• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

چهار اثر از چینی‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت ملی شد

  • کد خبر : 134427
  • 29 بهمن 1402 - 14:30
چهار اثر از چینی‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت ملی شد
یازاکو - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از ثبت ملی چهار اثر از چینی‌های آبی و سفید مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب روز یکشنبه گفت: با اعلام قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی به استاندار اردبیل، چهار اثر از چینی‌های آبی و سفید شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۰ ، ظرف نگهداری طرح گلدانی با نقوش آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۱ ، کاسه چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۲ و کاسه چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۳ چهار اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی منقول کشور هستند.

او افزود: از مجموعه چینی‌های اردبیل ۷۱ اثر در موزه‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگهداری می‌شود که از این تعداد تاکنون ۴۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۶ اثر نیز در نوبت ثبت ملی قرار دارد.

محمدی ادیب اظهار داشت: چینی‌های اردبیل یا همان چینی‌های آبی و سفید مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی آثاری بسیار مهم هستند که تعدادی از آنها در نتیجه تهاجم روس‌ها پراکنده شده و در موزه‌های مختلف دنیا نگهداری می‌شود.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و ایران است که از لحاظ معماری و کاشی‌کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن محسوب می‌شود و پس از وفات شیخ صفی به سال ۷۳۵ هجری قمری از سوی فرزندش، صدرالدین موسی پایه‌گذاری شده است و شاه عباس، بناهای مهمی به این مجموعه افزوده و اصلاحاتی در آن انجام داده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=134427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});