• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
3

نگاهی به تورم آذر ماه به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای/ دهک اول بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرد

  • کد خبر : 129457
  • 11 دی 1402 - 14:30
نگاهی به تورم آذر ماه به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای/ دهک اول بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرد
یازاکو - بررسی تفاوت‌ها در نرخ تورم دهک‌های هزینه‌ای حاکی از آن است که دهک اول بیشترین تورم ماهانه در آذر ماه را تجربه کرده است. با این حال نرخ‌های تورم سالانه و نقطه به نقطه در دهک‌های بالاتر بیشتر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تجارت‌نیوز، هفته گذشته مرکز آمار ایران جدیدترین ارقام از نرخ‌های تورم در آذر ماه سال جاری را اعلام کرد. بر اساس داده‌های این مرجع آماری کشور، در نهمین ماه امسال نرخ تورم سالانه کل کشور به افت خود ادامه داده و به ۴۴٫۴ درصد کاهش یافته است. با این وجود نرخ‌های تورم ماهانه و نقطه به نقطه در این مدت صعودی بوده‌اند و به ترتیب معادل ۲٫۹ درصد و ۴۰٫۲ درصد ثبت شده‌اند.

این اعداد در حالی رقم خورده‌اند که اقشار اقتصادی مختلف به واسطه تفاوت‌ها در سبد مصرفی و شیوه هزینه‌کرد خود، نرخ‌های گوناگونی از تورم را تجربه می‌کنند. طوری که دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۱٫۹ درصد برای دهک اول تا ۴۶ درصد برای دهک دهم متفاوت بوده و به ۴٫۱ واحد درصد رسیده است. به علاوه، این رقم در مقایسه با دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه دهک‌ها در آبان ماه نیز ۰٫۸ واحد درصد افزایش یافته است.

تورم دهک دی

دهک اول بیشترین رشد قیمت‌ها را تجربه کرد

واکاوی گزارش مرکز آمار از تورم آذر ماه حاکی از آن است که با وجود پیشتازی دهک‌های هزینه‌ای بالاتر در نرخ‌های تورم سالانه و نقطه به نقطه نسبت به دهک‌های هزینه‌ای پایین‌تر، نرخ تورم ماهانه در دهک‌های پایین‌تر بیشتر ثبت شده است.

به طوری که نرخ تورم ماهانه آذر در دهک هزینه‌ای اول ۲٫۵ درصد بوده و در دهک هزینه‌ای دهم رقم ۲٫۱ درصدی را ثبت کرده است. دهک‌های دوم تا نهم نیز همگی نرخ تورم ماهانه ۲٫۳ درصدی را در آذر ثبت کرده‌اند.

به عبارت دیگر، دهک اول بیشترین افزایش قیمت و دهک دهم کمترین میزان رشد قیمت‌ها را در آذر ماه امسال تجربه کرده‌اند و فقرا بیشتر از ثروتمندان با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند.

اختلاف تورم نقطه به نقطه و سالانه دهک‌ها

با استناد به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دهک هزینه‌ای دهم بیش از سایر دهک‌ها بوده و رقم ۴۶ درصد را ثبت کرده است. این رقم با پایین آمدن در دهک‌های هزینه‌ای کاهش می‌یابد تا در نهایت نرخ تورم سالانه در دهک اول به ۴۱٫۹ درصد می‌رسد.

از سوی دیگر، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز وضعیتی مشابه با نرخ تورم ۱۲ ماهه دارد. طوری که دهک دهم برای یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در آذر ماه امسال ۴۱٫۱ درصد بیشتر نسبت به آذر ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند و این رقم برای دهک هزینه‌ای اول معادل ۳۶٫۸ درصد رقم خورده است.

تفاوت در هزینه‌کرد دهک‌ها چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب می‌شود نرخ‌های تورم در دهک‌های هزینه‌ای متفاوت باشد، تفاوت در ضریب اهمیت اقلام بین دهک‌های مختلف است. به عبارت دیگر، هر یک از اقلام مصرفی در سبد خانوارها با سطح هزینه‌کرد متفاوت، وزن متفاوتی دارد و اختلاف در میزان تغییرات قیمت هر یک از این کالاها و خدمات، تفاوت در تورم دهک‌ها را رقم می‌زند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که دهک‌های هزینه‌ای بالاتر بخش عمده هزینه‌های خود را به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص می‌دهند. طوری که سهم این بخش برای دهک دهم معادل ۷۸٫۴۵ درصد از هزینه‌های این دهک بوده و این رقم برای دهک اول معادل ۵۷٫۶۴ درصد ثبت شده است.

از سوی دیگر اما خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات سهم بیشتری در دهک‌های هزینه‌ای پایین‌تر دارند و سهم این بخش در دهک اول معادل ۴۲٫۳۶ درصد است که رقم مذکور در دهک دهم به ۲۱٫۵۵ درصد می‌رسد.

ضرایب اهمیت

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=129457

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});