• امروز : یکشنبه - ۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 21 April - 2024
2

بهترین خوراکی ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

  • کد خبر : 135485
  • 08 اسفند 1402 - 18:40
بهترین خوراکی ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان
یازاکو - ما در بروز سرطان هم ممکن است نقش داشته باشیم و هم نداشته باشیم. اگر عامل سرطان، ژنتیکی باشد خارج از حیطه کنترل ماست اما اگر به تغذیه ناسالم مرتبط باشد، می‌توان جلوی آن را گرفت.

آیا می‌توان با رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد؟ اجازه دهید با شما رک و روراست باشیم. هیچ ماده غذایی وجود ندارد که به طور خاص از بروز سرطان جلوگیری کند و همچنین هیچ ماده غذایی هم وجود ندارد که به تنهایی عامل ایجاد سرطان باشد. با این حال مطالعات نشان می‌دهند که رژیم غذایی و سبک زندگی در کاهش خطر ابتلا به سرطان بدون شک تاثیرگذارند. ما نمی‌توانیم عامل ژنتیک را که روی سرطان تاثیر دارد، کنترل کنیم اما با تغذیه سالم می‌توانیم به پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن که زمینه‌ساز سرطان هستند، کمک کنیم. در این مقاله بهترین غذاها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان به شما معرفی خواهد شد.

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا بهتر است هر روز سه رنگ مختلف از میوه‌ها و سبزجات را استفاده کنید تا از سرطان به دور باشید. مثلا:

میوه‌هایی با رنگ قرمز: سیب، گوجه فرنگی و کلم قرمز
میوه‌هایی با رنگ نارجی: پرتقال، هویج
میوه‌هایی با رنگ زرد: موز، لیمو و آناناس
سبزیجات با رنگ سبز: کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج
میوه‌ها و سبزیجات با رنگ آبی-بنفش: انگور، چغندر و زغال اخته

رنگدانه‌های موجود در میوه و سبزیجات، نقش مهمی در حفظ سلامت سلول‌ها ایفا کرده و خطر رشد غیر طبیعی سلول‌ها و ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. سعی کنید در وعده‌های غذایی نیمی از بشقاب خود را از میوه و سبزیجات پر کنید و بقیه را با غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی و پروتئین‌های گیاهی تا علائم سرطان به سراغ شما نیاید. نمونه‌هایی از بهترین میوه‌های ضد سرطان در اینجا به شما معرفی خواهد شد:

سیب؛ یک میوه ضد سرطان
حتما شنیده‌اید که مصرف یک عدد سیب در روز شما را از پزشک بی‌نیاز می‌کند. این جمله نه صد درصد اما تاحدودی می‌تواند درست باشد. سیب، حاوی پلی فنول‌هایی است که خواص ضد سرطانی قوی دارند. پلی فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که به جلوگیری از التهاب، عفونت‌ها و بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که پلی فنول‌ها ممکن است بتوانند برخی از فرآیندهایی را که منجر به سرطان می‌شود، کنترل کنند.

فلورتین موجود در سیب به طور قابل توجهی رشد سلول‌های سرطان سینه را کاهش می‌دهد. این پلی فنول، پروتئینی به نام ناقل گلوکز ۲ (GLUT2) را که در مراحل پیشرفته سرطان سبب رشد غیر طبیعی سلول‌ها می‌شود، مهار می‌کند. پس سیب را از بهترین غذاها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌توان دانست.

توت؛ موثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان
در یک رژیم غذایی برای بیماران سرطانی بهتر است حتما انواع توت را جای دهید. توت‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرها هستند. هرچه ذخایر آنتی اکسیدانی در بدن شما بالاتر برود، احتمال کاهش خطر ابتلا به سرطان بیشتر خواهد بود. یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که هرچه بیشتر انواع توت را در رژیم غذایی خود جای دهید، از تشکیل تومور و رشد سلول‌های سرطانی در دستگاه گوارش بیشتر جلوگیری خواهد شد.

توت‌ها این قابلیت را دارند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند تا گسترش سرطان در بدن به تاخیر بیفتد. با این حال در مورد مصرف توت برای کاهش خطر ابتلا به سرطان نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

سبزیجات چلیپایی مثل کلم بروکلی و کلم‌پیچ، هویج و انگور از دیگر سبزیجات و میوه‌های ضد سرطان به حساب می‌آیند.

تاثیر مصرف قند در ابتلا به سرطان
در برخی مطالعات قند و شکر، به عنوان دشمن شماره سلامت بدن شناخته شده است. یک ضرب المثل خارجی وجود دارد که محتوای آن شامل این مضمون است که قند است که سرطان را تغذیه می‌کند! قندهای طبیعی موجود در میوه و سبزیجات مشکل‌ساز نیستند؛ آن قندی که ممکن است در خطر ابتلا به سرطان نقش داشته باشد، قندی است که به مواد غذایی افزوده می‌شود؛ مثل قند موجود در شیرینی‌ها و خوراکی‌های سوپرمارکتی.

