• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
7

نماینده چالدران: رفتار سربازان ترکیه در شان ایران نیست/ وزارت‌خارجه پیگیر شکنجه‌ و کشته شدن کولبران باشد

  • کد خبر : 12257
  • 04 اردیبهشت 1400 - 13:00
نماینده چالدران: رفتار سربازان ترکیه در شان ایران نیست/ وزارت‌خارجه پیگیر شکنجه‌ و کشته شدن کولبران باشد
یاز اکو - محمد علی‌پور رحمتی نماینده ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی درباره شکنجه و کشته شدن کولبران ایرانی توسط سربازان مرزی ترکیه می‌گوید: وزارت امور خارجه وظیفه دارد از طریق سفارت‌خانه ایران در ترکیه و یا کونسولگری‌های که در این کشور داریم از حقوق شهروندان ایرانی دفاع کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روزنامه اینترنتی فراز، رفتار مرزبانان ترکیه که پس از شکنجه و بی‌اخلاقی باعث کشته و زخمی شدن ۲ کولبر ایرانی شده‌اند واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است در این بین سکوت مسوولان وزارت امور خارجه که متولی دفاع از شهروندان ایرانی در خارج از کشور است سوال برانگیز است و انتقادهایی را به‌همراه داشته است.

لازم به ذکر است که این برای اولین بار نیست که چنین رفتاری با کولبران ایرانی می‌شود و بنا به گفته کولبران چنین رفتارهایی بسیار رایج است و آن‌ها همواره شاهد این برخوردها بوده‌اند. بسیاری معتقداند این نوع سکوت‌ها از سوی مسوولان ایرانی باعث افزایش برخوردهایی از این دست می‌شود و موجب زیادی‌خواهی مسوولان ترکیه خواهد شد تا به سیاست‌های ضد قومیتی خود در برابر شهروندان ایرانی ادامه بدهند.

وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در این مورد بلکه همواره در برابر موضوعاتی که برای کولبران و سوخت‌بران در خارج از مرزهای ایران رخ می‌دهد واکنشی نشان نمی‌دهد. نماینده ماکو و چالدران که گفته می‌شود این ۲ کولبر از اهالی این شهرستان بودن معتقد است شکنجه و کشته شدن کولبران ایرانی به دست سربازان مرزی ترکیه برازنده شهروندان ایرانی نیست و وزارت امورخارجه باید در این خصوص از مقامات ترکیه توضیح بخواهد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار «فراز» را با این نمایده مجلس می‌خوانید.

«محمد علی‌پور رحمتی»، نماینده ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی در انتقاد از سکوت وزارت امور خارجه در برابر شکنجه و کشته شدن کولبران ایرانی توسط سربازان مرزی ترکیه به خبرنگار «فراز» می‌گوید: «وزارت امور خارجه وظیفه دارد از طریق سفارت‌خانه ایران در ترکیه و یا کونسولگری‌های که در این کشور داریم از حقوق شهروندان ایرانی دفاع کند و این سکوت وزارت امور خارجه که خودش را مدعی حقوق‌بشر، ارتباط با جهان و … می‌داند برازنده ایرانی‌ها نیست که در برابر چنین موضوعاتی سکوت می‌کند. در این موضوع مشخص است که به ایرانیان اهانیت شده است و به همین دلیل نیاز به برخورد و پیگیری دارد تا دیگر شاهد این نوع رفتارها نباشیم.»

این نماینده مجلس با انتقاد از رفتار غیر اخلاقی سربازان مرزی ترکیه با کولبران اضافه می‌کند: «آنچه مشخص است این جوانان کول‌بر بودند و به صورت محدود و تا جایی که قدرت بدنی‌شان به آنها اجازه می‌دهد اجناسی را جابه‌‍جا می‌کنند و اگر فرض را بر این بگیریم که این افراد قاچاق می‌کنند برخورد با آنها باید در چهارچوب قانون کشور مقصد یا کشور مبدا باشد. به نظر بنده وزارت امور خارجه برای دفاع از شان و آبروی شهروندان ایرانی باید اعتراض خود را به شکنجه و کشته شدن کولبران اعلام کند.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به راه حلی برای جلوگیری رخ دادهای این‌چنین برای کولبران ادامه می‌دهد: «آنچه مشخص است وضعیت اقتصادی مرزنشینان مرزهای غربی ایران اصلا مناسب نیست و همین موضوعات می‌تواند زمینه‌ساز کولبری، قاچاق، مهاجرت و … بشود. در این زمینه درخواست‌های خودمان برای بازگشایی و رونق بخشیدن به بازارچه‌های مرزی را در مجلس داده‌ایم. اطمینان داشته باشید که اگر این بازارچه‌ها بازگشایی شوند و رونق داشته باشند هیچ‌کسی تن به کول‌بری نمی‌دهد که بعد از آن کشور ترکیه را محکوم کنیم که جوانان ما را شکنجه و به قتل می‌رساند.حالا پس از آن اگر کسی قصد جابه‌جایی اجناس را داشت با او برخورد قانونی بشود.»

او با اشاره به وضعیت منطقه و سوءاستفاده از تحرکات گروهک‌های سیاسی می‌گوید: «آنچه بر همگان مشخص است همواره تحرکات نیروهای تروریستی در منطقه وجود دارد و این موضوع باعث شده است تا برخی از این موضوع سوءاستفاده سیاسی بکنند و کولبران را به جای تورویست‌ها هدف قرار بدهند. قطعا این برخورد مناسبی نیست ولی ما در ایران باید به ‌نوعی اشتغال و فرصت‌های شغلی ایجاد کنیم تا چنین موضوعات ناراحت کننده‌ای رخ ندهد.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12257

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});