• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

‌طرح‌های آبرسانی آذربایجان‌شرقی در انتظار تامین اعتبار

  • کد خبر : 12937
  • 09 اردیبهشت 1400 - 20:15
‌طرح‌های آبرسانی آذربایجان‌شرقی در انتظار تامین اعتبار
یاز اکو - کاهش بارندگی‌ها در یکسال اخیر در آذربایجان‌شرقی و بروز مشکل کمبود آب به‌ویژه آب آشامیدنی، ضرورت اتمام طرح‌های آبرسانی در این استان را دوچندان کرده و این طرح‌ها در انتظار تامین اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی مصوب هیات دولت هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، براساس اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری میزان بارندگی در استان ۲۷ درصد کمتر شده و براساس شاخص های استاندارد بارش و تبخیر، در بررسی یکساله حدود ۴۰ درصد مساحت استان در خشکسالی قرار دارد که با توجه به کاهش میزان بارندگی برنامه ریزی برای مدیریت منابع آبی ضروری است.
در این راستا برای مدیریت تنش آبی آذربایجان شرقی طرح های مختلفی از سوی شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان در دست اجراست و دولت برای سرعت بخشیدن به این طرح ها، سال گذشته مبلغ ۴۵ میلیارد تومان به صورت تملک دارایی سرمایه ای، تعریف کرد که متاسفانه تاکنون پرداخت نشده و این طرح ها معطل تخصیص این اعتبار هستند.
این اعتبار برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، حفر ۳۰ حلقه چاه و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره ۵ آبرسانی زرینه رود در نظر گرفته شده است.
با وجود پیگیری های انجام شده، این مبلغ تا کنون در اختیار سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی جهت تخصیص در طرح های مذکور قرار نگرفته است و به گفته کارشناسان امر در صورت عدم تامین اعتبار تابستان امسال با تنش آبی در آذربایجان شرقی و تبریز مواجه خواهیم بود.
تبریز در سال های اخیر با مشکلات عمده در زمینه آب مواجه و شاهد قطعی های مکرر آب شرب در فصل تابستان بوده که نیاز به تامین آب از منابع مختلف با افزایش ظرفیت های موجود و تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام با اعتبار پیش بینی شده برای کوتاه مدت گره گشای مشکلات آب شرب شهر تبریز خواهد بود.

اتمام طرح های آبرسانی آبفا در انتظار تامین اعتبار
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در این خصوص به ایرنا گفت: نزدیک به یک هزار و ۴۵۰ روستا و ۶۴ شهر با جمعیت حدود ۴ میلیون نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان است.
علیرضا ایمانلو اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری در ۱۰ شهرستان با مشکل روبرو خواهیم شد و در شهرهایی که امکان حفر چاه و یا اجاره چاه های کشاورزی و مهندسی وجود دارد به دنبال به حداقل رساندن تنش آبی هستیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تامین آب کلانشهر تبریز از  سدهای زرینه رود و نهند تامین شد، گفت: میزان آب مخزن سد نهند زیاد است و اگر بتوانیم خط آبرسانی نهند را به اتمام برسانیم خواهیم توانست ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب دریافت کنیم و نقاطی که با مشکل مواجه هستیم را برطرف کنیم.
ایمانلو با اشاره به تصویب اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی هیات دولت برای طرح های آبرسانی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: اگر تامین اعتبارات انجام نگیرد این پروژه ها تکمیل نخواهند شد و تنش آبی استان را نخواهیم توانست مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: گره گشای مشکل آب شرب تبریز، خط آبرسانی نهند است که اگر این اعتبار تامین شود خواهیم توانست این طرح را به اتمام برسانیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به حفر ۳۰ حلقه چاه، افزود: از این تعداد ۲۰ حلقه چاه در محدوده کلانشهر تبریز و۱۰حلقه چاه در مسیر شهرهای حاشیه خط آبرسانی زرینه رود حفر شده ولی برای تجهیز این چاه ها باید اعتبار مصوب تامین شود تا بتوانیم به اتمام برساینم.
وی با اشاره به اینکه بطور معمول از ابتدای خرداد ماه میزان تولید نسبت به میزان مصرف کمتر می شود و حجم مخازن کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: اگر کوچکترین خللی در تامین آب ایجاد شود سیستم با مشکل مواجه خواهد شد.
ایمانلو اضافه کرد: در صورت عدم تامین آب پایدار و کاهش سطح مخازن و آغاز پیک مصرف، تامین آب بعد از کاهش سطح مخازن به دلیل مصرف بالای مشترکین امکان پذیر نخواهد بودو باعث افت فشار و قطعی موضعی در شبکه خوهد شد.
وی با بیان اینکه اختلاف ارتفاع شهر تبریز بین پایین ترین نقطه و بالاترین نقطه ۴۰۰ متر است، گفت: چرخاندن آب اگر بیش از ۱۰ درصد باشد سیستم آّرسانی بهم خواهد خورد.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: نیم ساعت قطعی برق در تبریز موجب عقب افتادگی ۸ ساعته در سیستم آب و فاضلاب می شود زیرا ۱۰۰ حلقه چاه در این کلانشهر وجود دارد که با قطع برق راه اندازی مجدد و هواگیری این چاه ها زمان بر است.

