• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

مهم‌ترین صنایع صادراتی جهان در سال ۲۰۲۱

  • کد خبر : 14245
  • 21 اردیبهشت 1400 - 9:00
مهم‌ترین صنایع صادراتی جهان در سال ۲۰۲۱
یاز اکو - میزان صادرات در سراسر جهان بر اساس آمار مرکز تجارت بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ (در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰) معادل ۱۸.۷۴۰ تریلیون دلار آمریکا بوده است. این شاخص صادرات جهانی نشان می‌دهد، صادرات در سراسر جهان از سالی به سال دیگر و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به میزان ۳.۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از  ای بی ای اس ورد، در این بررسی مهم‌ترین صنایع صادراتی جهان در سال ۲۰۲۱ معرفی شده که شامل موارد ذیل است.

اکتشاف و تولید جهانی نفت و گاز

صادرات سال ۲۰۲۱ این بخش معادل یک میلیارد و ۲۷۵ هزار و دو دلار بوده است. قیمت نفت‌خام و گاز طبیعی طی پنج سال منتهی به ۲۰۲۱ علی‌رغم رشد مداوم تولید، نوسان داشته و باعث نوسانات درآمد نامتناسب شده است. کاهش تقاضای جهانی در کنار افزایش مداوم عرضه باعث افت قیمت‌ها در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ شد، البته این میزان در سال ۲۰۲۱ اندکی بهبود یافته است و به طور کلی پیش‌بینی شده است که افزایش درآمد سالانه این‌صنعت طی پنج سال تا سال ۲۰۲۱ از ۲.۲ درصد به ۲.۱ درصد کاهش پیدا کند.

تولید جهانی دارو

صادرات دارو در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۵۵۵ میلیارد دلار بوده است. تولیدکنندگان دارو طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۰ به دلیل سالخوردگی جمعیت در اقتصادهای توسعه یافته و طبقه متوسط رو به رشد در اقتصادهای نوظهور از رشد بیشتری بهره‌مند شده‌اند که این عامل می‌تواند برای اپراتورهای صنعت تولید دارو مشتری بیشتری را فراهم کند.

تولید جهانی پوشاک

صادرات پوشاک در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۴۷۶ میلیارد و هشت دلار بوده است. تقاضا برای صنعت تولید پوشاک جهانی به میزان درآمد یکبار مصرف (درآمد برای مصرف خانگی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری) و رفاه کلی اقتصادی منطقه بستگی دارد. به طور کلی  طی دهه گذشته، این صنعت با افزایش آمار مصرف‌کنندگانی که ترجیح می‌دهند لباس بیشتر با قیمت پایین‌تر خریداری کنند، مواجه شده است که درآمد و سود را افزایش می‌دهد. توجه بیشتر تولیدکنندگان به کاهش قیمت کلی پوشاک و مقرون به صرفه‌بودن برای مصرف‌کنندگان است.

تولید جهانی خودرو

صادرات خودرو در سال ۲۰۲۱ معادل ۴۶۳ میلیارد و دو دلار بوده است. درآمد صنعت تولید جهانی خودرو طی پنج سال منتهی به ۲۰۲۱، به دلیل بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ کاهش یافته است. شرکت تحقیقاتی آی‌بی‌اس‌ورلد (IBISWorld) با وجود بهبود شرایط اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که این مورد برای جبران کاهش کلی تجربه‌شده در سال ۲۰۲۰ کافی نیست. با این حال، تقاضای صنعت با پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری به‌خصوص در مورد بهره‌وری سوخت خودرو، قابلیت‌های سرگرمی و رانندگی خودران بهبود یافته است. خودروسازان با توجه به نیازهای نظارتی دقیق‌تر و تقاضای مصرف‌کننده، به‌تدریج بر افزایش بازده سوخت تاکید بیشتری دارند و اتصال به اینترنت، پیشرفت در ویژگی‌های ایمنی و قابلیت‌های ناوبری در حال تبدیل‌شدن به کالای اساسی است.

تولید جهانی پلاستیک و محصولات بسته‌بندی

صادرات پلاستیک در سال ۲۰۲۱ معادل ۴۲۰ میلیارد و دو دلار بوده است. صنعت تولید پلاستیک و محصولات بسته‌بندی جهانی طی پنج سال تا سال ۲۰۲۰ نتایج متفاوتی را تجربه کرده و از افزایش مصرف پلاستیک در سراسر جهان بهره‌منده شده است. کالاهای پلاستیکی با توجه به عملکرد و قیمت بهتر، جایگزین انواع مختلفی از مواد از جمله چوب، کاغذ، فلزات و شیشه می‌شوند. انتظار می‌رود با وجود افزایش مصرف و تولید، درآمد این صنعت با نرخ سالانه ۱.۴ درصد کاهش یابد و این میزان در پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۰ به ۴۷۱ میلیارد و ۹ دلار رسید.

