• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

نفس ناشران و کتاب های ترکی زیر تیغ ممیزی ها به شماره افتاد

  • کد خبر : 116476
  • 08 شهریور 1402 - 21:12
نفس ناشران و کتاب های ترکی زیر تیغ ممیزی ها به شماره افتاد
یاز اکو - فعالین حوزه نشر زبان و ادبیات ترک به شدت از ناملایمات، اعمال سلیقه های شخصی و البته عدم حمایت ها حتی به شکل معنوی گله مند هستند.

یازاکو؛ افخم ابراهیمی – چندی پیش معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی زبان معیار در رسم الخط و اصلاحات مورد استفاده در کتب ترکی را ترکی اصیل آذربایجان ایران و لهجه تاریخی تبریز دانست.

نقطه نظری که علاوه بر واکنش ها در فضای مجازی و رسانه ای نمکی بر زخم ناشران کتب ترکی هم پاشید.

فعالین حوزه نشر زبان و ادبیات ترک به شدت از ناملایمات، اعمال سلیقه های شخصی و البته عدم حمایت ها حتی به شکل معنوی گله مند هستند.

بهرام سورگون از ناشران کتب ترک با اشاره به حضور ۷ ناشر کتب ترک از شمال غرب در نمایشگاه کتاب تهران گفت: حمایت از ناشران کتب ترک حتی در ساده ترین شکل ممکن هم دریغ می شود. با هزینه شخصی به نمایشگاه رفتیم و مسئولین استانی نه تنها در غرفه ها حضور نیافتند حتی از یک خبر کوتاه و رسانه ای کردن این مشارکت و حضوردریغ کردند.

تحریم خرید کتاب های ترکی ؟!

وی ادامه داد:سالهاست هیچ کتابی از ناشران کتب ترکی خریداری نشده است ولی تا دلتان بخواهد ممیزی برای هر صفحه کتاب لحاظ شده و صدور مجوز ماهها به طول می انجامد.

وی تاکید کرد: اگر مرجع و دانشنامه ای برای ممیزی ها از قبل وجود داشته چرا تا به امروز خبری از آن نبوده است و چرا به اهالی حوزه نشر معرفی نمی شود؟

وی تاکید کرد:زبان و ادبیات ترکی به عنوان بخشی از فرهنگ و ظرفیت های کشورمان همواره مورد بی مهری و شاید بشود گفت کج سلیقگی ها قرار گرفته است و برخلاف میل قلبی باید اذعان داشت حرکت و سمت سوی اداره ارشاد استان به طرف از پای در اوردن ناشران کتب ترکی است.

مدیر انتشارات پارلاق قلم با بیان اینکه رویکرد و اقدمات انجام گرفته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سالهای اخیر هم راستا با رونق کتابخوانی و فعالین حوزه کتاب نبوده است افزود: ۳ سال است نمایشگاه کتاب در استان برگزار نشده است باید پرسید محل هزینه کرد این بخش بودجه در طی این سالها کجا بوده است؟!

تلاش برای توسعه فرهنگی استان از گزارش تا عمل

وی تصریح کرد: کدام تعامل با نمایندگان برای تلاش بیشتر و افزایش سهم بودجه فرهنگی استان صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران فرهنگی اغلب دغدغه فرهنگی ندارند چرا که از بطن فرهنگ و فعالین بخش فرهنگ انتخاب نمی شوند و اگاهی لازم از نیازها و راهکارها برای برون رفت از چالش ها را ندارند و بیشتر برمحور نظر و دیگاه شخصی فعالیت می کنند.

وی با ابراز تاسف از شرایط و مشکلات حوزه نشر استان به ویژه کتب ترک گفت: متاسفانه مرجعی برای دادرسی شکایات وحل مشکلات این صنف در استان وجود ندارد.

وی ضمن برشمردن ظرفیت های زبان و ادبیات ترک در استان و شمال غرب گفت: چالش های سیاسی اخیر نشان داد می بایست بیشتر از قبل با اتکا بر این ظرفیت ها جایگاه کشور در حوزه فرهنگی را ارتقا و البته تثبیت کرد.

بهرام سورگون گرانی کتاب برای نخواندن و نخریدن را بهانه ای بیش ندانست و افزود: چرا مردم حاضرند صدها تومن خرج فیلتر شکن و گوشی و تفریحات دیگر کنند ولی برای کتاب پول ندارند؟!

باید پذیرفت کار برای کتاب و معرفی آن بسیار کم، ناچیز و البته غیر موثر بوده است.

پورشریف از ناشران صاحب نام استان و شمالغرب نیز در خصوص چالش های حوزه نشر زبان و ادبیات ترک گفت: مشکلات نشر زبان و ادبیات ترکی‌به دوبخش مالی و صدور مجوز تقسیم می شود.

وی تصریح کرد: تیراژ کتاب ها به زیر ۱۰۰ جلد رسیده است و صدور مجوز برای چاپ ماهها زمان می برد.

پور شریف اظهار داشت: ممیزی های بی حد و حصر اعمالی بر کتب های ترک تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و کارشناسان کتاب با اتکا به تفکر و سلیقه شخصی و خاص ابراز عقیده می کنند.

وی با بیان اینکه این ناملایمات و تبعیضات فرهنگی سبب شده تا بیشتر مولفین دست به دامان ناشرین سایر استان ها و شهرهای همجوار و عمدتا فارس زبان شوند گفت: تداوم این روند معیوب دلسردی و نارضایتی جدی اهالی کتاب استان را سبب شده است.

مدیر انتشارات نباتی ازتلاش و نامه نگاری ها و مراجعات حضوری متعدد با مسئولین بلند پایه استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای حل مشکلات فعلی خبر داد و از ثمر بخش نبودن این اقدامات برای برون رفت از شرایط فعلی ابراز تاسف کرد.

شاید وقتی دیگر!

متاسفانه حسن گلی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نبود فرصت و مشغله های فراوان کاری را دلیل عدم پاسخ گویی به دغدغه های این بخش از فرهنگ استان پیرو این گزارش دانسته و پاسخ به سوالات خبرنگار یازاکو دراین باره را به زمانی مناسب وفراغت ذهن موکول کرد!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=116476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});