• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در آذربایجان غربی احداث می‌شود

  • کد خبر : 132183
  • 08 بهمن 1402 - 17:00
منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در آذربایجان غربی احداث می‌شود
یازاکو - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: احداث منطقه آزاد مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان با اشاره به مذاکرات دو جانبه ایران و ترکیه برای احداث منطقه آزاد در استان، افزود: در سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، مذاکراتی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با این کشور صورت گرفت که احداث منطقه آزاد در آذربایجان غربی یکی از محور‌های گفتگو بود.

وی همچنین با اشاره به آماده سازی زیرساخت‌های مسیر سلماس به مرز کوزه رش، خاطرنشان کرد: مذاکرات و تدابیر لازم برای بازگشایی مرز کوزه رش به عنوان چهارمین پایانه بین المللی با ترکیه نجام شده و بهره برداری از این پایانه مرزی، برای مردم استان و بخصوص سلماس، ثمرات اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: اقدامات لازم برای اجرای پروژه منطقه آزاد ارومیه سرو صورت گرفته و کلنگ زنی آغاز این پروژه در دهه فجر امسال انجام خواهد شد.

معتمدیان همچنین با اشاره به امضای ۱۰ تفاهم نامه همکاری با ترکیه در سفر اخیر رئیس جمهور به این کشور، اضافه کرد: برای اجرای تفاهم نامه ایجاد مناطق آزاد مشترک بین دو کشور، کارگروه‌ها تشکیل و مطالعات انجام خواهد شد و پیشنهاد آذربایجان غربی، احداث منطقه آزاد مشترک در خوی بوده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به تفاهم اتصال کریدور‌های ریلی ایران و ترکیه نیز اشاره کرده و یادآور شد: با اتصال خطوط ریلی مرند به چشمه ثریا شهرستان ماکو، یک کریدور جدید بین المللی ایجاد شده و تجاری سازی شهرستان ماکو، تاثیرات چشمگیری در انتقال مسافر و حمل کالا خواهد داشت.

معتمدیان همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه کریدور‌ها و راه‌های مواصلاتی منطقه، افزود: همان طور که ترکیه دروازه ورودی جمهوری اسلامی ایران به اروپا می‌باشد، آذربایجان غربی نیز دروازه ورودی ترکیه به کشور‌های آسیای میانه به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به تاکید طرفین بر توسعه مسیر‌های ریلی در منطقه، اظهار داشت: توسعه مرز رازی خوی و خطوط ریلی این مرز، کاهش ترافیک و توسعه منطقه را به دنبال داشته و در سفر اخیر ریاست جمهوری، توافقاتی نیز برای صادرات برق ایران به ترکیه از طریق مرز رازی خوی انجام شد.

استاندار آذربایجان‌غربی به عزم جدی دو طرف برای برقراری امنیت پایدار در منطقه نیز اشاره کرده و افزود: وزاری کشور ایران و ترکیه در سفر اخیر ریاست جمهوری، درخصوص برقراری امنیت پایدار، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا، انسان و سلاح تفاهم نامه‌ای امضا کرده و کمیته عالی امنیتی برای همکاری‌های عملیاتی‌تر تشکیل دادند.

معتمدیان همچنین با اشاره به تفاهم ایران و ترکیه درخصوص همکاری‌های رسانه‌ای و مراودات فرهنگی با محوریت آذربایجان غربی و خوی، تصریح کرد: با برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرستان خوی به عنوان یکی از سه قطب فرهنگی ایران معرفی شده و شهر ارومیه میزبان وزرای فرهنگ و تمدن کشور‌های منطقه خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه تعامل و هم افزایی نهاد‌های مختلف منجر به توسعه آذربایجان غربی شده، افزود: در سایه مجاهدت‌های خاموش و امنیت پایدار، زمینه برای توسعه استان و خدمت خالصانه به مردم فراهم شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});