• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

بارش‌های اخیر تاثیر چندانی در منابع آب زیرزمینی اردبیل ندارد

  • کد خبر : 131572
  • 03 بهمن 1402 - 12:00
بارش‌های اخیر تاثیر چندانی در منابع آب زیرزمینی اردبیل ندارد
یازاکو - مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: بارش‌های اخیر با وجود اینکه تمامی سطح استان را در برگرفت، ولی تاثیر چندانی در بهبود منابع آب زیرزمینی نخواهد داشت و همچنان مردم باید از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، داور بستام اظهار کرد: بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند بارش برف اخیر تمامی کاستی‌های منابع آب در استان را برطرف کرده است، این بارش‌ها تنها بخشی از کاستی آب‌های سطحی استان را بهبود خواهد بخشد و نباید به دلیل بارش‌های فعلی، مدیریت منابع آب در بخش‌های مختلف را به حال خود رها کرده و از آن غافل شد.

وی افزود: این بارش‌ها تنها در درازمدت و ماه‌های آتی موجب عقب افتادن یک دوره آبیاری در بخش کشاورزی را منجر خواهد شد و تصور اینکه این بارش‌ها وضعیت آبخوان دشت را بهبود کامل خواهد بخشید، درست نیست.

این کارشناس مسائل آب ادامه داد: متوسط بارش استان در دوره بلند مدت ۲۵۰ میلی متر است که با کشت محصولات پر آب بر سازگاری ندارد و باید در نوع کشت تجدید نظر اساسی شود.

بستام با تاکید بر اینکه در کشت محصولات نباید استان اردبیل را با مناطق پرآب مقایسه کرد بیان کرد: جهاد کشاورزی استان باید بر اساس منابع آب موجود و مستند، الگوی کشت برای کشاورزان منطقه تعریف کند تا در آینده دچار تنش آبی در استان نشویم.

وی گفت: منابع آبی ما هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی در سالیان اخیر دچار افت شده و این موضوع علاوه بر اینکه میزان بهره‌وری محصول را پایین آورده بلکه موجب از بین رفتن کیفیت خاک منطقه نیز شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان اردبیل با بیان اینکه آبخوان دشت اردبیل با وجود چنین بارش‌هایی قابل احیا نیست، افزود: این بارش‌ها در ماه‌های آتی در صورت تبدیل شدن به رواناب‌ها در پشت سد‌ها جمع خواهد شد تا در ماه‌های بهار و تابستان مورد استفاده کشاورزان قرار بگیرد.

بستام گفت: بخش کشاورزی باید با سیاست اصلاح پروانه بهره‌برداری توسط وزارت نیرو همراهی کند و توسعه اراضی به بهانه اصلاح پروانه و افزودن بر میزان مصرف چاره کار نخواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار حلقه چاه مجاز در دشت اردبیل وجود دارد که بیش از ۷۵ درصد آنها در بخش کشاورزی فعال است که بیشترین تاثیر را در افت سطح منابع آب زیرزمینی دارند.

این کارشناس مسائل آب با بیان اینکه سطح آبخوان دشت اردبیل طی پنج دهه اخیر بیش از ۱۳ متر افت داشته است، افزود: کشاورزان، بهره‌برداران و مالکان چاه‌های کشاورزی باید متوجه این امر بشوند که دیگر کشت محصولات پرآب بر مثل سیب زمینی سپری شده است و باید بر اساس اعلام برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت را جدی بگیرند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=131572

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});