• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

میزان رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه حدود یک‌دهم سال گذشته است

  • کد خبر : 11119
  • 25 فروردین 1400 - 13:15
میزان رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه حدود یک‌دهم سال گذشته است
یاز اکو - رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شده بود، گفت: آب رهاسازی شده طی سال جاری حتی به یک دهم سال گذشته نیز نمی‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش روز چهارشنبه با بیان اینکه فقط یک پنجم میزان مقرر از سدها به سمت‌ دریاچه ارومیه طی سال جاری رهاسازی شده، افزود: متاسفانه با این وجود، هم اکنون رهاسازی به طور کامل متوقف شده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی باید ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب از سوی سدها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شد، اظهار داشت: طی سال جاری فقط  ۱۶۵ میلیون متر مکعب آب به پیکره نگین آبی آذربایجان رهاسازی شده است.

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه طرح‌های مهم انتقال به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده، بیان کرد: در شرایط فعلی، آزادسازی سدها نقش بسزایی در تثبیت دریاچه ارومیه ایفا می‌کند که متاسفانه رهاسازی انجام شده بسیار ناچیز است.

وی گفت: متاسفانه در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن آغاز فصل گرما، تراز دریاچه ارومیه با ادامه روند کنونی کاهش خواهد یافت.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه وسعت دریاچه به بیش از ۲ هزار و ۹۱۷ کیلومتر مربع رسیده است، گفت: تراز دریاچه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۴۳ سانتی‌متر رسیده و حجم آب نگین آبی آذربایجان از مرز سه میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب گذشته است.

نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11119

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});