• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5

جاذبه پشت میز‌نشینی، بخش صنعت را به چالش کشیده است

  • کد خبر : 107932
  • 21 خرداد 1402 - 20:30
جاذبه پشت میز‌نشینی، بخش صنعت را به چالش کشیده است
«تورم، گرانی، بیکاری» این روزها جزو سه واژه‌ای پرکاربردی هستند که بر زبان ما ایرانی‌ها جاری می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ هیچ کس منکر اوضاع نامساعد اقتصادی در جامعه نیست، تقریبا همه بر این امر اذعان داریم که گرانی کمر همه را خم کرده است. از پدرها و مادرهایی که سال‌های سال کار کرده‌اند تا آخر عمر در کنار خانواده با آسایش زندگی کنند، بگیر تا جوانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و از جستجو در نیازمندی‌های روز خسته شده است و شاید دیگر امیدی به شاغل شدن ندارد.
اما نکته جالب این است که در شرایطی که همه از بیکاری می‌نالند، صاحبان کارخانجات، از نبود کارگر می‌گویند. گویا کفه ترازوی بیکاری و دنیال نیروی کار ساده و فنی بودن همزمان روی دل جامعه صنعت سنگینی می‌کند. به همین دلیل سراغ تنی چند از واحدهای صنعتی استان می‌رویم تا از آنها بپرسیم آیا واقعا واحدهای تولیدی استان با کمبود نیروی کار مواجه هستند؟!

سطح درآمدی در آذربایجان‌شرقی پایین است

مدیرعامل شرکت آذراتصال با تاکید بر اینکه سطح درآمدی در استان پایین بوده و حداقل حقوق به کارگران پرداخت می‌شود، این امر را یکی از چالش‌های اساسی در استان دانست و افزود: این مسأله زمینه‌ساز کمبود نیروی کار در بخش‌های تولیدی و صنعتی استان شده است، به‌طوریکه بسیاری از واحدهای تولیدی در استان با مشکل روبرو هستند.
یونس اکبرپور پایدار گفت: مکفی نبودن درآمدها در برابر هزینه‌های زندگی، تک فرزند بودن فرزندان دهه هفتادی و حساسیت خانواده‌ها به تحصیلات دانشگاهی را از عوامل اجتماعی موثر در بی‌میلی به اشتغال جوانان در کارخانجات عنوان کرد و افزود: تا چند دهه قبل بیشتر جوانان دارای مدرک دیپلم بودند، اما اکنون ما با لیسانس‌ها و فوق لیسانس‌هایی سر و کار داریم که به امید مشاغل اداری و پشت میز نشینی، رنج چندین سال تحصیل را به جان خریده‌اند و به همین دلیل بیکاری را به کار در کارخانجات ترجیح می‌دهند.
وی عدم تناسب بین رشته‌های دانشگاهی با نیاز روز جامعه و بازار کار را دلیل اصلی بروز چنین پدیده‌ای در جامعه دانست و بر ضرورت احیای مراکزی همچون هنرستان فنی وحدت تاکید کرد.
اکبرپور پایدار با اشاره به سیاست‌های غلط دولت در حوزه کسب‌و کار گفت: کارفرما و کارگر در نقطه مقابل هم قرار ندارند، اما برخی تصمیم‌گیری‌های دولت باعث بروز تفکر منفی در کارگران نسبت به کارفرمایان شده است.
وی افزایش سطح حقوق کارگران را یکی از راهکارهای موثر در سوق یافتن نیروی کار به بخش صنعت اعلام کرد.

بحران در بازار نیروی کار ساده و تخصصی
مدیر عامل کارخانه فولاد مهر سهند با بیان اینکه وجود تورم بالا در کالاهای اساسی باعث می‌شود که نیروی کار نتواند از پس تامین هزینه‌های زندگی خود برآید، افزود: این امر منجر به کاهش بهره‌وری نیروی کار می‌شود. به همین دلیل ما با بحران در بازار نیروی کار ساده و تخصصی مواجه هستیم و همین امر باعث شده است که کارخانجات نتوانند با حداکثر ظرفیت خود کار کنند.
مسعود محجّل امامی تاکید کرد: دخالت دولت در قیمت‌گذاری کالاهای اساسی نیز موجب برهم زدن آرامش بازار شده و در پی آن، تعادل عرضه و تقاضا در بازار به‌هم خورده است.
وی ادامه داد: اِعمال سیاست های انقباضی در بخش پولی کشور نیز موجب شده است که بانک‌ها تعامل خوبی با تولیدکنندگان نداشته باشند و سوق دادن منابع مالی به سوی بخش‌های نامولد در جامعه، باعث تضعیف روز افزون تولید کشور شده است.

با کمبود نیروی کار مواجهیم
مدیر عامل شرکت جهان بلور با اشاره به وقوع گرانی‌های اخیر در نتیجه تورم در جامعه گفت: عملا حقوقی که به کارگران داده می‌شود، کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.
غفاری رفیع ادامه داد: پرداخت حقوق پایین به کارگران باعث می‌شود؛ این افراد به سمت شغل آزاد سوق پیدا کنند و به تبع آن ما واحدهای تولیدی با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

قیمت مواد اولیه و مشکل تامین ارز، تولید را فلج کرده است
مدیر عامل پیچ مهره‌سازان صنعتی با اشاره به گرانی مواد اولیه در ایران گفت: قیمت گران مواد اولیه، عدم اعطای تسهیلات بانکی و عدم تامین ارز، در عمل واحدهای تولیدی را فلج کرده است.
حبیب رحیم نژاد با بیان اینکه هزینه‌های زندگی به‌دلیل تورم در جامعه بالا رفته است، افزود: باید قبول کنیم که حقوق کارگر نسبت به تورم پایین است. به همین دلیل کارگران ترجیح می‌دهند شغل آزاد، با درآمد بالا داشته باشد. همین امر سبب کمبود نیروی کار در بخش تولید استان شده است.

وضعیت اقتصادی ایران نباید این‌گونه باشد
مدیر عامل شرکت «پلی ورد آف ارس فری زون» گفت: اگر در کشوری تولید نباشد‌، نمی‌توان به زندگی ادامه داد، پس به هر طریق ممکن باید تعداد کارخانه‌ها افزایش یابد.

جعفر عباسی با بیان این مطلب افزود: با کمی حساب و کتاب کاملا معلوم می‌شود که وضعیت اقتصادی کشور درحالت کلی نباید این‌گونه باشد، این میزان از تورم به‌ هیچ‌وجه منطقی نیست، شاید دلیل اصلی این تورم، سر کار نبودن افراد باسواد است، در حال حاضر علیرغم اینکه افراد باسواد و آگاه نیز در حوزه کاری خود تلاش می‌کنند، باز به نتیجه‌ای نمی‌رسند.
وی اضافه کرد: این وضعیت تورم عملا قابل مهار نیست، ولی اگر دولت بخواهد آن‌را کنترل کند، باید دست تولیدکننده را بازتر بگذارد.
عباسی تاکید کرد: در این اوضاع اقتصادی کارگران نمی‌توانند، نیازهای خانواده خود را تامین کنند،بنابراین به شغل مشاغل دیگر روی می‌آورند و به همین دلیل کارگر در کشور کمیاب شده است، ما تولید کنندگان نیز از پرداخت حقوق حدود ۸ میلیون تومانی به کارگران‌مان شرمنده‌ایم و با ادامه این روند شاید درآینده مجبور شویم، کارگر وارد کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=107932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});