صنعت قطعات و لوازم جانبی خودرو

صادرات قطعات و لوازم جانبی خودرو در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۳۸۴ میلیارد و چهار دلار بوده است. انتظار می‌رفت طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۰، صنعت ساخت قطعات و لوازم جانبی جهانی رو به زوال باشد، زیرا خودروسازان، بزرگ‌ترین مشتری این صنعت از همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ آسیب اقتصادی بسیاری دیده‌اند.

 تولید جهانی لوازم الکترونیکی مصرفی

صادرات لوازم الکتریکی در سال ۲۰۲۱ معادل ۳۴۴ میلیارد و چهار دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شد صنعت تولید جهانی لوازم الکترونیکی مصرفی طی ۵ سال تا سال ۲۰۲۰ با نرخ سالانه ۲.۲ درصد و تا ۱.۴ تریلیون دلار رشد کند که تنها در سال ۲۰۲۰، ۱.۲ درصد کاهش داشته است. محصولات نوآورانه، افت قیمت‌ها، رشد درآمد خانوار و افزایش اطمینان مصرف‌کننده در این میان مهم بوده است با این حال، کاهش در سال ۲۰۲۰ را می‌توان به طور عمده به بیماری همه‌گیرکووید- ۱۹ نسبت داد که باعث تعطیلی و کاهش فعالیت بسیاری از اصناف در این زمینه شده است. این کاهش در فعالیت تولید باعث شده است که سود صنعت در سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش یابد. با این حال، مصرف‌کنندگان همچنان در این مورد هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند.

صنعت کاغذ و خمیر کاغذ

صادرات سال ۲۰۲۱ صنعت کاغذ و خمیر کاغذ به ارزش ۱۹۰ میلیارد دلار بوده است. دیجیتالی‌شدن اقتصاد جهانی و رشد استفاده از اینترنت در سراسر جهان تقاضای روزنامه و سایر اشکال کاغذ را کاهش داده است. با این حال، این صنعت از جهات دیگری ازجمله هزینه‌های بسته‌بندی و ارسال خرید و فروش آنلاین بهره‌مند شده است.

صنعت نیمه‌هادی و قطعات الکترونیکی

صادرات سال ۲۰۲۱ صنعت نیمه‌هادی و قطعات الکترونیکی به ارزش ۱۸۷ میلیارد و هفت دلار بوده است. انتظار می‌رود درآمد صنعت‌نیمه‌هادی جهانی و تولید قطعات الکترونیکی در میان کمبود عرضه تراشه به دلیل قیمت‌گذاری مطلوب محصولات ۶.۶ درصد افزایش یابد. در صنعت تولید نیمه‌هادی و قطعات الکترونیکی، تقاضا برای کالاهای الکترونیکی پایین‌دستی (صنعت نفت)، اتومبیل، رایانه و ماشین آلات صنعتی افزایش یافته زیرا طی ۵ سال تا سال ۲۰۲۱ درآمد سرانه جهانی و اتصال به اینترنت افزایش یافته و باعث افزایش تقاضا برای محصولات پایین‌دستی شده است. با این حال نوسان قیمت محصول منجر به نوسان در درآمد این صنعت شده است.

استخراج جهانی سنگ آهن

صادرات این بخش در سال ۲۰۲۱به ارزش ۱۵۵ میلیارد و دو دلار بوده است. عملکرد مالی صنعت معدن سنگ آهن جهانی طی ۵ سال تا سال ۲۰۲۰ قوی بوده است. درآمد صنعت تابعی از شرایط تقاضای جهانی و نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن در این دوره منجر به چندین سال افزایش دو رقمی شده است. پیش‌بینی شده بود درآمد صنعت طی ۵ سال با توجه به رشد مداوم تولید و تقاضای جهانی با ۹.۵ درصد رشد سالانه به ۲۱۷.۳ میلیارد دلار افزایش یابد اما در سال ۲۰۲۰ با ۳.۳ درصد کاهش (بیماری همه‌گیر) مواجه شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14245

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});