برای اینکه وزن شما در محدوده سالم بماند، باید میزان قند بدن خود را در محدوده مطلوب حفظ کنید. به طور کلی زنان و مردان به ترتیب روزانه مجاز به مصرف ۲۴ و ۳۶ گرم قند و شکر هستند.

غذاهای پرفیبر بخورید تا از سرطان به دور باشید
برای کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های مرتبط با دستگاه گوارش پیشنهاد می‌دهیم که مواد غذایی با فیبر بالا را در رژیم غذایی خود جای دهید. غذاهای فیبردار باعث می‌شوند شما به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و بنابراین به لاغری کمک می‌کنند. از طرف دیگر رژیم غذایی با فیبر بالا خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. غلات کامل، حبوبات، آجیل و خشکبار، سیب و بلوبری از بهترین مواد غذایی غنی از فیبر هستند. با خرید مکمل فیبر نیز می‌توانید به تامین فیبر مورد نیاز بدن کمک کنید.

شکلات تلخ، ضد سرطان است
شکلات تلخ حاوی پلی فنول‌ها، فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌هایی است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارند. متاآنالیز چندین مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد افرادی که شکلات تلخ را در رژیم غذایی خود جای می‌دهند، ۱۲% کمتر از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از انواع سرطان هستند.

روغن زیتون از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان
برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، روغن زیتون بخورید. روغن زیتون از انواع خاصی از سرطان پیشگیری می‌کند که شامل این موارد هستند:

سرطان دستگاه گوارش
سرطان سینه
سرطان مجاری ادرار
همچنین مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک روز خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

حبوبات؛ قاتل سرطان
حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس سرشار فیبر بوده و در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارند. در یک مطالعه رابطه بین مصرف فیبر لوبیا و خطر ابتلا به سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که رژیم غذایی سرشار از فیبر لوبیا داشتند، ۲۰ درصد کمتر از افرادی که از فیبر به مقدار کافی استفاده نمی‌کردند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه بودند.

گردو بخورید تا سرطان نگیرید
همه موادی که در گروه آجیل‌ها قرار می‌گیرند، خاصیت ضد سرطان دارند اما محققان بیش از هر چیز در مورد گردو به بررسی پرداخته‌اند. گردو حاوی ماده‌ای به نام پدونکولاژین است که بدن انسان آن را به اورولیتین تبدیل می‌کند. اورولیتین‌ها ترکیباتی هستند که به گیرنده‌های استروژن متصل شده و ممکن است در جلوگیری از سرطان سینه نقش داشته باشند.

در یک کارآزمایی در سال ۲۰۱۹، زنان مبتلا به سرطان سینه به مدت ۲ هفته از تاریخ بیوپسی خود تا روز عمل، گردو مصرف کردند. سپس محققان نمونه‌های بافت تومور را که طی جراحی برداشته بودند با نتایج بیوپسی (نمونه برداری) اولیه مقایسه کردند. نشانه‌هایی از بروز تغییرات ژنتیکی مشاهده شد که نشانگر سرکوب رشد سلول‌های سرطانی بود.

ماهی‌های چرب و کاهش خطر ابتلا به سرطان
ماهی‌های چرب از جمله سالمون، آنچوی و خال مخالی سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن مثل ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. در برخی مطالعات مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ همراه بوده است. امگا۳ خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد. اگر کمبود امگا ۳ دارید، برای خرید قرص امگا ۳ از داروخانه اقدام کنید.

محدود کردن مصرف چربی و نمک برای کاهش خطر ابتلا به سرطان
شما در طی روز به ۲۵ تا ۳۰ گرم چربی نیاز دارید که باید از طریق مصرف چربی‌های سالم تامین شوند. برای اینکه ذخایر چربی‌های خوب را در بدن خود افزایش دهید، از روغن زیتون، آووکادو و کره بادام زمینی استفاده کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که بین مصرف مواد غذایی شور و سرطان معده ارتباط مستقیم وجود دارد. بنابراین مصرف نمک را هم در رژیم غذایی خود محدود نمایید.

آیا سرطان با رژیم غذایی قابل درمان است؟
هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی برای بیماران سرطانی می‌تواند آنها را از شر این بیماری خلاص کند. اما اگر از سرطان رنج می‌برید باید بدانید که یک رژیم غذایی سالم و ضد سرطان می‌تواند:

به شما کمک کند تا بعد از انجام درمان‌های سرطان، زودتر بهبود یابید.
سیستم ایمنی بدن خود را به سرعت تقویت کنید.
از سلول‌های سالم بدن خود در برابر هر نوع آسیب محیطی محافظت به عمل آورید.
در صورتی که سرطان دارید، در مورد رژیم غذایی مخصوص خود حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین پیشنهادات را بری شخص شما ارائه دهد.

کلام آخر
بهترین غذاها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان غذاهای غنی از آنتی اکسیدان هستند که عمده‌ترین آنها را در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به شما معرفی کردیم. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان همچنین لازم است که سبک زندگی سالم داشته باشید؛ ورزش کنید و از سیگار و الکل اجتناب نمایید. این راهکارها تضمین کننده اینکه شما سرطان نگیرید نیستند اما کاهش خطر ابتلا به سرطان را به دنبال خواهند داشت.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=135485

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});