• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
0

انتخاب موزه تاریخ علوم اردبیل برای هفتمین بار پیاپی به عنوان موزه برتر کشور

  • کد خبر : 144000
  • 06 خرداد 1403 - 12:15
انتخاب موزه تاریخ علوم اردبیل برای هفتمین بار پیاپی به عنوان موزه برتر کشور
یازاکو - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از انتخاب موزه تاریخ علوم این دانشگاه برای هفتمین بار پیاپی به عنوان موزه برتر کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، جبرائیل رزمجو ۶ خرداد در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، در آئین معرفی موزه‌های برتر کشور توسط کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم)، ۲۸ موزه برتر کشور معرفی و تعدادی دیگر از موزه‌­ها شایسته تقدیر قرار گرفتند.

وی افزود: موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی در ۶ شاخص ‌توسعه مدیریت، فعالیت مجازی، بازدید، گردآوری، شعار روز جهانی موزه و آموزش با کسب رتبه اول به عنوان موزه برتر کشور در بخش موزه‌های دولتی کوچک انتخاب شد و در ۲ شاخص کودک و نوجوان و معرفی با کسب رتبه ۲ و یک شاخص خلاقیت و نوآوری با کسب رتبه ۳ مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی تنها موزه دانشگاهی کشور و تنها موزه استان اردبیل است که در ۹ شاخص مورد تقدیر هیات داوران آئین انتخاب موزه‌های برتر کشور قرار گرفته است، ادامه داد: سه موزه مجموعه جهانی کاخ گلستان، موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی و موزه شهرداری اردبیل با شش رتبه اول در کل کشور و در مجموع سطوح رده‌بندی اول، دوم و سوم، موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی به همراه مجموعه جهانی کاخ گلستان در صدر موزه‌های کشور ایستاده است.

وی تصریح کرد: انتخاب موزه برتر کشور در چهار گروه موزه‌‎‌های خصوصی و موزه‌های دولتی بزرگ، متوسط و کوچک و ۱۴ شاخص شامل آموزش، بازدید از موزه، گردآوری، معرفی، نگهداری و حفاظت، پژوهش، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری، تلاش برای بقا، شعار روز جهانی موزه، کودکان و نوجوانان، مناسب سازی برای معلولان و جانبازان و فعالیت در فضای مجازی انجام می‌­شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این موزه بیش از ۶۰ هزار شی و اثر موزه‌ای را در خود جای داده و روند افزایشی و تنوع آن همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این موزه در مدت ۸ سال فعالیت خود موفق به کسب ۷ رتبه موزه برتر در سطح ملی در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، دوسالانه ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، دو سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شده است.

وی با بیان اینکه موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۹۸ به سبب فعالیت مجازی در ایام کرونا و در سال ۱۴۰۲ به سبب همکاری‌های موثر با کمیته ملی موزه‌های ایران مورد تقدیر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این موزه در سال ۱۳۹۴ نیز برنده هفدهمین جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: همچنین این موزه در سال ۱۳۹۷ در کمیته بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی(UMAC)ثبت و معرفی شده و دارای مجوز و پروانه فعالیت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی‌می‌باشد.

وی اضافه کرد: موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی با برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌­ها در اردیبهشت سالجاری، اولین رویداد روز جهانی موزه ۲۰۲۴ را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در تقویم رویدادهای جهانی شورای بین‌المللی موزه‌­ها ایکوم ثبت و نمایه کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});