• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

کریدورهای حمل‌ونقل آذربایجان‌شرقی در خط پایان

  • کد خبر : 117801
  • 26 شهریور 1402 - 11:19
کریدورهای حمل‌ونقل آذربایجان‌شرقی در خط پایان
کریدورهای حمل و نقل ریلی و جاده ای آذربایجان شرقی با توجه دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات ویژه از جمله در سفر استانی رییس جمهور تکمیل شده یا در خط پایان قرار دارند.
به گزارش یازاکو به نقل از ایرنا،  دولت سیزدهم خرداد ماه امسال با بهره برداری از خط ریلی بستان آباد – خاوران تبریز به یکی از مطالبه های قدیمی مردم استان آذربایجان شرقی پاسخ داد و کریدور ریلی استان با اتصال این خط به ایستگاه تبریز تکمیل می شود اما خدمات دولت در زمینه توسعه حمل و نقل این خطه از کشورمان محدود به خطوط آهن نبود و از توسعه محورهای جاده ای غافل نبوده است . راه های استان هم در سفر استانی رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت و هم اکنون پروژه های مختلف آزادراهی و بزرگراهی با مشارکت دولت و بخش خصوصی در سطح این استان اجرا می شود و این استان با اجرای این پروژه هاآذربایجان شرقی به یک کارگاه اجرایی در مسیر توسعه حمل و نقل تبدیل شده است .
کریدورهای حمل‌ونقل آذربایجان‌شرقی در خط پایان
افتتاح ۲ پروژه‌ آزادراهی «تبریز-مرند» و «مراغه-هشترود» تا پایان امسال خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به‌تازگی از بهره برداری پنج طرح آزادراهی به طول ۲۹۳ کیلومتر و چهار طرح ریلی تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: ۲ طرح آزادراهی از این پنج طرح در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. آزادراه «تبریز- مرند» به‌عنوان بخشی از پروژه ملی آزادراه “تبریز- مرند- بازرگان” به طول ۶۴ کیلومتر است که از دولت روحانی نیمه‌تمام باقی مانده بود و در ۲ سال گذشته مطالبات پیمانکار پروژه تامین و بودجه‌ قابل‌توجهی برای تکمیل آن تزریق شده است. خادمی در حاشیه بازدید از قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز و پروژه های زیرساختی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خط آهن بستان آباد – خاوران خرداد ماه امسال با حضور رییس جمهور در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید، گفت: امسال پنج آزادراه دیگر نیز در سطح کشور به بهره برداری می رسد که از این تعداد ۲ آزادراه شامل مراغه – هشترود به طول ۳۰ کیلومتر در چهار خط و قطعه اول تبریز – مرند به طول ۲۴ کیلومتر در آذربایجان شرقی قرار دارد. محمود ملازینل مدیرکل امور مجریان آزادراه ها هم اظهار داشت: آزادراه تبریز- صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر بخشی از آزادراه سراسری تهران- بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی برای افزایش ظرفیت یکی از محورهای پر تردد تجاری و تفریحی منطقه طراحی شده است که تا پایان سال در دسترس هموطنان قرار می گیرد. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول حدود ۲۵۳ کیلومتر به صورت مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی شرکت ساخت آزادراه تبریز – مرند در حال اجراست، گفت: قطعه اول این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر شامل آزادراه تبریز – مرند در چهار قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک ساخته می‌شود. امیر بخشی زاده، افزود: اجرا و تکمیل این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و تاکنون بیش از ۱۳ کیلومتر از آزادراه تبریز – مرند به بهره برداری رسیده است. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم سهم خود برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان را به موقع پرداخت می کند، اظهار کرد: سهم وزارت راه و شهرسازی در اجرای این پروژه پنج هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال و سهم شرکت ساخت آزادراه تبریز – مرند چهار هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال است. بخشی زاده گفت: آزادراه تبریز- مرند که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.

۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور به آزادراه تبریز – بازرگان پرداخت شد

مدیر پروژه آزادراه تبریز – مرند نیز با بیان اینکه در سفر سال گذشته رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۶ هزار میلیارد ریال در بازه زمانی ۲ ساله برای اجرا و بهره برداری این پروژه اختصاص یافت، گفت: از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته پرداخت شده است و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال به علاوه ۷۰۰ میلیارد ریال باقی مانده از اعتبار سال گذشته پرداخت می شود. فرزین آقازاده، اعلام کرد: این پروژه با برآورد اولیه ۲۱ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ آغاز شده است. وی با اشاره به رکود چند ساله این پروژه به علت عدم تامین مالی، اظهار کرد: در سال گذشته با تزریق اعتبار، پروژه دوباره جان گرفت و عملیات اجرایی آن شروع شد. به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز – بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می‌شوند. آزادراه تبریز – مرند – بازرگان نیز از جمله طرح های نیمه تمام عمرانی، صنعتی و زیرساختی آذربایجان شرقی است که از برکت سفر استانی آیت الله رئیسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در راستای عمل به شعار «عدالت محوری» در قالب بیست و سومین سفر استانی در ۱۲ خرداد سال گذشته بی بهره نماند و ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار را به خود اختصاص داد تا در بازه زمانی ۲ ساله روند اجرایی این طرح تسریع یابد. قطعه اول آزادراه تبریز – مرند- بازرگان به طول ۶۴ کیلومتر در حد فاصل تبریز – صوفیان قرار داشته و برای آماده سازی آن ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و بهره برداری از آن موجب تسهیل و تسریع ترانزیت (حمل و نقل) کالا و مسافر در این مسیر می شود. این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی – غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است.
کریدورهای حمل‌ونقل آذربایجان‌شرقی در خط پایان

۳۰ کیلومتر از آزاد راه مراغه – هشترود بهره برداری می شود

آزاد راه «مراغه-هشترود» یکی دیگر از طرح های مهم آزادراهی استان آذربایجان شرقی است که به طول ۹۲ کیلومتر در حال اجرا بوده و تا پایان امسال ۳۰ کیلومتر از این آزادراه افتتاح خواهد شد. این پروژه که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۸۹ ردیف بودجه گرفت، سکون ناشی از تخصیص نیافتن اعتبار را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تجربه کرد و تکمیل بخشی از آن که بیشتر سوانح منجر به فوت در این بخش اتفاق می‌افتد، طی دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. بهره‌برداری از آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی منطقه، علاوه بر کاهش سوانح رانندگی تاثیر چندبعدی در زمینه توسعه منطقه خواهد داشت. داود اسدیان معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی طرح بیان کرد: دولت اعتبار لازم را هم به صورت اوراق و هم به صورت نقدی در اختیار پیمانکار قرار داده است و انتظار داریم تا پروژه آزادراه مراغه – هشترود در محدوده این شهرستان با سرعت بیشتری دنبال شود. علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه تزریق اعتبار به آزادراه مراغه – هشترود قبل از دولت سیزدهم قطره‌چکانی بود، گفت: امسال یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح بزرگ آذربایجان‌شرقی اختصاص یافت. ملازینل مدیر کل امور مجریان آزاد راه ها چندی پیش از افتتاح آزادراه مراغه- هشترود در سال جاری خبر داد و گفت:‌ بهره برداری از این آزادراه سهم بسزایی در تکمیل کریدور ترانزیتی و اتصال به کردستان و اربیل در کشور عراق از طریق مرز تمرچین به پایتخت از طریق آزادراه پیامبر اعظم ( تبریز – زنجان ) دارد. وی خاطرنشان کرد: احداث آزاد راه مراغه- هشترود علاوه بر افزایش ایمنی و کیفیت عبور و مرور، موجب کاهش میزان تصادفات و حوادث جاده ای، کاهش هزینه‌های رفت و آمد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان خواهد شد و تردد در سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی و کردستان را تسهیل می کند.
کریدورهای حمل‌ونقل آذربایجان‌شرقی در خط پایان

