• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
4

نقش کارشناسان رسمی دادگستری در توسعه‌ی شهرها

  • کد خبر : 11046
  • 25 فروردین 1400 - 9:00
نقش کارشناسان رسمی دادگستری در توسعه‌ی شهرها
یاز اکو - شناخت علمی موضوعات و مسائل فنی و مختلف، امروزه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در پیشرفت جوامع بوده و در تمام کشورهای توسعه‌یافته نظرات اهل خبره و کارشناسان می‌تواند حقایق را به نحو احسن کشف نماید. در ادبیات کهن فارسی و ترکی نیز کارشناس به کسی گفته شده که در کار محوله، باهوش و خردمند و کارکشته بوده باشد. تجربه را با علم توام نماید و در کار کارشناسی علاوه بر دانش و تخصص، مراعات عدالت توام با آگاهی وجدان نیز از اصول اولیه شمرده می‌شود.

با این وصف اگر به راز و رمز توسعه‌یافتگی کشورهای پیشرفته نظری بیفکنیم، می‌بینیم که همه‌ی امور دست افراد عالم و متخصص و کارشناس است. تجارب افراد با علم ممزوج شده و کار به دست کاردان سپرده شده است. در ایران نیز در دو دهه‌ی اخیر توجه به مقولات کارشناسی بیشتر شده و در دستگاه‌های دولتی و خصوصی استفاده از کارشناس و تکنوکرات رشته مربوطه مورد تاکید متولیان امور است و پیشرفت‌های کنونی که جسته گریخته در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد مرهون کار کارشناسی است.

کانون کارشناسان رسمی داد گستری در کنار کارشناسان قوه قضاییه و سایر کارشناسان شاغل در بخش‌های مختلف کشوری، قدم‌های بلندی در انجام امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به صورت علمی و تخصصی برداشته‌اند که این نمود در توسعه‌ی کلانشهرها کاملا ملموس است. کهن شهر تبریز هم از خرد جمعی و نظرات کارشناسی به‌خصوص در توسعه‌ی شهری بسیار بهره‌مند شده چرا که اشتغال بیش از چهل هزار مهندس، معمار، طراح و کارشناس چهره‌ی قابل قبولی را در توسعه‌ی اصولی و فنی شهر بزرگ تبریز نشان می‌دهد. بارزترین این تلاش‌ها را در همکاری کارشناسان رسمی دادگستری در امور برنامه‌ریزی شهری و رشته‌های راه و ساختمان، مهندسی ترافیک، نقشه‌برداری، اطلاعات مکانی، معماری داخلی، مبلمان شهری، امور ثبتی و ابنیه و آثار باستانی می‌توان دید. در این راستا تلاش کارشناسان راه و ساختمان برجسته بوده چرا که ارزیابی املاک واقع در اجرای طرح‌های شهری و ارزیابی املاک تجاری و خدماتی و مسکونی و تغییر کاربری و تعیین رعایت اصول فنی و مهندسی و شهرسازی در اجرای آنها و حتی ارزیابی اختلافات ناشی از عدم رعایت اصول فنی و اختلافات احتمالی کارفرما و پیمانکار همه و همه به چشم‌اندازهای توسعه‌ی شهرمان کمک شایانی کرده است‌. البته باید خاطرنشان کرد نظرات کارشناسی سبب تضمین حق و حقوق شهروندان و کمک به توسعه‌ی اصولی شهر بر مبنای طرح‌های تفصیلی و رعایت کاربری فضاهای شهری نیز شده است. همچنین تاکید می‌کنم همانطوریکه نظرات کارشناسی در محاکم قضایی بعنوان ادله قابل قبول مورد استفاده در احقاق حقوق شهروندی می‌شود در توسعه طرح‌های شهری نظر صاحبنظران و کارشناسان رسمی دادگستری نیز به شتاب طرح‌های عمرانی و شهرسازی و گسترش فضاهای سبز و مبلمان شهری می‌انجامد. کارشناسان رسمی دادگستری در همراهی مهندسان و دست‌اندرکاران طرح‌های شهری در حوزه‌ی عمران و آبادانی کهن شهر تبریز همیشه پیشرو بوده و این کارشناسان که دانش‌آموخته‌ی برتر رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌های معتبر کشور هستند سوز عمران و توسعه‌ی شهر و دیار خود را دارند و حاصل تلاش آن با مجموعه‌های مدیریت شهری را امروز در جای جای کلانشهر تبریز می‌توان مشاهده کرد و این تعامل و تلاش و همکاری و تعاون مایه‌ی مباهات جامعه‌ی کارشناسی است.

•کارشناس رسمی دادگستری در حوزه راه و ساختمان

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11046

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});