• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

سایه سنگین ناامیدی بر سر بازارها

  • کد خبر : 136766
  • 20 اسفند 1402 - 10:15
سایه سنگین ناامیدی بر سر بازارها
یازاکو - در هفته‌ای که گذشت، نرخ دلار آزاد روی قله‌های تاریخی خود معامله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد سطح انتظارات تورمی سبب شده تا شمار متقاضیان بازار ارز افزایش یافته و نرخ ارز دچار نوسانات افزایشی شود.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ افت شاخص‌های بازار بورس

با افت شاخص‌های اصلی بازار سهام برای دومین روز در هفته جاری، آخرین روز معاملاتی هفته نیز به انتها رسید. به طوری که در روز چهارشنبه و پس از به پایان رسیدن ساعات معاملاتی، نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۰.۳۰ درصدی، در محدوده ۲ میلیون و ۱۶۵‌ هزار واحد قرار گرفت. همچنین شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل کاهش یافت و با افت ۰.۱۵ درصدی، عدد ۷۳۸‌ هزار و ۶۴۰ واحد را به ثبت رساند. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود. به طوری که شاخص کل فرابورس نیز در روز چهارشنبه کاهش ارتفاع را تجربه کرد و با افت ۰.۱۷ درصدی و قرار گرفتن در محدوده ۲۵‌ هزار و ۱۴۵ واحد، کار خود را در این روز به پایان برد.

به علاوه بورس و فرابورس در این روز مجموعا شاهد ۶۳ میلیارد تومان خروج پول از جانب حقیقی‌ها بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با افت ۲۲.۶ درصدی نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل، در سطح ۳۹۸۵ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران عقیده دارند اصلی‌ترین مساله‌ای که می‌تواند سبب تغییرات مهم و مثبتی بشود، رفع بی‌ثباتی‌های داخلی و تنش‌زدایی از روابط خارجی، هم با برخی همسایگان و هم با ابرقدرت‌های جهانی است. اما به نظر می‌رسد که در هیچ‌کدام از موارد ذکر‌شده تلاش و اقدامات قابل‌توجهی صورت نمی‌گیرد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که تا زمان مشاهده نشدن اقدامات جدی ‌در زمینه‌های ذکر‌شده، وضعیت کلی بازار نیز دستخوش تغییر شود.

بازار ارز/ قله‌های تاریخی دلار

در هفته‌ای که گذشت، نرخ دلار آزاد روی قله‌های تاریخی خود معامله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد سطح انتظارات تورمی سبب شده تا شمار متقاضیان بازار ارز افزایش یافته و نرخ ارز دچار نوسانات افزایشی شود. البته در این میان بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار ارزی تلاش کرده تا با تقویت بازار و افزایش سطح عرضه خود از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کند. اما این هفته یکی از هفته‌های سرنوشت ساز برای دلار محسوب می‌شود چراکه آخرین هفته کامل معاملاتی در بازار است. در نتیجه اگر بازارساز بتواند قیمت را کنترل کند، حداقل می‌توان امیدوار بود که تا انتهای فروردین دلار رشد چندانی نداشته باشد. به روایت دنیای اقتصاد -بازار به یک خبر مثبت تشنه است، چرا که قیمت دلار نیز در روزهای گذشته با شتاب زیادی صعودی بوده و نیاز به استراحت دارد.

در نتیجه این امر کوچک‌ترین خبر مثبتی می‌تواند تاثیر مهمی در کنترل قیمت بازار ارز داشته باشد. آخرین روز کاری هفته برای بازار ارز تهران در حالی سپری شد که معامله گران در ساعات پایانی روز شاهد انتشار خبری درباره تعلیق لغو مجوز فعالیت شعبه بانک ملی ایران در کشور عراق بودند؛ به عبارتی بغداد در جدیدترین تصمیم خود از امکان از سرگیری فعالیت بانک ملی ایران در عراق خبر داد. این در حالی‌ست که چندی پیش و در تاریخ ۱۶ بهمن ماه؛ سندی مبنی بر ابطال مجوز فعالیت بانک مرکزی ایران توسط بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه بانک ملی ایران منتشر شده بود؛ موضوعی که از کاهش سطح روابط اقتصادی دو کشور نوید می‌داد و با توقف دوباره این تعلیق می‌توان به تقویت روابط مالی و اقتصادی دو کشور امیدوار بود.

بازار سکه و طلا/ روند افزایشی سکه و طلا

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با رسانه‌های اقتصادی، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، افزایش چشم‌گیری در حوزه اونس جهانی طلا اتفاق افتاد که حدود ٨١ دلار صعود قیمت داشت که در حال حاضر ٢١۶۴ دلار قیمت دارد. از سوی دیگر، بازار داخل نیز قیمت طلا و سکه‌ نسبتاً قابل توجهی داشت. وی تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌هایی که از افزایش قیمت اونس جهانی در سال میلادی جدید می‌شد، این پیش‌بینی‌ها محقق شده و طی سه ماه گذشته (سال میلادی) روند افزایش قابل توجهی داشته است؛ این افزایش قیمت اونس جهانی، به تبع بازارهای داخلی تمام دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن اینکه در بازار داخل ما نیز نوسانات نرخ ارز قابل توجه بوده و این دو پارامتر اصلی منجر به رشد بهای طلا و سکه در بازار داخل شده است.

