• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
3
در کمیسیون صنایع اتاق تبریز مطرح شد؛

خلأ ارتباط بین دانشگاه و صنعت در استان

  • کد خبر : 121514
  • 26 مهر 1402 - 19:35
خلأ ارتباط بین دانشگاه و صنعت در استان
یاز اکو - هفتمین کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز با محوریت بررسی راهکارها و ارائه پیشنهادات برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز گفت: کمیسیون صنایع سعی می‌کند به عنوان پُلی برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد کند.

وی در تشریح عملکرد کمیسیون صنایع اتاق تبریز گفت: برگزاری چند جلسه در کمیته انرژی، انعقاد تفاهم‌نامه با معاون وزیر نیرو و برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون معادن و فلزات در خصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از جمله اقدامات راهبردی کمیسیون بر ایجاد ارتباط بخش علم و صنعت با یکدیگر است.

پایدار ارتباط علم و صنعت را رابطه‌ای دوسویه و متقابل عنوان کرد و از تلاش برای تقویت آن خبر داد و گفت: دانشگاه باید علم خود را در صنعت جاری کند.

نیازهای صنعت باید تبدیل به مطالبه شود

سید باقر شریف‌زاه؛ رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز گفت: عدم ارتباط بین دانشگاه و ‌صنعت معضلی جدی است و باید سازوکارهایی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه از نظر علمی و صنعت از نظر کاربردی بایکدیگر ایجاد شود‌.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های ما باید رویکرد کاربردی داشته باشند و این امر نیازمند تغییر اساسی در رویکرد نظام آموزشی است. وظیفه دانشگاه صرفا ارائه مقالات علمی نیست، بنابراین عدم هماهنگی بین آموزش و پژوهش با نیازهای صنعت باید تبدیل به مطالبه شود.

شریف‌زاده با تاکید بر اینکه برای توسعه همه باید با هم رشد کنند، افزود: لذت کسب درآمد باید از طریق کارآفرینی به‌وجود بیاید، نه پشت می‌نشینی.

مهدی امینی؛ عضور هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: تاکنون در کشور موفق به ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه نشده‌ایم و خلأ این امر کاملا محسوس است.
وی گفت: اقتصاد ایران امروز دچار مشکل شده و نیاز به به‌روزرسانی دارد.
امینی عدم وجود قانون مشخص و شفاف در حوزه کارآموزی در واحدهای صنعتی را یکی دیگر از چالش‌های ارتباط بین مراکز علمی و صنعتی عنوان کرد.

ارتباط بین دانشگاه و صنعت جدی گرفته نشده است

حمیدیه؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با تاکید بر اینکه تاکنون ارتباط بین دانشگاه و صنعت جدی گرفته نشده است، گفت: طی دو- سه سال اخیر توجه بیشتری به ارتباط بین دانشگاه و صنعت شده است، صنعت مسیر خودش را طی می‌کند و دانشگاه مسیر خود را. به عبارت دیگر مباحثی که در دانشگاه‌ها تدریس می شود، برطرف‌کننده نیازهای جدید صنعت نیست.

وی با بیان این مطلب گفت: گرچه ما قادر نیستیم به‌صورت ریشه‌ای این مشکل را حل کنیم، اما می‌توان با انجام اقدامات کوچک در استان و نیازسنجی تا حدودی این ارتباط را تقویت کرد.

دانشگاه‌ها انگیزه‌ای برای ارتباط با صنعت ندارند

محمدباقر بهشتی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: در کشورهایی که دانشگاه و صنعت با هم ارتباط گرفته‌‌اند، دولت بخش کوچکی از هزینه‌های دانشگاه‌ها را تقبل می‌کند و تامین مالی دانشگاه‌ها عمدتا از طریق ارتباط با صنعت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته تاریخ تولد صنعت و دانشگاه همزمان بوده است و این دو بخش برابر با هم پیش رفته‌اند، افزود: صنعت ما نسبت به دانشگاه جوانتر است و این فاصله تاکنون رفع نشده است. ما در ایران دانشگاه به معنای دانشگاه نداریم، بلکه مراکز آموزش عالی ما محدود به اعطای مدرک شده‌اند.

بهشتی تصریح کرد: دانشگاه‌ها انگیزه‌ای برای ارتباط با صنعت ندارند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید مرکز تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه باشد، اضافه کرد: راه برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت، طرح تقاضا و نیازها از طریق صنعت و به‌دنبال آن تولید علم و انجام پژوهش در دانشگاه ها برای رفع موارد مطرح شده است و این امر می‌تواند در شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز به‌طور جدی بررسی شود.

بافنده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز، صنایع را موتور محرک ارتباط با دانشگاه‌ها دانست و افزود: ابتدا باید اعلام نیاز از طریق صنعت صورت بگیرد.

وی با اشاره به تعریف ماموریت‌های مسئله محور در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و انجام چندین پروژه از جمله تاسیس چند مرکز تحقیقاتی به‌خصوص در حوزه چرم و کفش یا تعریف عناوین پایان‌نامه‌های دانشجویی کاربردی در دبیرخانه علمی گفت: متاسفانه صنعت از این فعالیت‌ها استقبال نکرد.

سعیدی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در حوزه برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه گفت: صنعت مستقل از دانشگاه به وجود آمده است و طی سال‌ها تلاش، هنوز این ارتباط شکل نگرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=121514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});