• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
4

ارمنستان و آذربایجان پیمان صلح امضا می کنند

  • کد خبر : 112691
  • 04 مرداد 1402 - 23:24
ارمنستان و آذربایجان پیمان صلح امضا می کنند
یازاکو_ نخست وزیر ارمنستان خبر داد:ارمنستان و آذربایجان ممکن است تا پایان سال 2023 پیمان صلح امضا کنند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه در حالی که دیپلمات های ارشد دو کشور همسایه برای گفتگو در مورد حل و فصل قره باغ دیدار کردند، گفت: آذربایجان و ارمنستان ممکن است تا پایان سال یک معاهده صلح امضا کنند.

پاشینیان عادی سازی روابط آذربایجان و منطقه قره باغ را شرط امضای معاهده با باکو عنوان کرد.

وی در یک کنفرانس خبری در ایروان گفت: “اگر گفتگو باکو-استپاناکرت (مرکز اداری قره باغ) آغاز شود… آیا این فرصتی برای امضای معاهده صلح پیش از پایان سال خواهد بود؟ من فکر می کنم اینطور است.”

وی خاطرنشان کرد: کار روی این معاهده در حال حاضر در حال انجام است، اما پیش نویس توافقنامه بین ارمنستان و آذربایجان آماده امضا نیست.

نخست وزیر ارمنستان تاکید کرد: ارمنستان نمی تواند درباره سرنوشت مردم قره باغ تصمیم گیری کند و باید در مذاکرات با باکو تضمین های امنیتی را مورد مذاکره قرار دهد.

پاشینیان در پاسخ به سوالی درباره خروج نیروهای حافظ صلح روسی از منطقه گفت: «زمانی که تهدیدی برای جان مردم قره باغ وجود نداشته باشد، این مهم امکان پذیر است».

وی همچنین موضع روسیه در قبال مشکل قره باغ را “صادقانه” خواند و گفت : ارمنستان ۳۰ سال است که یک کشور مستقل بوده است اما در صورت مواجهه با مشکلات همچنان به روسیه متوسل می شود”.

پاشینیان در مورد گفتگوهای روز سه شنبه وزرای خارجه ارمنستان، آذربایجان و روسیه در مسکو گفت : انتظار داریم آنها بتوانند بر سر چند نکته دیگر از معاهده صلح به توافق برسند و راه حل هایی برای گشایش کریدور لاچین پیدا کنند.

نخست وزیر ارمنستان همچنین تاکید کرد :ارمنستان نمی تواند برای مدت طولانی در شرایط جنگ زندگی کند چراکه در این صورت به دورانی که مردم دولت نداشتند بازخواهد گشت.

وی همچنین گفت : برای تضمین امنیت، ارمنستان فعالانه در حال تلاش برای گسترش فهرست کشورهایی است که این جمهوری از آنها سلاح می خرد.

وزرای خارجه ارمنستان، آذربایجان و روسیه روز سه شنبه در مسکو دیدار کردند تا در مورد گام های بیشتر در مورد حل و فصل قره باغ گفتگو کنند.

سرگئی لاوروف، دیپلمات ارشد روسیه در افتتاحیه این نشست گفت :مسکو از احترام و اجرای همه توافقات سه جانبه میان سه کشور حمایت می کند.

وی با بیان اینکه روسیه به صلح و ثبات در قفقاز جنوبی علاقه مند است، افزود: تلاش های ما با هدف تثبیت وضعیت در مرز ارمنستان و آذربایجان، حل مشکلات انسانی، رفع انسداد روابط حمل و نقل و اقتصادی و توسعه این کشور است.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان نیز گفت: اگرچه روند مذاکرات با ارمنستان بسیار فشرده است، اما نتایج آن طور که انتظار می رود نیست با این حال، اشتباه است که بگوییم هیچ نتیجه مثبتی وجود ندارد.

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: نگرش هیئت ارمنی “سازنده” است، اما ایجاد یک نقطه مرزی آذربایجان در جاده لاچین، مذاکرات را “پیچیده” می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=112691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});