هر قطعه سکه تمام طرح جدید با دو میلیون و ٧۵٠ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته بازار به ٣٧ میلیون و ١٠٠ هزار تومان رسید. هر قطعه‌ سکه تمام طرح قدیم نیز ٣۵ میلیون تومان در پایان هفته تعیین قیمت شد که نسبت به ابتدای هفته دو میلیون و ۶٠٠ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. در قطعات کوچک تر سکه نیز به ترتیب نیم سکه با یک میلیون و ۵۵٠ هزار تومان افزایش به ٢٠ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان، ربع سکه با یک میلیون و ٣۵٠ هزار تومان افزایش به ١٣ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۴۵٠ هزار تومان افزایش به شش میلیون و ۶٠٠ هزار تومان رسید. در بازار مصنوعات طلا نیز شیب تند صعودی دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که هر گرم طلای ١٨ عیار نیز در آخرین معاملات روز گذشته، سه میلیون و ١۶٣ هزار تومان معامله شد که نسبت به ابتدای هفته، ١٨٠ هزار تومان بر بهای آن افزوده‌ شده است.

بازار طلای جهانی/ بالاترین رقم ثبت شده طلای جهانی در ۵ ماه گذشته

طلا در روز جمعه در حدود بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته معامله می‌شود. اظهارات جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در مورد کاهش نرخ بهره تا اواسط سال جاری میلادی، از قیمت این فلز گرانبها حمایت کرده است. قیمت هر اونس طلا روز جمعه با ۰٫۰۹ درصد کاهش به ۲۱۵۷ دلار و ۹۸ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰٫۰۲ درصدی به ۲۱۶۴ دلار و ۷۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا بیش از ۳٫۵ درصد طی یک هفته گذشته افزایش یافته و در آستانه بیشترین افزایش هفتگی از اواسط اکتبر یعنی آغاز تشدید به علاوه، طلا سومین افزایش قیمت پیاپی هفتگی را تجربه می‌کند. تحلیلگران عقیده دارند بزرگترین عامل افزایش قیمت طلا انتظار کاهش زود هنگام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکاست. پاول گفت فدرال رزرو به زودی اطمینان لازم را در مورد پایین آمدن تورم و آغاز کاهش نرخ بهره در ماه‌های آینده به دست می‌آورد.

تاجران انتظار دارند نرخ بهره ۲۵ واحد پایین بیاید و ۷۵ درصد احتمال می‌دهند این اتفاق اولین بار در ماه ژوئن بیفتد. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد. از طرف دیگر، دلار در آستانه بیشترین کاهش قیمت هفتگی از ابتدای سال جاری میلادی قرار دارد و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده است. تمرکز بازار در حال حاضر به اطلاعات اشتغال آمریکا معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود.

بازار نفت/ افزایش قیمت نفت در روز جمعه

به گزارش یازاکو، به نقل از رویترز، افزایش تقاضا در چین و آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان نفت دنیا قیمت آن را در روز جمعه بالا برده است. به علاوه، فدرال رزرو آمریکا هم نشانه‌های مثبتی از احتمال کاهش نرخ بهره ارائه داده است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال جمعه با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۹ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۴۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۰ سنت معادل ۰.۷۶ درصد افزایش ۷۹ دلار و ۵۳ سنت معامله می‌شود. نفت برنت ۰.۱ و نفت آمریکا ۰.۵ درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز گذشته اعلام کرد ذخایر بنزین این کشور ۴.۵ میلیون بشکه و ذخایر میعانات گازی آن ۴.۱ میلیون بشکه طی یک هفته گذشته کاهش یافته که بیش از حد انتظار بوده و نشانه‌ای از تقاضای بالاست. واردات نفت خام چین ۵.۱ درصد در دو ماه ابتدایی ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته افزایش یافته و مصرف سوخت هند ۵.۷ درصد در ماه فوریه به دنبال افزایش فعالیت کارخانه‌ای در سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت دنیا بالا رفته است.

کپیتال اکونومیکس طی یادداشتی اعلام کرد واردات نفت خام چین ۳.۳ درصد در ماه فوریه نسبت به سال گذشته افزایش داشته که مطابق با انتظار افزایش تقاضا در سال جاری میلادی بوده است. اما رشد تقاضا همچنان پایین‌تر از ۲۰۲۳ گزارش می‌شود، یعنی زمانی که پایان محدودیت‌های کرونایی باعث افزایش حمل و نقل و سفرها در چین شد. اظهارات جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز پنجشنبه هم از قیمت نفت حمایت کرده است.

وی گفت بانک مرکزی فاصله چندانی تا تصویب کاهش نرخ بهره ندارد. از طرف دیگر، ضعف دلار آمریکا هم قیمت نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=136766

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});