قطعه ششم آزادراه ارومیه- تبریز تسهیل کننده ترافیک آزاد راه شهید کسایی

قطعه ششم آزادراه ارومیه- تبریز که از خرداد ۱۳۹۸ با اعتبار ۴ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریالی آغاز شده است می تواند به عنوان یک معبر موازی با آزادراه شهید کسایی برای خدمات‌رسانی به ترافیک عبوری از شهرستان تبریز عمل کند. آزادراه ارومیه – تبریز با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز (مرکز استان آذربایجان شرقی) و ارومیه (مرکز استان آذربایجان غربی) و در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحی شده است که قطعاتی از این پروژه در دست بهره برداری و قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۲۸ کیلومتر در دست اجراست. ابتدای قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربندی غربی تبریز و انتهای آن پس از تقاطع با آزادراه تبریز – زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز – زنجان در منطقه باسمنج منتهی می شود. قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز به عنوان کمربندی جنوب تبریز عمل خواهد کرد و اتصال دهنده آزادراه‌های تبریز – زنجان، تبریز – بازرگان و تبریز – ارومیه خواهد بود. عمده مسیر قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از مناطق کوهپایه‌های سهند و مناطق برفگیر عبور می‌کند. قطعه ۶ آزاد راه تبریز – ارومیه به طول ۲۸ کیلومتر که از آن به عنوان رینک دوم تبریز نام برده می‌شود به صورت مشارکتی بخش خصوصی و دولت کلید خورده است. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بیان داشت: این قطعه دارای شش خط به عرض ۳۲ متر است که تا کنون برای اجرای قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه ۱۴ کیلومتر آزادسازی انجام گرفته و هم اکنون بیش از ۴۷ درصد پیشرفت دارد. امیر بخشی زاده، اظهار می کند: آزادراه تبریز – ارومیه به طول کلی ۱۳۲ کیلومتر در حال اجرا بوده که از این میزان ۹۲ کیلومتر در منطقه آذربایجان شرقی و بقیه در آذربایجان غربی احداث می شود. خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، با بیان اینکه آذربایجان شرقی با توجه به برخورداری از ظرفیت های خاص خود، دارای بیشترین پروژه آزادراهی در کشور است، افزود: آزادراه تبریز – ارومیه در ۶ قطعه به طول ۱۶۰ کیلومتر در دست اجرا بوده که سه قطعه از آن به طول ۷۰ کیلومتر بهره برداری شده و زیربار ترافیک رفته است. وی اظهار کرد: عملیات اجرایی قطعه ۶ این آزادراه نیز با مشارکت سرمایه گذار داخلی از ۲ سال گذشته آغاز شده و قطعات سه و پنج آزادراه تبریز – ارومیه نیز با الحاق به قطعه ۶ اجرا می شود. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۰ طرح بزرگراهی نیز به طول ۱۷۰ کیلومتر در سطح استان در دست اجراست، گفت: بزرگراه خواجه – ورزقان به طول ۶۴ کیلومتر در حال اجرا بوده که ۲۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و ۲۹ کیلومتر از آن در دست اجرا است. بخشی زاده، با اشاره به اینکه بزرگراه های تبریز – اهر به طول ۹۷ کیلومتر و مرند – جلفا به طول ۶۰ کیلومتر اجرا می شود، می افزاید: ۸۷ کیلومتر از بزرگراه تبریز – اهر و ۴۴ کیلومتر از بزرگراه مرند – جلفا به بهره برداری رسیده و بقیه این مسیرها در دست اجراست. وی اظهار کرد: بزرگراه تبریز- اسپیران به طول ۱۵۰ کیلومتر بوده که ۱۲ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده، ۲۲ کیلومتر آن در دست اجراست و هنوز ۱۱۶ کیلومتر آن برای اجرا واگذار نشده است. بخشی زاده، ۳۱ کیلومتر از بزرگراه میانه- سرچم، ۱۲ کیلومتر از بزرگراه صوفیان- شبستر و ۲۱ کیلومتر از بزرگراه سراب – بستان آباد و طرح های بهسازی ۱۷ کیلومتر از راه مرند- ایواوغلی و ۱۰ کیلومتر از بستان آباد – تبریز را از دیگر پروژه های جاده ای در دست اجرای استان اعلام کرد. آذربایجان‌شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است. سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی در خرداد سال گذشته ۴۱ هزار میلیارد تومان رهاورد داشت که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن به طرح‌های حوزه راهداری اختصاص یافت.
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});