اعتبار ۴۵میلیارد تومانی طرح‌های آبرسانی آذربایجان‌شرقی باید پرداخت شود
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه ۴۵ میلیارد تومان از سوی هیات دولت برای طرح‌های آبرسانی استان تخصیص یافته، گفت: با وجود پیگیری‌های بسیار این اعتبار تا کنون پرداخت نشده و با توجه به تنش آبی پیش رو، ضروری است این مبلغ هرچه زودتر برای سرعت بخشی به طرح‌ها تامین شود.
یوسف غفارزاده در خصوص وضعیت آبی منابع استان اظهار کرد: این اعتبار برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، پروژه حفر ۲۰ حلقه چاه و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره پنج آبرسانی زرینه رود در نظر گرفته شده است.
وی افزود: با وجود تمام مشکلات و بدهی های انباشته شده مالی، ۷۰ درصد طرح ها را اجرا کرده ایم ولی برای تکمیل آنهاضروری است اعتبار مصوب شده پرداخت شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان به کاهش ۳۴ درصدی روان آب های استان اشاره کرد و گفت: پوشش برف جز ذخایر اصلی است که به تدریج ذوب و در اختیار مصارف مختلف قرار می گیرد که از لحاظ زخامت و سطح پوششی ۶۰ درصد کاهش یافته است.
غفارزاده گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها و افزایش یک درجه ای دما، نگرانی شدید نسبت به تامین آب شرب شهرها و روستاها و آب کشاورزی و صنعتی وجود دارد.
وی اظهار کرد: وزارت نیرو در سطح کشور در بیش از ۲۰۰ شهر تنش آبی اعلام کرده که در آذربایجان شرقی نیز در شهرستان های تبریز، مراغه، میانه، کلیبر و اهر و چندیدن روستا تنش آبی خواهیم داشت.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشکلات کمبود آب در بخش کشاورزی به دلیل کاهش روان آب های رودخانه ها، افزود: میزان آب در بیشتر سدها نسبت به سال قبل به خصوص سدهایی که دارای آب شرب هستند کاهش یافته است.
وی ادامه داد: مخزن سد علویان ۱۸ درصد نسبت به سال قبل و سد ستارخان نیز منفی ۲ درصد می باشد ولی خوشبختانه مخزن سد نهند ۵۲ درصد مثبت می باشد.
غفارزاده گفت: در سال گذشته در این بازه زمانی نیاز به آبیاری نداشتیم و بارش های بارانی نوبت های آبیاری را ۲ نوبت عقب انداخت و در پایان اردیبهشت ماه سدها را برای آبیاری باز کردیم اما امسال از ۱۰ روز گذشته کشاورزان خواستار آب هستند.
وی اظهار کرد: بنابراین استفاده از آب سدها را نسبت به گذشته به اجبار زودتر شروع کرده ایم و این موضوع نگرانی ما را نسبت به کمبود آب مضاعف کرده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آب شبکه زرینه رود که از سد بوکان در استان آذربایجان غربی به این استان هدایت می شود، گفت: این شبکه حدود ۷۰ درصد آب شرب تبریز را تامین می کند که ورودی این سد نیز نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش یافته است اما چون آب از سال قبل در سد باقی مانده بود مخزن این سد ۱۱۶ میلیون نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: بعد از شهریور ماه سال گذشته که با تنش آبی مواجه شدیم و قطعی آب داشتیم بلافاصله با همکاری شرکت آب و فاضلاب و مدیریت بحران استان اقدامات خوبی در بحث آب شرب کلانشهر تبریز انجام شد تا در پیک ۱۴۰۰ با مشکل مواجه نشویم.
غفارزاده اضافه کرد: در این راستا حدود ۱۱۰  کیلومتر لوله های بتنی خط زرینه رود تعویض شد و لوله های فولادی جایگزین شد و ترکیدگی لوله ها در مسیر زرینه رود به صفر رسید که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در چند سال گذشته برای این امر هزینه شده است.
وی گفت: تقویت ایستگاه پمپاژ شماره پنج آبرسانی زرینه رود در حدود ۸۰ درصدانجام گرفته و جداسازی آب شرب از صنعت اقدامات خوبی انجام شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر بتوانیم با همکاری تمام دستگاه های ذیربط به خصوص آب و فاضلاب حدود ۳۰۰ لیتر در ثانیه جداسازی آب شرب از صنعت انجام داده و به ایستگاه پمپاژ شماره پنج برسانیم با تجهیز و نهایی شدن این ایستگاه به آب شرب کلانشهر تبریز اضافه خواهد شد.
وی اضافه کرد: در خط انتقال آبرسانی سد نهند نیز هفت کیلومتر باید جابجا و مسیر تغییر می کرد و لوله های پوسیده نیز نوسازی می شد که در این راستا کارهای اساسی انجام شده است.
غفارزاده گفت: مجوز ایجاد ۴۰ حلقه چاه جدید برای شهرهای تبریز، اسکو و ایلخچی و ۱۰ حلقه چاه جدید برای شهرهای مسیر شبکه زرینه رود صادر شده تا بتوانیم آب را آزاد کرده و به خط برسانیم.
وی افزود: با توجه به اینکه در بیشتر شهرهای استان با مشکل آب در تمامی بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی مواجه هستیم باید شورای حفاظت آب شهرستان ها فعال شود تا آب موجود مدیریت شود تا بتوانیم بحران را رد کنیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر روری چاه ها بسیار مهم است تا مدیریت برداشت آب انجام شود که اقدامات خوبی در این زمینه انجام یافته است.

