• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
13
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی طرح کرد:

سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در حوزه میراث فرهنگی

  • کد خبر : 16008
  • 02 خرداد 1400 - 16:00
سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در حوزه میراث فرهنگی
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در حوزه میراث تاریخی و کوش‌های باستان‌شناسی، و بر اساس لایه‌نگاری‌های انجام شده در شمال‌غرب کشور، لایه‌نگاری‌های با قدمت ۶۵۰۰ سال در شهرستان کلیبر و ۹۵۰۰ سال در تپه الله‌قلی خان لیلان در شهرستان ملکان کشف شده است که تاریخی فراتر از تخت سلیمان در تکاب آذربایجان‌غربی دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، احمد حمزه‌زاده یکشنبه دوم خرداد، در دویست و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز ضمن تبریک هفته میراث فرهنگی بر فعالان این حوزه اظهار کرد: در سال ۹۹، بیشترین آسیب را حوزه صنعت گردشگری استان بخاطر شرایط کرونایی دیده و دفاتر مسافرتی، هتل‌ها، و سفره‌خانه‌های سنتی، مراکز گردشگری، ضرر و زیان زیادی دیدند که این موارد اما موجب تعدیل فعالیت ما نشده و حتی با جهش نیز مواجه بودیم.

او افزود: سال گذشته، ۲۵۰ اثر ثبت‌شده ملی داشتیم که رتبه اول کشوری بود و دو اثر جهانی جنگل‌های ارسباران و مجموعه کاروانسراهای قدیمی در حال اقدامات تکمیلی برای ثبت جهانی است.

او اضافه کرد: در حوزه ثبت ملی آثار ناملموس نیز ۴۵۰۰ اثر ناملموس داریم که ۲۵۰۰ اثر استان ثبت دائمی شده است.

۱۰۱۵ مورد تاریخی در تبریز شناسایی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به مطالعات بافت تاریخی شهر اعلام کرد: مطالعات بافت تاریخی تبریز انجام گرفته است و ۱۰۱۵ مورد تاریخی شناسایی شده است که ۳۵۰ مورد آن ثبت ملی شده و بقیه نیز در حال رایزنی برای ثبت است.

او افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری، پیش بینی ما کاهش این موضوع در ایام کرونایی بود، اما بر خلاف پیش بینی ما، ۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی شده است.

او ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در حال اجرا در تبریز ۱۰ هزار میلیارد تومان است که انتظار می رود جایگاه گردشگری تبریز را ارتقا دهد که استان ما رتبه یک گردشگری و جذب سرمایه گردشگری را کسب کرده است.

حمزه‌زاده با اشاره به صدور مجوز فعالیت صنایع دستی در استان ابراز داشت: در حوزه صنایع دستی نیز در استان و شهر تبریز، ۵۰۰ پروانه فعالیت جدید صادر شده است، و ۸۵ هزار شاغل در بخش صنایع دستی داریم.

تبریز رتبه یک کشور را در ثبت آثار و احکام مرمتی دارد

او افزود: در حوزه میراث فرهنگی رتبه یک کشور را در ثبت آثار و احکام مرمتی داریم و در کنار ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، تلاش داریم شهرستان اهر را به عنوان شهر ورنی و شهرستان اسکو را به عنوان شهر چاپ باتیک معرفی و ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به افزایش ظرفیت هتل‌های شهر تبریز خاطرنشان کرد: در حوزه هتل ها، تعداد فعال آنها به ۶۸ مورد رسیده و تقریبا ۱۱۰ درصد درحوزه هتل و مراکز گردشگرپذیر افزایش ظرفیت داریم که ۳۳ هتل در حال ساخت داریم که با اتمام آنها مشکل خاصی در حوزه زیرساخت گردشگری نخواهیم داشت.

او افزود: فعالیت خود را در ایام کرونا، در حوزه دیجیتال مارکتینگ متمرکز کردیم که موشن گرافی، انیمیشن و محصوصلات چندرسانه ای تولید شده که در آینده با انتشار آنها خواهیم توانست شهر تبریز را به خوبی معرفی کنیم.

حمزه زاده تأکید کرد: اینکه سال ۱۴۰۰ را به عنوان سال حفظ و احیای آثار تاریخی و فرهنگی و صنایع دستی معرفی کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});