• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

ثبت آیین سنتی مراسم چوپان روستای عنصرود آذربایجان شرقی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

  • کد خبر : 118748
  • 04 مهر 1402 - 14:24
ثبت آیین سنتی مراسم چوپان روستای عنصرود آذربایجان شرقی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور
یاز اکو - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از ثبت آیین سنتی «مراسم چوپان روستای عنصرود» در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به‌ گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه‌زاده ضمن اعلام این خبر گفت: مردم روستای عنصرود در آخرین روز تابستان و اولین روز پاییز به زیارت قبر اسامه ابن فرقد که مردم او را اسامه سلطان می‌خوانند در قله کوه سلطان رفته و نذر و نیاز می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از آیین‌های شکرگزاری و درخواست‌ها در بالای کوه‌ها انجام می‌شده، این آیین شکرگزاری هم از کوهستان با دام و گله شروع شده و قدمتی معادل با دوره‌های آغازین دامداری دارد. مردم این آبادی به خصوص دامداران از بعداز ظهر یک روز قبل آغاز پاییز به سوی قله سلطان حرکت کرده و هرکس که به میعادگاه رسید ابتدا ارادت قلبی خود را به زیارتگاه اعلام و سپس برای اقامت شب جایی را مهیا می‌کند.

حمزه‌زاده اظهار کرد: پس از اسکان، همه اهالی به طواف سلطان می‌پردازند به طوری که نوحه خوان محلی نوحه خوانده و مردان تا فرا رسیدن صبح عزاداری می‌کنند و پس از نماز صبح، مردم خود را آماده کرده و منتظر گله‌های گوسفندان می‌شوند که آن‌ها هم شب را در نزدیکی‌های زیارتگاه به سر برده‌اند.

در پایان این مراسم، در حین عبور یکی از چوپانان در جلوی گله حرکت کرده و مردم با دیدن گله ماشاءالله گویان از چوپان قدردانی می‌کنند. رسم سلطان داغی یکی از معدود آیین‌های کهن به یادگار مانده است که امروزه به رغم اینکه بیشتر آیین‌های ایرانی در طول زمان فراموش شده‌اند، با قدرت به حیات خود در این عصر ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=118748

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});