تابستان امسال در صورت عدم تامین اعتبار با چالش کمبود آب مواجه هستیم
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال زراعی جاری گفت: در صورت عدم تامین اعتبار پروژه های آبرسانی استان تابستان امسال به احتمال زیاد با چالش کمبود آب مواجه هستیم.
جواد رحمتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان از سوی هیات دولت برای پروژه های آبرسانی استان تخصیص یافت، ادامه داد: این اعتبار برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، پروژه حفر ۲۰ حلقه چاه و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره ۵ آبرسانی زرینه رود در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: متاسفانه با وجود پیگیری های انجام شده، این مبلغ تا کنون در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان جهت تخصیص در پروژه های مذکور قرار نگرفته است.
رحمتی افزود: باید به صورت جدی پیگیر این موضوع بود و در شورای عالی امنیت ملی کشور نیز مطرح کرد که از یکسال پیش از وقوع بحران پیگیر هستیم ولی به نتیجه نرسیده ایم و اعتبارات استان نیز کفاف اجرای طرح های رفع تنش آبی را نمی کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی در عین حال از تمام شهروندان در خواست کرد نسبت به مدیریت مصرف آب و برق مدیریت ارشد استان را همراهی کنند و شرکت های آب و فاضلاب، آب منطقه ای، توزیع برق استان و برق آذربایجان نسبت به آگاه سازی و اعلام هشدارها در خصوص بحران و کمبود پیش رو از اکنون اقدام کنند.
وی تاکید کرد: ضروری است دستگاه های ذیربط پیش بینی های لازم برای مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف جهت عبور از این بحران را داشته باشند.

مدیریت بحران آذربایجان شرقی پیگیر تامین اعتبار طرح های آبرسانی است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: امسال ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش داشته ایم که بر همین اساس ۱۸ درصد آب سد ها و ۴۰ درصد روان آب ها کاهش یافته است.
محمد باقر هنربر با اشاره به اینکه در تامین آب امسال با مشکل مواجه خواهیم شد، افزود: نیازمند همراهی و همکاری مردم در مدیریت مصرف آب و برق در تمامی بخش ها اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی هستیم.
وی اظهار کرد: اقدامات و تمهیدات پیش بینی شده خوبی توسط شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان برای تامین آب شرب شهرستان ها انجام شده است.
هنربر افزود: در ۱۵ بهمن سال گذشته با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور مشکلات بررسی شد و برای طرح های آبرسانی استان در کوتاه مدت مبلغ ۶۵ میلیارد تومان اعتبار درخواست شد تا بتوانیم تنش آبی ۱۴۰۰ را پشت سر بگذاریم.
وی گفت: در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته مبلغ ۴۵ میلیارد تومان در هیات دولت برای این طرح ها تصویب شد که متاسفانه تا به امروز این میزان تامین اعتبار نشده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجلن شرقی افزود: در صورت تامین اعتبار طرح های آبرسانی استان به اتمام خواهند رسید و خواهیم توانست در پیک تابستان امسال تنش آبی استان را مدیریت کنیم.
به گزارش ایرنا،  تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری در تبریز یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۱۸ نفر و تعداد انشعابات آب شهری ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره و تعداد چاه‌های آب ۹۲ فقره است.
نیاز آبی این شهر حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب و ظرفیت تولید ۱۵۲ میلیون متر مکعب است که ۵۵ درصد آن از طریق خط زرینه‌رود، ۱۳ درصد از سد نهند، ۳۱ درصد از چاه‌ها و مابقی نیز از قنوات تامین می‌شود.
در بهمن ماه سال گذشته روزانه ۸۵۰ هزار مترمکعب آب شرب در استان مصرف شد که این میزان در اسفند همان سال به روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسید.
میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12937

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});