنون در بازار مسکن از سویی محدودیت عرضه زمین و مسکن داریم و از سوی دیگر تقاضای انباشته وجود دارد؛ هرچند اگر به صورت بلندمدت بررسی کنیم، این تقاضای انباشته تبدیل به تقاضای موثر نمی‌شود و در صورتی‌که وضعیت مردم ارتقا یابد و رشد اقتصادی اتفاق بیفتد امکان دارد تقاضا بیشتر تحریک و افزایش قیمت‌ها شدیدتر شود.

او ادامه داد: با این حال افزایش قیمت را حداقل در حد اینکه قدرت خرید ساختمان‌های موجود حفظ شود خواهیم داشت شاید هم بیشتر، یعنی تا حدی از تورم متداول بیشتر.

بازار طلای جهانی/ پایین‌ترین حد طلا در دو ماه گذشته

طلای جهانی روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در دو ماه اخیر رسید زیرا خوش‌بینی پیرامون مذاکرات سقف بدهی آمریکا باعث کاهش تقاضای پناهگاه امن شد، در حالی که داده‌های قوی اقتصادی همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد.

هر اونس طلا در روز جمعه ۱۷ دلار و ۴ سنت ارزان شد و هزار و ۹۴۳ دلار و ۳ سنت قیمت خورد.
کوین مک کارتی، جمهوری خواه ارشد کنگره، گفت که مذاکره‌کنندگان کاخ سفید و جمهوری‌خواه در مذاکرات اواخر شب بر سر افزایش سقف بدهی پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

طلا نسبت به اوایل این هفته پس از برآوردهای تجدیدنظر شده نشان داد که تولید ناخالص داخلی آمریکا با نرخ سالانه ۱.۳ درصد در سه ماهه گذشته افزایش یافته است، که نسبت به نرخ ۱.۱ درصدی برآورد شده در ماه گذشته افزایش یافته است.

مویا افزود: «یک دور نسبتاً چشم‌گیر از داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که این اقتصاد همچنان انعطاف‌پذیری زیادی از خود نشان می‌دهد… استدلال برای افزایش احتمالی دیگر نرخ بهره در اینجا قوت می‌گیرد.»

معامله گران به شاخص تورم مورد علاقه فدرال رزرو، یعنی شاخص اصلی مخارج مصرف شخصی، که روز جمعه عرضه شد، نگاه کردند.

بازار رمزارزها بهاری شد/ اتریوم کانال ۱۸۰۰ دلاری را پس گرفت

بیت‌کوین با رشد ۱.۰۶ درصدی، در حال حاضر برابر ۲۶ هزار و ۶۷۴ دلار است.

اتریوم هم با رشد ۱.۱۲ درصدی به قیمت ۱۸۲۶ دلار خرید و فروش می‌شود.

بایننس‌کوین، ریپل و دوج‌کوین هم با رشدهای ۰.۶۱، ۳.۲ و ۰.۵۴درصدی در حال حاضر برابر ۳۰۶، ۰.۴۶۲۹ و ۰.۰۷۰۸ دلار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});