• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1

پیشنهاد ثبت جهانی آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل

  • کد خبر : 141200
  • 08 اردیبهشت 1403 - 11:58
پیشنهاد ثبت جهانی آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل
یازاکو - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: جشنواره کوچ عشایر شاهسون دشت مغان این استان، نشان‌دهنده عظمت جامعه عشایری است و آلاچیق عشایر این منطقه قابلیت ثبت جهانی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.

وی ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌ فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.

وی افزود: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان “تومان کوینک” و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.

او افزود: گردشگری ، صنایع‌ دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=141200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});