• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

وظایف محیط زیستی شرکت ملی مس

  • کد خبر : 126052
  • 09 آذر 1402 - 14:15
وظایف محیط زیستی شرکت ملی مس
یازاکو - مجتمع مس مجموعه‌ای بزرگ و اثرگذار و البته خبرساز در سطح منطقه‌ای و ملی هست. فعالیت چنین صنعت عظیمی آن هم در مجاورت مناطق شهری و روستایی نسبتا پرتراکم از یک طرف و همچنین قرار گرفتن آن در مرکز منطقه حفاظت شده قره‌داغ(ارسباران) و جنگلهای دارای ارزش جهانی (زیست کره ارزشمند جهانی)، پیامدهای زیست محیطی آن را در کانون توجهات و حساسیت شدید افکار عمومی و فعالان مدنی قرار داده است.

یازاکو، دکتر ناصر نوری_ افتتاح خانه محیط زیست مدرسه‌‌ای در تبریز را بهانه‌ای جهت طرح موضوع مهم و فراموش شده ای قرار می دهم.

مجتمع مس مجموعه‌ای بزرگ و اثرگذار و البته خبرساز در سطح منطقه‌ای و ملی هست. فعالیت چنین صنعت عظیمی آن هم در مجاورت مناطق شهری و روستایی نسبتا پرتراکم از یک طرف و همچنین قرار گرفتن آن در مرکز منطقه حفاظت شده قره‌داغ (ارسباران) و جنگلهای دارای ارزش جهانی (زیست کره ارزشمند جهانی)، پیامدهای زیست محیطی آن را در کانون توجهات و حساسیت شدید افکار عمومی و فعالان مدنی قرار داده است و این به عنوان یک واقعیت اجتماعی گریزناپذیر به امر مبتلابهی برای شرکت مس بدل گشته است.

آنچه در این میان اهمیت پیدا می کند رویکرد واکنشگرانه و غیرخلاقانه شرکت مس هست که علیرغم هزینه کرد نسبتا بالا آنچنان رغبت و مقبولیت و اقناع و کاهش نگرانی علاقه‌مندان و فعالان اجتماعی را به دنبال نداشته است و طبق گزارشهای گاه به گاه رسانه ای آلایندگی کماکان در بعضی حوزه ها وجود دارد. 

نگارنده به عنوان یکی از علاقه مندان و کنشگران حوزه های اجتماعی و همچنین به عنوان فردی از بدنه مس، نقدی شدید به رویکرد واکنشی صرف مجموعه مس دارم و بر این باور هستم که شرکت با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت می تواند از موضع به نسبت انفعالی و تقابلی صرف با اقداماتی نظامند و بنیادین دربیاید و دغدغه مندی و اهمیت دهی عملی خود به این حوزه ها را به ثبوت برساند.

از جمله این اقدامات می توان به تدوین برنامه های مشارکت جمعی با حضور مدیران و پرسنل در حوزه پاکسازی معابر، فضای سبز، حاشیه رودخانه ها، مشارکت در تبلیغ و ترویج حفظ محیط زیست در اجتماع مثل توزیع کیسه زباله در ایام پرتجمع سال مثل سیزده به در، تهیه و توزیع سطلهای آشغال با تبلیغ تفکیک زباله و با آرم و لوگوی شرکت، نصب تابلوهای آموزشی در جاده ها  و اماکن پرتردد، آموزش روستاییان و مساعدت در بحث جمع آوری زباله و حتی مشارکت در سطح شهرستان در بحث ایجاد کارخانه کمپوست و بازیافت زباله، آموزش مسائل محیط زیست در مدارس با مشارکت فعالان مدنی این عرصه و مجموعه محیط زیست، تاسیس مدارس محیط زیستی، حمایت از برنامه های محتوایی تلویزیون و حمایت و ارج نهادن به تلاش افراد درون مجموعه… تقویت بدنه تصمیم گیری محیط زیستی مجتمع، حمایت مستقیم و اثرگذار از برنامه های علمی و پژوهشی کنفرانسها، کارگاههای آموزشی و…. تهیه کلیپهای آموزشی و توزیع آن در مدارس، برگزاری مسابقات آموزشی در مدارس با محوریت محیط زیست و اهمیت منابع طبیعی، همکاری در  تدوین و ترجمه کتب به روز در حوزه محیط زیست، آموزشهای کیفی در حوزه محیط زیست از کانال های متعدد، برنامه ریزی جشن های سالانه تقدیر از فعالان اجتماعی این عرصه و اعطای تندیس مس به برگزیدگان فعال مدنی محیط زیست با اولویت فعالان منطقه، اعطای بورس تحصیلی محدود به تعدادی از دانشجویان حوزه های آب و خاک و محیط زیست و….  اشاره نمود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=126052

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});