• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

ظرفیت سردخانه‌های سیب‌زمینی جوابگوی نیاز اردبیل نیست

  • کد خبر : 130426
  • 23 دی 1402 - 13:51
ظرفیت سردخانه‌های سیب‌زمینی جوابگوی نیاز اردبیل نیست
یازاکو - رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ظرفیت انبار مکانیزه استان حدود ۸۵ هزارتن بوده که جوابگوی نیاز استان نیست و جهاد کشاورزی استان مصمم به رفع این مشکل است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری فارس، نوبخت اژدری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: میزان برنامه ابلاغی الگوی کشت سیب زمینی برای استان اردبیل با توجه به نیاز کشور در سال‌جاری، ۲۲ هزار هکتار بوده که با در نظر داشتن شرایط منطقه و در جهت کاهش سطح زیر کشت، به میزان ۲ هزار و ۷۶۷ هکتار نسبت به سال‌های قبل، کاهش کشت داشته‌ایم.

وی افزود: سطح زیر کشت سیب زمینی در سال زراعی جاری، ۱۹ هزار و ۲۳۳ هکتار با عملکرد متوسط ۴۰ تُن در هر هکتار و تولید کل حدود ۷۹۰ هزار تُن بوده است که از این مقدار حدود ۲۰۰ هزارتن، به مصرف داخل استان شامل بذر، صنایع تبدیلی و مصرف خوراکی تخصیص یافته و حدود ۵۹۰ هزارتُن نیز تولید مازاد بر نیاز، صادرات به داخل و خارج کشور را شامل می‌شود.

پیمان‌سپاری ارزی یکی از موانع صادرات سیب‌زمینی است

اژدری مشکلات ارزی را یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش صادرات سیب‌زمینی به کشورهای خارجی دانسته و عنوان کرد: میزان صادرات، همه ساله از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بر اساس الگوی کشت استانی ابلاغ و بر اساس سیاست‌های وزارتخانه تولید انجام می‌شود و مازاد تولید نیز از سوی وزارتخانه اعلام می‌شود که چقدر صادرات انجام شود.

وی افزود: همه ساله به طور متوسط و با توجه به شرایط و نیاز کشورهای هدف، حدودا ۱۵۰ هزار تُن صادرات سیب‌زمینی به بازارهای خارجی از جمله آذربایجان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و گاهی به بلاروس انجام می‌شود؛ هزینه بالای صادرات نسبت به کشورهای رقیب و عدم امکان رقابت، تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان و هم‌چنین پیمان‌سپاری ارزی، تعرفه‌های گمرکی بالا در بازارهای هدف برای محصول صادراتی ایران از موانع کاهش میزان صادرات محصولات تولید داخلی محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تغییر سیاست‌های دولت در روابط مالی بین‌المللی را مهم‌ترین راهکار برای افزایش صادرات محصولات تولید داخل دانسته و عنوان کرد: اقدامات مهمی نیاز است تا صنایع تولیدی و تبدیلی سیب‌زمینی استان، به بالاترین حد بهره‌وری برسند، حذف تعهد ارزی (معافیت از پیمان‌سپاری ارزی) برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی، رفع مسدودی کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهت رونق و توسعه صادرات، حذف ارز نیمایی و محاسبه ارزش دلاری به قیمت روز، عدم انطباق قوانین و مقررات و اجرای تعهد ارزی صادرات با ماهیت فسادپذیری محصولات سبزی و صیفی که موجب افزایش ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.

اژدری ادامه داد: هم‌چنین اعمال مشوق‌های صادراتی نقدی و یا یارانه‌ای برای صادرات محصول سیب زمینی طبق سنوات گذشته، از مهم‌ترین اقدامات دولت برای بهبود شرایط تولید و توزیع محصول سیب زمینی محسوب می‌شود.

جلوگیری از خام‌فروشی با توسعه صنایع تبدیلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تمرکز بر سرمایه‌گذاری در قسمت صنایع تبدیلی را یکی از راه‌های موثر در ایجاد ارزش افزوده سیب‌زمینی استان دانسته و گفت: تعداد ۲ واحد از واحدهای تولیدی صنایع غذایی در زمینه فرآوری سیب زمینی در استان، در حال فعالیت هستند. یکی از راهکارها و رویکردهای مدیریتی صنایع تبدیلی وغذایی جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده است که در همین راستا از سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه‌گذاری در این بخش باشند با جدیت حمایت خواهد شد.

وی افزود: در استان اردبیل با کمبود صنایع تولیدی و انبارهای مجهز نگهداری سیب‌زمینی مواجه هستیم و این اتفاق، ممکن است به دلیل کاهش قیمت فروش، به ضرر کشاورز تمام شود؛ عدم استفاده از مکانیزاسیون پیشرفته در کشت و برداشت محصول سیب زمینی یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده در استان اردبیل است. میانگین تولید در واحد سطح استان ۴۰ تن در هکتار بوده که در صورت افزایش بهره‌وری قطعا سودآوری بالاتری برای کشاورزان خواهد داشت.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل، کمبود انبارهای مناسب برای ذخیره سیب زمینی را یکی از ضعف‌های جدی در بحث برداشت و فروش محصول دانسته و گفت: ظرفیت انبار مکانیزه استان حدود ۸۵ هزارتن بوده که جوابگوی نیاز استان نیست و برای رفع این مشکل جهاد کشاورزی استان مصمم است که تسهیل صدور مجوز و تغییر کاربری برای تشکل‌ها و تعاونی‌ها، شرکت‌ها و در جهت احداث انبارها برای افزایش ظرفیت انبارها و هم‌چنین نگهداری بلند مدت محصولات کشاورزی را در استان افزایش دهد، از سرمایه‌گذاران در تعامل با جهاد کشاورزی در این بخش، استقبال می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130426

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});