• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

انتخاب بیت کوین به عنوان مهریه ازدواج؛ بررسی جنبه‌های قانونی و شرعی مهریه دیجیتال

  • کد خبر : 12374
  • 05 اردیبهشت 1400 - 10:30
انتخاب بیت کوین به عنوان مهریه ازدواج؛ بررسی جنبه‌های قانونی و شرعی مهریه دیجیتال
یاز اکو - مدتی است که خبر ازدواج نوید و سمیه در رسانه‌ها سر‌وصدا کرده است، آنها با تعیین چند ارز دیجیتال به عنوان مهریه ازدواج‌شان را ثبت کردند. خبری که عده‌ای آن را با چشم طنز نگاه کرده‌اند و عده‌ای دیگر از آن به‌عنوان امری غیرقانونی و غیرشرعی یاد کرده‌اند. درباره این‌که آیا بیت کوین می‌تواند به عنوان مهریه انتخاب شود یا خیر سوالات بسیاری وجود دارد که در این گزارش به این سوالات به دقت پاسخ داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از آسان بیت کوین، نوید که از فعالان حوزه ارز دیجیتال است می‌گوید بعد از آشنایی با همسرش، او نیز به این حوزه علاقه‌مند شده و باعث شد که سمیه بیت کوین و ارز دیجیتال دیگری به نام دیجی بایت (DigiByte) را به‌عنوان مهریه خود انتخاب کند. شنیدن جمله «آیا وکیلم شما را با مهریه ۰.۰۵ بیت کوین و ۲,۵۰۰ دیجی بایت به عقد دائم آقای… در بیاورم» در مراسم عقد، جدید و در نوع خود جالب بوده است.

این زوج جوان ایرانی در سند ازدواج خود یک جلد کلام‌الله مجید، یک شاخه نبات، ۵,۰۰۰ واحد دیجی بایت، ۰.۰۵ بیت کوین، پنج مثقال طلا و سی عدد ربع سکه بهار آزادی را به‌عنوان مهریه تعیین کرده‌اند و همین سند ازدواج توجه بسیاری را جلب کرده است.

در زمان‌های قدیم پول نقد و یا سفر حج را به‌عنوان مهریه انتخاب می¬کردند؛ که امروزه سکه، طلا و ملک جایگزین آن شده است. حال با توجه به ارزش ارزهای دیجیتال و روند رو به رشد آنها، محبوبیت بیت کوین در ایران به شدت در حال افزایش است به‌طوری که حتی در سند ازدواج، جایگزین خوبی برای مهریه شده است.

توجه ویژه دختران ایرانی به بیت کوین، به عنوان مهریه، این روزها به موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. با متداول شدن بیت کوین و ارزهای دیجیتال به عنوان مهریه این سوال مطرح است که آیا می‌توان از هم‌اکنون بیت کوین خرید و برای روز ازدواج ذخیره کرد؟ یا از این به بعد تازه‌دامادها باید به بازار ارزهای دیجیتال و نوسان قیمت آنها چشم بدوزند؟

کاربرد بیت کوین امروزه بیشتر به ابزار سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش محدود شده است، اما این ارز دیجیتال به‌دلیل تراکنش‌های مستقیم و بدون واسطه، برای پرداخت هم گزینه محبوبی است.

البته درباره این‌که آیا بیت کوین می‌تواند به عنوان مهریه انتخاب شود یا خیر سوالات بسیاری وجود دارد که با پاسخ حقوقی به آنها می‌توان بسیاری از چالش‌ها را برطرف کرد.

آیا تعیین بیت کوین به عنوان مهریه قانونی است؟

مهدی عزیزاده قصاب، وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بیت کوین را به عنوان مهریه در نظر گرفت یا خیر، می‌گوید:

«در قانون مدنی گفته شده هر چیزی را که مالیت (ارزش مالی) داشته و قابل تملک نیز باشد، می‌توان مهر قرار داد و به همین دلیل تعیین بیت کوین به عنوان مهریه مشکلی ندارد».

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین مبنایی غیر شرعی و یا غیر عرفی دارد گفت: «شرع، انتخاب بیت کوین را ممنوع نکرده است و می‌تواند به عنوان مهریه انتخاب شود.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12374

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});